متیس: اسد باید در نهایت از قدرت کناره‌گیری کند!

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در سخنرانی در اندیشکده صلح این کشور در واشنگتن دی سی ادعا کرد بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در نهایت باید از قدرت کناره‌گیری کند زیرا اعتبار خود را از دست داده است.

وزیر دفاع آمریکا روز گذشته مدعی شد: ما دلایلی را می‌بینیم که فکر می‌کنم در نهایت اسد باید از قدرت کنار رود. فکر نمی‌کنم انتخاباتی که تحت نظر دولت فعلی سوریه برگزار شود اعتباری در میان مردم این کشور و در میان جامعه بین‌المللی داشته باشد.

متیس در ادامه ادعاهای خود افزود: آمریکا متعهد به حمایت از نیروهای محلی در سوریه و دستیابی به حل و فصل (بحران سوریه) از طریق مذاکرات ژنو است. تلاش های فراوان روسیه به منظور سوق دادن مذاکرات ژنو به سمت مذاکرات آستانه یا سوشی دستاورد ارزشمندی در پی نداشته است و بنابراین ما از روسیه می خواهیم از مذاکرات ژنو تحت حمایت سازمان ملل و تلاش های استفان دی میستورا، فرستاده ویژه این سازمان در امور سوریه حمایت کند.

روسیه بارها اعلام کرده است که سرنوشت سوریه باید منحصرا توسط مردم این کشور تعیین شود. بسیاری از مقامات غربی بویژه مقامات آمریکایی بر کناره‌گیری بشار اسد از قدرت اصرار دارند و کناره گیری رئیس جمهور قانونی سوریه را پیش شرط اصلی برای حل و فصل بحران این کشور می‌دانند.

در اواسط سپتامبر هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان ادعا کرد دولت برلین نمی‌تواند دستیابی به یک راهکار سیاسی دراز مدت را با بقای اسد در قدرت متصور شود. با این حال وزیر خارجه آلمان کناره گیری اسد از قدرت را پیش شرط لازم برای مشارکت کشورش در بازسازی سوریه عنوان نکرد.

در ابتدای سال میلادی جاری جیمز متیس در نشست وزاری دفاع ناتو در بروکسل اعلام کرد خروج آمریکا از سوریه به موفقیت مذاکرات صلح ژنو به میانجیگری سازمان ملل بستگی دارد. وزیر دفاع آمریکا مدعی شد خروج آمریکا از سوریه خلایی را ایجاد خواهد کرد که بشار اسد و متحدانش از آن بهره خواهند برد.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 431511 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟