مجمع توانایی بررسی "سند الگوی پایه اسلامی-ایرانی پیشرفت" را دارد

مجید انصاری در ارتباط با "سند الگوی پایه اسلامی-ایرانی پیشرفت" که با ابلاغ مقام معظم رهبری در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت، اظهار کرد: مقام معظم رهبری پیش نویس سند الگوی پیشرفت اسلامی-ایرانی را برای سه قوه فرستادند، یعنی هم برای مجلس، هم برای دولت و هم قوه قضاییه. همچنین برای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز فرستادند و فرمودند برای مراکز دانشگاهی و پژوهشی هم ارسال شود.

وی ادامه داد: به نوعی ایشان برای بررسی، اعلان نظر و تکمیل این سند فراخوان عمومی دادند .

این فعال سیاسی در ارتباط با توانایی و ظرفیت مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت ورود به موضوع سند الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت گفت: به جهت اینکه سیاست‌های کلی نظام توسط مجمع بررسی و تصویب می‌شود و برای نهایی شدن خدمت رهبری می فرستاده می‌شود، مجمع این ظرفیت را دارد تا الگو را بررسی کند.

وی ادامه داد: ظرف بیست و چند سال گذشته بویژه در تدوین سند چشم انداز؛ که می شود گفت بخش عمده این الگو می تواند ناظر به آن سند باشد، مجمع تجربه خوبی به دست آورده است.

انصاری خاطرنشان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام در دبیرخانه، صحن و کمیسیون‌های مختلف درباره سیاست‌های کلی نظام تجربه‌های خوبی داشته است .

وی یادآور شد: بنابراین مجمع به لحاظ پیشینه کارشناسی و حضور ذهن اعضاء، نسبت به مباحث راهبردی کلان کاملا یک مرکز تجهیز شده و مهیا ‌است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دبیر خانه مجمع هم به همین صورت است؛ بعد از ادغام مرکز تحقیقات استراتژیک با دبیرخانه طبعا این توان هم در این مرکز وجود دارد.

وی ابراز عقیده کرد: به نظر من این کار با تاخیر صورت می گیرد. من فکر می کنم باید این الگو بعد از پایان جنگ یعنی در دهه هفتاد تدوین می شد تا ما امروز همچنان که در نیمه اجرای سند چشم‌انداز هستیم، بخشی از الگو را اجرایی کرده بودیم.

انصاری در ارتباط با ضرورت اجرای الگوی پیشرفت اسلامی-ایرانی گفت:اجرای الگوی پیشرفت اسلامی-ایرانی به هر حال امری ضروری است و ما با استفاده از الگوهای موفقی که خودمان در تاریخ ایران داشتیم؛ بویژه با الگوهای موفقی که بعد از انقلاب در حوزه‌های مختلف به دست آوردیم می توانیم با استفاده از الگوهای موفق توسعه در دیگر کشورها یک سند بومی ملی متکی بر ویژگی های خاص ایران و ایرانی از جهت ملیت و پیشینه تاریخی و متکی بر ارزش های انقلاب و اسلام از لحاظ ویژگی های انقلابی بودن تهیه کنیم.

وی اظهار کرد: باید یک سند جامع برای توسعه و پیشرفت تدوین کنیم تا حرکت کلی کشور مبتنی بر این سند انجام شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: البته اگر بخواهیم سندی جامع ، واقع گرا و قابل اجرا داشته باشیم لازمه اش این است که نخبگان دانشگاهی و متخصصین کشور هم مشارکت جدی در تدوین آن داشته باشند.

وی سپس تشریح کرد: از سوی دیگر سه قوه و نهادهای مربوطه نیز نباید به نوشتن یک متن خوب با آرمان‌ها و آرزوها بسنده کنند، بلکه دقیقا یک سند واقع گرا و قابل اجرا و مبتنی بر واقعیت‌های میدانی بالفعل و بالقوه کشور را باید تدوین کنند.

انصاری همچنین گفت: البته افق این سند 50 ساله است و پیش‌بینی تحولات در 50 سال آینده کار ساده ای نیست؛ اما اصول حرکت اگر درست نوشته شود، در مسیر حرکت با در نظر گرفتن شرایط روز، مقتضیات زمان و تحولات جهانی به جایگاه ترسیم شده می رسیم.

این فعال با اشاره به موانع پیش روی اجرای الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت گفت: همواره یک سلسله موانعی فراروی اجرای برنامه های توسعه در بعد از انقلاب بوده است؛ از جمله موانعی که برای اجرای درست الگو با آن مواجه هستیم همان موانعی است که موجب شد تا ما به اهداف خودمان به طور کامل یا در حد قابل قبول در برنامه‌های توسعه شش گانه و همچنین سند چشم انداز نرسیم.

وی در پایان گفت: به عنوان پیش نیاز قطعی این کار بزرگ، باید به شناسایی موانع همت گماشده شود و هم زمان که طی دو سال قرار داده شده با فراخوان عمومی و همت افکار و اندیشه‌های قوای مختلف و نخبگان این الگو تکمیل شود، طی این دو سال موانع اساسی هم شناسایی شود و با قانون‌گذاری و اقدام و عمل مشکلات برطرف گردد.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 430403 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟