مجلس تیم اقتصادی دولت را تکمیل کرد !

به این ترتیب فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی با 200 رأی موافق، 50 رای مخالف، 15 رای ممتنع، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با 196 رأی موافق، 63 رای مخالف، 5 رای ممتنع، محمد اسلامی، وزیر پیشنهادی راه با 151 رأی موافق، 98 رای مخالف، 8 رای ممتنع و رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت با 203 رأی موافق، 49 رای مخالف و 13 رای ممتنع موفق به کسب رای اعتماد «بهارستان» شدند و به «پاستور» راه یافتند. نکته قابل تامل این بود که اکثر مخالفت‌ها به ویژه با شریعتمداری که عملکردش در وزارت صمت با انتقادهای زیادی همراه بود، چندان جدی نبود و بسیاری از چهره‌های شاخص مجلس ترجیح دادند در مخالفت یا موافقت با وزیران پیشنهادی موضع علنی نگیرند. مشروح این خبر را ادامه بخوانید:

دژپسند: هیچ فردی در این شرایط نمی‌تواند ادعای معجزه داشته باشد

وزیر پیشنهادی اقتصاد با اشاره به این که بانک‌ها گرفتار شرکت داری شده‌اند، گفت: هیچ فردی در این شرایط نمی‌تواند ادعای معجزه داشته باشد.به گزارش ایبنا، فرهاد دژپسند با تاکید بر لزوم اصلاح نظام بانکی، گفت: درخصوص اصلاح نظام بانکی به ویژه در زمانی که وزیر اقتصاد رئیس مجمع ۱۰ بانک بزرگ کشور است باید از این قدرت استفاده کند تا قدرت تسهیلات دهی بانک‌ها افزایش یابد. بانک‌ها از مطالبات معوق رنج می‌برند و از طریق این مطالبات زمین گیر شده‌اند.به گفته وی، معوقات بانکی باید بازگردد و سازوکارهای تشویقی و تنبیهی تدوین شود. منابع بانک‌ها باید بازگردد تا منبع تسهیلات جدید قرار بگیرد. بانک‌ها متاسفانه گرفتار شرکت داری و اموال مازاد هستند و این موضوع موجب می‌شود امکان اعطای تسهیلات کاهش یابد و کار دچار آسیب شود. قرار ما با مدیران بانک‌های دولتی این است که باید در اجرای قانون Law رفع موانع تولید و پایش مستمر، دارایی‌های منجمد را واگذار کنیم.

شریعتمداری: به اصرار روحانی و واعظی به وزارت کار می‌روم

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در سخنرانی خود، ضمن اشاره به تمایلش برای تداوم حضور در وزارت صمت، اصرار روحانی و واعظی برای حضورش در وزارت کار را موجب پذیرش این مسئولیت دانست.محمد شریعتمداری دلیل حضور نیافتن خود در جلسه بررسی استیضاح را هماهنگی با رئیس مجلس دانست. وی درباره ماجرای فساد در ثبت سفارش خودرو بیان کرد: در ابتدای ورود به وزارت صنعت، معدن و تجارت خبرهایی مبنی بر فساد در ثبت سفارش واردات خودرو به دستم رسید که به سرعت از طریق حراست و مجموعه‌ای از تیم آی تی موضوع را پیگیری کردم و تمامی ثبت سفارش‌ها از 25 دی 95 که ورود خودرو غیر از نمایندگی ممنوع شد تا 28 تیرماه 96 که ورود خودرو به وسیله وزیر وقت موقتاً ممنوع شد 10 هزار ثبت سفارش را به صورت جزء به جزء بررسی کردم و نتیجه به مجموعه‌های نظارتی اعلام شد. وی افزود: انتقال بنده از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی براساس تصمیم رئیس جمهور صورت گرفت. آقای رئیس جمهور و آقای واعظی گفتند که تغییر در ارکان اقتصادی، خواست نمایندگان است. شریعتمداری مجموع مطالبات سازمان تامین اجتماعی را 180 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: سونامی ورشکستگی صندوق‌های تامین اجتماعی و بیمه‌ای بزرگ‌تر از ورشکستگی بانک هاست بنابراین برای رفع این مشکل به کمک شما نیاز داریم.

پیشگیری از حاشیه نشینی و به سازی راه‌های روستایی در راس برنامه‌های اسلامی

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از پیشگیری توسعه حاشیه نشینی و به سازی راه‌های روستایی به عنوان مهم‌ترین اقدامات خود در جهت اداره این وزارتخانه یاد کرد. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمد اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود گفت: توجه به موضوع مسکن که نه تنها در قانون اساسی بلکه در برنامه ششم توسعه نیز در جهت تامین نیاز قشرهای متوسط و کم درآمد جامعه آمده مبنی بر این که 40 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی تا پایان سال اجرای برنامه، 900 هزار واحد مسکن برای قشرهای کم درآمد و 500 هزار واحد برای قشرهای تحت پوشش سازمان‌های حمایتی بوده، باید عملیاتی شود که سازوکار لازم برای آن نیز طراحی شده است. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: اجرای طرح بازآفرینی شهری را که در برنامه برای آن سالانه 270 محله پیش بینی شده است در دستور کار داریم همچنان که برای100 واحد تفاهم نامه‌ای پیش بینی کرده ایم که با سیاستی متفاوت بازآفرینی شهری را عملیاتی و بافت‌های فرسوده را احصا کنیم و با نوسازی ظرفیت‌های جدیدی را در شهر فراهم کنیم، چرا که مهم‌ترین برنامه وزارت راه و شهرسازی پیشگیری از توسعه حاشیه نشینی خواهد بود که باید آن را مورد توجه قرار دهیم.

برنامه ویژه رحمانی برای شرایط تحریم و تحول در صنعت خودرو

 رضا رحمانی در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، با تشریح برنامه‌هایش گفت: بخشی از نقد نمایندگان مخالف در برنامه پیشنهادی (وارد) بود و طبیعتا این برنامه ناقص است. در برنامه‌هایم برای راهبری بخش صنعت ۵۷ برنامه عملیاتی پیش‌بینی شده است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت افزود: در صورت وزیر شدن روش‌ها و برنامه‌های مختلفی متناسب با شرایط جدید، دوره تحریم و اصول اقتصاد مقاومتی داریم.

رحمانی گفت: مهم‌ترین کاری که برای خودم واجب کرده‌ام تثبیت اشتغال است. به جای اتاق بحران، اتاق پیشگیری و درمان را با استفاده از توان مردم، بخش خصوصی و مجلس و بخش‌های مختلف دولت به وجود می‌آورم.

وی ادامه داد: در حوزه تثبیت اشتغال نوسازی و بازسازی صنایع و صنوف تولیدی را با توان و برنامه مدون‌تر و محکم‌تری ادامه خواهم داد. کیفی‌سازی و صادرات محور بودن تولیدات کارخانجات را از طریق نوسازی صنایع دنبال می‌کنم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در پروژه‌های ویژه در سال 97 معادل ۱۰ میلیارد دلار ساخت داخل را آغاز کردیم. رحمانی ادامه داد: مواد اولیه در کالاهایی را که با زندگی و کار مردم سر و کار دارند با قیمت مناسب‌تری در اختیار می‌گذاریم.

وی با بیان این که تامین مالی واحدهای اقتصادی را دنبال می‌کنم، افزود: برای واردات ماشین‌آلات و فناوری‌ها نیز برنامه‌ریزی شده است. برای پتروشیمی، خودرو و لوازم خانگی برنامه دارم به ویژه در حوزه خودرو که برنامه‌های تحول‌آمیز دارم. تولید خودروی باکیفیت با قیمت مناسب را دنبال می‌کنم.

رحمانی تصریح کرد: مدیریت شرایط تحریم و رصد آثار تحریم را از طریق ستاد تحریم وزارتخانه دنبال می‌کنم تا مقابله با آثار آن و استفاده از شرایط جدید را برنامه‌ریزی کنیم. تامین کالاهای اساسی را از طریق ذخیره سازی دنبال می‌کنیم و قطعا با وزارت جهادکشاورزی هماهنگ خواهیم شد. از شبکه اصناف و اتحادیه‌های صنفی استفاده خواهم کرد. پروژه زنجیره تامین را برای سه سال آینده با ۵۵ برنامه عملیاتی به سرانجام خواهم رساند.

رحمانی با تاکید بر این که طراحی و استقرار بخش تولید و بازرگانی کشور را دنبال می‌کنیم، گفت: در حوزه توسعه تجارت الکترونیک و استفاده از توانایی‌های بخش خصوصی برنامه‌های جدی داریم. وی متذکر شد: پیشران اقتصاد کشور حتما باید صادرات باشد. کشورهای همسایه بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار واردات دارند و سهم ما زیر ۵ درصد است. برای رسیدن آن به یک درصد، ۳۰ میلیارد دلار نیاز است که یک و نیم میلیون شغل ایجاد خواهد کرد.

وزیر پیشنهادی صنعت گفت: مبارزه با فساد محور کار بنده خواهد بود. فساد سازمان یافته در حوزه کاری بنده جایگاهی نخواهد داشت. سفرهای استانی بابرنامه، با هدف و با پیگیری را دنبال می‌کنم.

موافقان و مخالفان ۴ وزیرپیشنهادی

بررسی صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارتخانه‌های «امور اقتصادی و دارایی»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، «راه و شهرسازی» و «صنعت، معدن و تجارت» با سخنان موافقان و مخالفان همراه بود. خلاصه مواضع نمایندگان موافق و مخالف وزیران در ادامه آمده است:

نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد

سبحانی فر: دژپسند خود یکی از بنیان گذاران اقتصاد شفاف و اقتصاد‌ای تی از ۱۵ سال پیش بوده و با تیم اقتصادی کابینه هماهنگ است.

کاتب: شاخصه تصمیم گیری باید فقط منافع ملی باشد؛ به همکاران توصیه می‌کنم با دقت انتخاب کنید تا مجبور نشوید دوباره استیضاح کنید و به وزیران نیز توصیه می‌کنم عهد ببندید آن چه را که می‌گویید عملی کنید.

نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد

علی ساری: شنیده‌ها حاکی از آن است که سالانه بودجه‌هایی با عنوان پاداش مصوب کرده‌اید. در این باره و ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای آینده‌پژوهی توضیح دهید. برنامه‌های دژپسند تکراری و نگران کننده است و‌ راهکار عملی برای افزایش قدرت پول ملی و حفظ سرمایه در آن مشهود نیست.

نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه

بابایی: بیکاری از معضلات جدی ماست و وزیر کار می‌تواند هماهنگی را بین دستگاه‌ها ایجاد کند و‌ شریعتمداری از این امکان برخوردار است. او فردی با قاطعیت لازم در مبارزه با فساد به ویژه فساد سازمان یافته است. در موضوع ثبت سفارش خودرو، آن چه را که در زمان وزیر سابق اتفاق افتاده بود، برملا کرد. در صندوق تامین اجتماعی نیز می‌تواند مانع حضور ذی نفودان شود.

جعفرزاده ایمن آبادی: باید کمک کنیم ساختار دولت شکل بگیرد، هشت ماه است هیئت امنای تامین اجتماعی شکل نگرفته، وزیر عضو هیئت امناست. بودجه سازمان تامین اجتماعی 85 هزار میلیارد تومان است این یعنی معادل یک سوم بودجه کشور بدون وزیر است. امروز وزارت اطلاعات نامه‌ای در صحن پخش کرد که توهین‌ها به شریعتمداری خلاف واقع است و وی استارت مبارزه با فساد را درحوزه واردات خودرو زده است.

نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه

ولی ملکی: برنامه‌های شریعتمداری در وزارت صنعت محقق نشد. آقای شریعتمداری اخلاق‌مدار و اهل تعامل هستند اما برنامه‌ای که ایشان در وزارت صنعت اعلام کردند محقق نشد چون هم شرایط کشور متغیر شد و هم می‌دانیم وضعیت ما عادی نیست. وزیر برنامه‌های مدون ارائه دهد؛ درباره قانون کار مشخصا چه کار می‌خواهید بکنید؟ تقریبا ۸۰هزار واحد تولیدی صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی را به صورت نیمه‌تمام هدایت می‌کنیم؛ در بنگاه‌داری و اقتصادمداری مشکل داریم.

شهاب نادری: چرا به جوانان اعتماد نمی‌کنید؟ تخصص آقای شریعتمداری سیاستمدار ذکر شده، چرا ایشان را از وزارت صنعت برداشتید؟ آقای رئیس‌جمهوری! خبر دارید پرونده استیضاح ایشان هنوز مفتوح است؟ ماجرای ثبت سفارش خودرو در دولت قبل رخ داد و ایشان فساد را کشف کرد. سوال این جاست: آیا با تمام حلقه‌های فساد برخورد کردید؟

نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

محمود رضا رضایی: اسلامی، نیرویی انقلابی و جهادی است که هر جا مسئولیت داشته موفق عمل کرده است.وی آقازاده نیست و از سوی جریان‌های سیاسی کاندیدا نشده است.او مورد اعتماد اکثریت قاطع نمایندگان کمیسیون عمران است، ایشان اعتقاد دارد نباید نیروها را از خارج دستگاه به صورت اتوبوسی وارد وزارتخانه کنیم.

قاسم احمدی: به دست پاکی ایشان ایمان دارم. امروز ما برای وزارتخانه بزرگی تصمیم می‌گیریم که ۱۷ معاون و بیش از ۶۵ هزار نفر پرسنل دارد. اسلامی به عنوان فردی خارج از وزارت راه و سرپرست انتخاب می‌شود یعنی لابی نداشته است،سوال شده عضویت در هیئت مدیره شرکت‌های خصوصی و دولتی داشته است که نوشته عضو نیستم. اشتغال در شرکت خصوصی ندارد و در هیئت مدیره تشکل‌های صنفی عضو نیست، حتی آدرس منزلش را نوشته؛ شفافیت بیشتر از این؟

نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

محمد فیضی: بگویید شما با برنامه انتخاب شده اید یا با استعفای وزیر؟ با لابی و چانه زنی یک شبه انتخاب شده اید و به سفارش یک وزیر نزد آقای روحانی رفته اید ؟ راهکارتان برای طرح‌های هادی روستایی چیست چرا اشاره نکرده اید؟‌به نظر من شما هیچ شناختی از سازندگان تجهیزات ریلی ندارید.چگونه شما استاد راهنمای دوره دکترا می‌شوید؟چه کسی به شما این اجازه را داده که با داشتن فوق لیسانس تز دکترا را راهنمایی کنید؟

نجفی خوشرودی: در شرایطی که محمد اسلامی حتی یک روز سابقه کار در وزارت راه و شهرسازی ندارد چگونه می‌تواند برنامه‌ای برای اداره این وزارتخانه داشته باشد.

مخالفان وزیر پیشنهادی صمت

محمود صادقی: آقای روحانی فرمودند که نباید سخنان انتخاباتی بگوییم و سخنان انتخاباتی را برای زمان انتخابات بگذاریم اما رویه ایشان به گونه‌ای است که زمان انتخابات ده‌‌ها وعده بدهیم ولی بعد از انتخابات به همه آن‌ها پشت پا بزنیم. رئیس جمهور بیان کرد به رحمانی گفتم اگر از ابوذر و سلمان نیز در این سمت‌ها استفاده کرده اید سال دیگر آن‌ها را عوض کن، آیا آقای روحانی خود به این توصیه‌ها عمل کرده است که به وزیران خود چنین توصیه‌هایی می‌کند.

احمد بیگدلی: آقای رحمانی برای کنترل این وضعیت هیچ برنامه‌ای ندارد. از ایشان می‌خواهیم که اگر مجلس به او اعتماد کرد اصلاحات اساسی به نفع مردم و ایران اسلامی انجام دهد.

موافقان وزیر پیشنهادی صمت

عزیز اکبریان: رحمانی برای مبارزه با فساد برنامه دارد. مشکل این وزارتخانه بیمه، مالیات، بانک، گمرک، نوسانات ارزی، تصدی‌گری دولت و شرکت‌های خصولتی هستند.

علی‌اصغر یوسف نژاد: آقای رحمانی ذوجنبتین است. مجلس را از زاویه دولت و دولت را از زاویه مجلس دیده است.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 430537 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟