به گزارش رکنا، نعمت احمدی ، با مثبت ارزیابی کردن تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) توسط مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: جهان امروز در همه امور خصوصاً اقتصاد جهان به هم پیوسته‌ای است و زمانی می‌توانیم در جامعه جهانی جایگاه خودمان را داشته باشیم و حفظ کنیم که بتوانیم از نعمات اقتصاد به هم پیوسته دنیا فارغ از مرزها و تصمیم‌سازی‌ها مانند یک خانواده مشترک سود ببریم که در این راستا باید به یک سری الزامات اقتصادی در جهان پایبندی نشان دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اولین بار دولت‌های صنعتی گروه 8، ‌NGO اقتصادی را تشکیل دادند که بر اساس آن عملکرد دولت‌ها در رابطه با پول‌هایی که وارد اقتصادشان می‌شود شفاف باشد و این مبالغ سالم بوده و ناشی از قاچاق Contraband اسلحه، مواد مخدر Drugs و پولشویی‌های دیگر نباشد که این موضوع ارتباطی به دولت‌ها ندارد و در واقع یک NGO اقتصادی است و ربطی هم به آمریکا ندارد.

این حقوقدان با بیان اینکه تشکیل CFT و FATF از کمک به گروه‌های تروریستی جلوگیری می‌کند، گفت: اینکه چرا ایران تاکنون به این گروه‌ها نپیوسته و اقتصاد خود را در تنگنا قرار داده جای تأمل دارد. در واقع این مسأله‌ای است که بخواهیم با دست خودمان به دیگر کشورها این انگیزه را بدهیم که اتهاماتی را به ما وارد کنند در صورتی که ما هیچ‌گاه به گروه‌های تروریستی کمک نمی‌کنیم و وارد فروش سلاح‌های قاچاق هم نشده‌ایم.

احمدی در خصوص تاثیرات پیوستن به CFT و FATF تصریح کرد: در این رابطه می‌توان دو بعد را در نظر گرفت که شامل تأثیرات پیوستن به آن در بعد بین‌المللی و داخلی می‌شود که در بعد بین‌المللی کشوری شناخته خواهیم شد که تابع مقررات جمعی است و مسایل اقتصادی‌اش شفاف است.

وی اضافه کرد: در ابعاد بین‌المللی خانواده جهانی ما را جزو کشورهایی می‌داند که مقررات حمل و انتقال پول را به رسمیت شمرده‌ایم و از مسیر و بستری استفاده می‌کنیم که جهان آن را به رسمیت شناخته و برای آن اعتبار قایل شده است.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: از جنبه داخلی نیز این همه اختلاسی که توسط بنگاه‌های اقتصادی و موسسات مالی مختلف که به یکباره شکل گرفتند را شاهد بودیم که سرمایه‌های مردم را جمع کردند و در نهایت به مشکل برخوردند چون اگر منشأ این مبالغ مشخص و معین باشد به راحتی می‌توان آنها را رصد و کنترل کرده و از فرار Escape افراد سودجو در این موضوع جلوگیری کرد.

احمدی افزود: اگر به این کنوانسیون‌ها بپیوندیم دیگر پول‌های کنترل نشده در سیستم بانکی نداریم و می‌توانیم مبدأ و منشأ آنها را رصد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه از پیوستن به CFT و FATF در بعد داخلی سود بیشتری می‌بریم، گفت: در بعد داخلی کاملاً مشخص می‌شود افراد، موسسات، سازمان‌ها و بنیادها چه پولی دارند و کجا منتقل می‌کنند و دولت می‌تواند این مبالغ را کنترل کند.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 428244 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟