به گزارش رکنا، حشمت الله فلاحت پیشه در توضیح شرایط، چگونگی و ضرورت مذاکره با مخالفان لغو برجام در آمریکا، گفت: سه گزاره را باید برای مناسبات ایران با دنیای امروز بر محوریت اختلافات ایران و آمریکا مورد توجه قرار گیرد که بخشی از گزاره اول تحقق یافته، گزاره دوم تا حدی در حال تحقق است و شرایط برای تحقق گزاره سوم باید فراهم شود لذا در مورد گزاره سوم باید در آینده مباحثی را مطرح کرد.

گزاره نخست؛ جهان آمریکا نیست

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: به موجب گزاره نخست؛ جهان آمریکا نیست و چند شاخص هم در این باب تحقق پیدا کرده است. برخی افراد سیاسی و غیره در داخل کشور زمانی که آمریکا برجام را پاره کرد، اعلام کردند که ایران هم باید برجام را پاره کند و مناسبات با آمریکا را بر هم زند.

وی افزود: از سوی دیگر همان نظر که در دولت آقای روحانی سال 1393 مطرح شد مبنی بر اینکه آمریکا کدخدای جهان است و با مذاکره تمام مشکلات کشور حل می‌شود، رد شده است. تایید و تعهد ایران نسبت به برجام بنا بر گزارشات 12 گانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عدم وجود نکته منفی درباره ایران در این گزارش‌ها هم نشان از این دارد که جهان تنها آمریکا نیست.

اروپا و سایر کشورها چون چین و روسیه نیز وارد چالش با آمریکا شدند لذا این یکی از مصادیق "دنیا فقط آمریکا نیست" است.

فلاحت پیشه ادامه داد: علاوه بر موارد مذکور اتحادیه اروپا، چین و روسیه هنوز در حال مذاکرات برجامی با ایران هستند تا وارد سیاست تحریمی ایران نشوند، از سوی دیگر با آمریکا وارد چالش‌های تحریمی شدند لذا در این میان ما دچار ضعفی هستیم زیرا کشورهایی که با آمریکا دچار مشکل شدند هنوز برای برقراری ارتباط راهبردی با ایران اِبا دارند و متاسفانه ما نتوانستیم چارچوب راهبردی برای یارگیری داشته باشیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، معتقد است: نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل به ریاست ترامپ Trump و به پیشنهاد نیکی هیلی هم یکی دیگر از مصادیق است، نیکی هیلی قربانی اصلی این نشست شد، پیش از برگزاری نشست به ترامپ گفته شده بود که با برگزاری این نشست هیات‌های سیاسی دیگر کشورها با سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا هرماه خواهند شد اما بالعکس جلسه منع اشاعه هسته‌ای به نشست محاکمه ترامپ و دفاع از ایران شد.

وی در توضیح مصداق دیگر خود افزود: صدور رأی دیوان لاهه به نفع ایران به گونه بی‌سابقه در مورد برجام‌، حق را به ایران داد. در نشستی که حقوق‌دانان وزارت خارجه، ریاست جمهوری و دیگران به کمیسیون امنیت ملی مجلس دعوت شدند، بسیاری از حقوق‌دانان اذعان داشتند که پرونده شکایت ایران به نتیجه نمی‌رسد اما گام اول مثبت برداشته شده است بنابراین با این تفاسیر جهان آمریکا نیست.

گزاره دوم؛ آمریکا تنها ترامپ نیست

فلاحت‌پیشه ادامه داد: بنابر گزاره دوم مذکور، آمریکا تنها به ترامپ معطوف نمی‌شود؛ تحولات اخیر آمریکا به ویژه بعد از تصویب لایحه CFT در مجلس، در وزارت خزانه‌داری آمریکا و برخی موسسات مالی مانند دیجی مورگان و گروپ که از تاثیرگذاران در اقتصاد دنیا هستند، مشخص شد که ایران رویکرد مشارکت‌جویانه‌ای با دنیا دارند و ما نباید به صورت کامل از لحاظ فنی، مالی و بانکی مانع مناسبت مشارکت جویانه ایران با دنیا شویم.

وی افزود: با این بخش از آمریکا باید وارد مذاکره و لابی شد و این به معنای مذاکره با دولت آمریکا نیست. لابی‌های مختلف اقتصادی،

ایران باید وارد مذاکره با لابی های موثر آمریکا شود و این به معنای مذاکره با دولت آمریکا نیست.

سیاسی و کنگره‌ای و حتی دانشگاهی یا دولت رقیب یا سایه دولت ترامپ در آمریکا وجود دارد، هم‌اکنون بعد از حدود یک سال و نیم جنجال‌سازی‌های ترامپ فضای سیاسی و بین‌المللی به گونه‌ای شده که شرایط برای شنیدن راهبرد دولت گذشته آمریکا تعبیه شده است لذا از فرصت مذاکره با گروه‌های تاثیرگذار باید استفاده کنیم.

فلاحت پیشه یادآور شد: با توجه به نشست دیوان لاهه، آمریکایی‌ها سعی کردند بنیان حقوقی معاهده مودت با ایران را زیر سوال ببرند و از این رو اذعان کردند که ایران با آمریکا قطع ارتباط کامل دارد اما وکلای ایرانی در اسلایدهایی نشان دادند که مناسبات اقتصادی ایران و آمریکا قطع نشده و در ایامی که ترامپ بر مُسند ریاست جمهوری قرار گرفته هم این مناسبات افزایش پیدا کرده است لذا پیمان مودت به عنوان پشتوانه حقوقی ما قرار گرفت.

در دنیای سیاست روابط به مو می‌رسد اما پاره نمی‌شود

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در دنیای سیاست روابط به مو می‌رسد اما پاره نمی‌شود، قطع کامل مناسبات به معنای از بین بردن توان دسترسی کشور به ادله‌های حقوقی برای رفع اختلافات و برای پیگیری حقوق خود در قِبال این کشورها است بنابراین با توجه به گزاره دوم از هر امکانی باید استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مذاکره آقای ظریف با جان کری نوسانی در دولت آمریکا ایجاد کرد به نوعی که حدود بیست روز مقامات آمریکایی در شرایط انفعالی واکنش قرار گیرند لذا با توجه به این اتفاق از هر ابزاری باید استفاده کنیم به ویژه اینکه آمریکایی‌ها برای دشمنی با ایران حتی با همه تروریست‌ها همراه شدند. بنابراین ما نباید بازی‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی در داخل آمریکا را نادید بگیریم.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 426999 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟