به گزارش رکنا، شهریار حیدری (سخنگوی ستاد اربعین) با اعلام این خبر گفت: تا این لحظه یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در سامانه سما ثبت‌نام کردند و یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر نیز روادید دریافت کرده‌اند. ۳۵۰ هزار نفر نیز طی ۵ روز گذشته از مرزهای زمینی و هوایی خارج شده اند، حدود هزار و ۵۰۰ نفر نیز از کشورهای دیگر برای سفر اربعین آمده‌اند که به مرور از مرز شلمچه خارج می‌شوند.

وی در خصوص امنیت در کشور عراق گفت: با توجه به تدبیر و تجربه سالیان گذشته که ارتش و نیروهای امنیتی عراق دارند، از نیروهای بسیار خوبی برای امنیت اربعین استفاده کردند.

سخنگوی ستاد اربعین با اشاره به اینکه نیروهای امنیتی عراق در مناطق مختلف عراق آمادگی لازم برای تامین امنیت زائران را دارند، گفت: ما نیز در آنجا قرارگاه مشترک داریم و سفارتمان در عراق به عنوان ستاد اربعین ایران در عراق فعالیت می‌کند. این قرارگاه و ستاد اربعین کمیته مشترکی در حوزه امنیت، اسکان، تغذیه و حمل و نقل ... اقدامات مشترک دارند. این کمیته طبیعتا با نیروهای عراق همکاری می‌کند و به آنها مشاوره می‌دهند و هر دو دغدغه مشترک برای زائران دارند و امنیت نیز باید برای همه زائران اعم از زائران ایرانی و عراقی برقرار شود.

وی تاکید کرد: البته همکارانمان در کمیته امنیتی ستاد اربعین در عراق نظر مشورتی می‌دهند. ما نیرویی در عراق برای تامین امنیت در عراق نداریم و صرفا تامین امنیت بر عهده نیروهای عراقی است.

حیدری در خصوص تدابیر امنیتی در داخل کشور تصریح کرد:در داخل کشور آمادگی لازم برای انجام تدابیر امنیتی را داریم و آنچه که برای تامین امنیت زائران در حوزه حمل و نقل، ترافیک و...ضرورت دارد، صورت گرفته است.

سخنگوی ستاد اربعین درباره مخالفت شورای تامین استان ایلام با اسکان زائران در برخی مکان‌ها و موکب‌ها در شهر مهران گفت: شورای تامین استان براساس ملاحظات و برنامه‌های هر شهر و استان تصمیم‌گیری می‌کند. قطعا آنچه که شورای تامین استان در خصوص موکب‌ها تصمیم گیری کرده، قابل اجراست و ملاحظات شورای تامین ملاحظات خاص و امنیتی است و طبیعتا در راستای مدیریت منطقه و شهرستان است و اگر چنین تصمیمی گرفته باشند، قطعا لازم‌الاجرا و قابل قبول است.

وی در خصوص ورود زائران به کشور عراق با خودروی شخصی گفت: از نظر مقررات عراق ورود با خودروی شخصی به این کشور مشکلی ندارد، اما با توجه به شلوغی و ازدحام این روزها توصیه می‌کنیم افراد از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، چرا که ورود خودروی شخصی به کشور عراق یک پروسه زمان بر و سخت است، اما از نظر قوانین منع و مشکلی وجود دارد.

سخنگوی ستاد اربعین در خصوص ویزاهای جعلی خاطرنشان کرد: خوشبختانه اشراف اطلاعاتی و انتظامی ما خیلی خوب است و این حوزه را به طور مداوم رصد می‌کنند و اگر با موردی مواجه شوند، قطعا برخورد خواهند کرد. تاکنون نیز نیروی انتظامی با یک الی دو مورد برخورد کرده است، اما مهمترین موضوع همکاری سفارت عراق با پلیس Police ایران است و امیدواریم با سازوکاری که تعریف شده، مسئله جعل ویزا کاهش باید و حذف شود.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 427988 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟