به گزارش رکنا به نقل از خبرگزاری رویترز، به دنبال قتل Murder جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی مخالف حکومت عربستان، آلمان، اتریش و پارلمان اروپا خواستار متوقف شدن فروش تسلیحات به عربستان سعودی شده اند.

چند ساعت پس از آنکه تنش‌ها بر سر این موضوع افزایش یافت، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز جمعه بار دیگر تایید کرد تا زمانی که توضیحات کافی درباره مرگ خاشقجی ارائه نشود، کشورش هیچ سلاحی به عربستان سعودی تحویل نخواهد داد. این در حالی بود که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، چنین اقداماتی را عوام فریبی خواند.

دو دیپلمات روز جمعه اعلام کردند در پی درخواست کم سابقه دولت ها، سفرای اتحادیه اروپا احتمالا به طور رسمی به بحث و تبادل نظر درباره این موضوع خواهند پرداخت. گفته می‌شود هلند درحال لابی برای ایجاد نظام جدیدی در اتحادیه اروپاست که براساس آن ناقضان حقوق بشر تحریم شوند.

البته این بحث بار دیگر در بروکسل و پایتخت کشور‌های عضو اتحادیه اروپا به اختلاف‌ها در سیاست خارجی این اتحادیه دامن می‌زند. به گونه‌ای که قدرت‌های اصلی اروپا به دنبال حفظ منافع اقتصادی و سیاسی خود هستند که به تضعیف هرگونه سیاست خارجی که براساس دموکراسی و حقوق بشر باشد، منجر می‌شود.

قتل خاشقجی در داخل کنسولگری سعودی در استانبول خشم جهانیان را برانگیخت و برای بزرگترین صادرکننده نفت جهان به بحرانی جدی تبدیل شد و این نکته را برجسته کرد که چگونه قدرت‌های غربی با یک پادشاهی عرب که مخالفان خود را از سر راه برمی‌دارد متحد هستند.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 430839 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟