به گزارش رکنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به پرونده قتل Murder جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول پرداخت و نوشت با ولیعهد سعودی باید به عنوان فردی منفور برخورد شود.

در این گزارش با عنوان "آنچه که اردوغان درباره خاشقجی نگفته است ممکن است خیلی مهمتر از آنچه که گفته است، باشد"، آمده است: رجب طیب ادوغان، رئیس جمهور ترکیه وعده داد در سخنرانی روز سه شنبه خود در پارلمان ترکیه حقایقی را در ارتباط با پرونده جمال خاشقجی بیان کند. به نظر می رسد او تمایل کمی برای بیان آنچه که به واقع برای این روزنامه نگار سعودی رخ داده است تا استفاده از این قتل به عنوان یک دستاورد سیاسی دارد. این موضوع سبب تشدید درخواست ها برای انجام یک تحقیق بین‌المللی بی‌طرفانه شده است.

سخنان اردوغان با روایت عربستان سعودی در این باره تناقض دارد که خاشقجی به طور تصادفی طی یک عملیات خشونت‌آمیز کشته شد. او گفت خاشقجی قربانی یک "قتل وحشیانه" است که از پیش برنامه ریزی شده بود. اما اردوغان تنها به بیان نسخه ترکیه از این روایت پرداخته است که طی دو هفته گذشته در رسانه ها منتشر شده اما او به بیان جزئیاتی برای حمایت از سخنان خود نپرداخته است. او به نوار صوتی مرتبط با این قتل اشاره نکرده است که مأموران تحقیق ترکیه می‌گویند در اختیار دارند، نواری که گفته می شود آنها آنرا در اختیار سیا هم قرار داده‌اند.

اردوغان اعلام کرد ترکیه از مقصر دانستن "شماری از اعضای امنیتی و اطلاعاتی" در ارتباط با این قتل خشنود نخواهد شد، کاری که سعودی ها در راستای آن تلاش کرده‌اند. او خواستار شناسایی "افراد مسئول از بلندپایه ترین تا پایین ترین رده ها و اجرای عدالت شد." اما او انگشت خود را به سوی محمد بن سلمان نشانه نگرفته است که حاکم واقعی عربستان سعودی و احتمالا برنامه‌ریز این عملیات محسوب می شود، از این رو، شرایط برای سعودی‌ها و هم‌پیمانانشان در دولت ترامپ Trump برای دستیابی به اهداف اصلی شان مهیا شده است که همانا حفاظت از ولیعهد عربستان است.

با وجود برخی سخنان متناقض، به نظر می رسد ترامپ همچنان به این هدف متعهد است. او روز دوشنبه در مصاحبه با یو اس ای تودی بار دیگر قتل خاشقجی را "توطئه‌ای دانست که منحرف شد". این موضوع منعکس‌کننده اقدام نامعقول ریاض برای پوشش دادن این روایت است.

سخنان متناقض و محاسبات سیاسی موجود در ورای آنها سبب واضح‌تر شدن لزوم انجام تحقیقی مستقل در این باره شده است. خود اردوغان خواستار برگزاری چنین تحقیقی شده است و او باید از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد بخواهد ابتکار عمل را در این زمینه در دست بگیرد. این موضوع به ترکیه‌ای‌ها اجازه خواهد داد شواهد خود از جمله نوار صوتی یا ویدئویی را به شیوه‌ای ارائه کنند که می تواند سبب کنار گذاشتن محاسبات سیاسی شود که اکنون به نظر می رسد مانع از افشاگری کامل در ارتباط با این پرونده می شود.

سؤالات زیادی همچنان بدون پاسخ باقی مانده است از جمله برخی از سؤالاتی که اردوغان مطرح کرده است. اینکه خاشقجی چگونه کشته شد؟ سعودی‌ها ادعا می‌کنند او پس از زد و خورد کشته شد، در حالیکه بر اساس روایت ترکیه‌ای‌ها، انگشتان او قبل از تزریق یک ماده مخدر قطع شدند و سپس یک متخصص کالبدشکافی که با یک اره به استانبول رفته بود، جسد وی را قطعه قطعه کرد.

جسد خاشقجی کجاست؟ اردوغان به این موضوع اشاره کرده است که سعودی‌ها ادعا می کنند جسد او را در اختیار یک "دوست محلی" قرار داده‌اند، از این رو، آنها باید او را شناسایی کنند. موضوع بدل خاشقجی چه می شود؟ اگر موضوع تنها بازجویی از این روزنامه‌نگار بود، چرا او آنجا بود؟

مهمترین سؤال این است که چه کسی دستور این عملیات را صادر کرد؟ همانگونه که قبلا اعلام شد، بیشتر شواهد در ارتباط با محمد بن سلمان است. در این مقطع، این سعودی ها هستند که باید اثبات کنند او مسئول نیست و در عین حال، با خود ولیعهد سعودی هم باید به عنوان فردی منفور برخورد شود.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 429478 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟