به گزارش رکنا، شبکه خبری آسیا تایمز روز پنجشنبه گزارش داد؛ این شرکت که با حروف اختصاری 'اس و پی' شناخته می شود، در تازه ترین بررسی های خود اعلام کرد کوه یخی از بدهی، اطراف چین را فرا گرفته است و پکن تلاش می کند تا از قروض بی رویه و غیرقانونی جلوگیری کند.

این گزارش با اشاره به اینکه دومین اقتصاد بزرگ جهان بدهی های پنهان کلان خود را در زمره آمار رسمی اعلام نمی کند تصریح کرد مخاطرات بانکی و مالی سنگینی چین را دربرگرفته است.

این سازمان می افزاید که بسیاری از دولت های محلی در حال گرفتن وام ها و اعتبارات کلان از دولت مرکزی و بانک ها هستند و میزان بدهی های ذی ربط آنها به نسبت رشد تولید ناخالص داخلی چین به 60 درصد رسیده است که مرز خطر محسوب می شود.

صندوق بین المللی پول هم داده هایی را منتشر کرده است که نشان می دهد با وجود بدهی های فزاینده چین باز هم آمریکا و ژاپن با افزایش 100 و 200 درصدی به ترتیب بیشترین رشد بدهی ها را در میان دیگر کشورهای دنیا داشته اند.

برخلاف این گزارش، وزارت دارایی چین در تازه ترین آمار ارایه شده خود آورده است که میزان بدهی دولت های محلی در این کشور به دو هزار و 500 میلیارد دلار رسیده است که این آمار بدهی پنهان مذکور را نشان نمی دهد.

ا

ین گزارش های آماری در شرایطی منتشر می شود که به دلیل بروز جنگ تجاری میان چین و آمریکا، شاخصه های رشد اقتصادی چین کمرنگ تر می شود و این کشور در حال از دست دادن قدرت رقابتی اقتصادی خود است.

بتازگی نیز وزارت دارایی چین از فروش 3 میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه در هنگ کنگ خبر داد که 500 میلیون دلار آن اوراق قرضه با نرخ بهره 4 درصد برای مدت 30 سال بوده است.

در سال 2017 میلادی شرکت سهامی 'هایتونگ' در بورس شانگهای از بازارهای مهم اوراق بهادار چین میزان بدهی دولت های محلی چین را 4 هزار و 400 میلیارد دلار اعلام کرد که باز هم از رقم رسمی وزارت دارایی بیشتر بوده است.

دولت چین تاکنون آماری از بدهی های پنهان این کشور منتشر نکرده اما بارها با طرح مخاطرات در بازارهای سرمایه و اوراق بهادار به سرمایه گذاران اطمینان داده است که از سرمایه های آنها حفاظت خواهد شد.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 427002 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟