به گزارش رکنا به نقل از پایگاه خبری هیل، خلاء این پست‌های دیپلماتیک همزمان با تلاش کاخ سفید برای دریافت گزارشات مقام‌های ترکیه‌ای بابت ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن پست و ادعای قتل Murder او به دست عوامل سعودی درون کنسولگری سعودی در استانبول بار دیگر در کانون توجه قرار گرفته است. رهبری عربستان هرگونه مشارکت در مفقود شدن خاشقجی را تکذیب می‌کند.

جک رید، از سناتورهای دموکرات آمریکا می‌گوید: ما در عربستان، ترکیه و مصر به سفیر نیاز داریم. در یک وضعیت معمولی باید یک سفیر محترم و با نفوذ برای انتقال پیامی بسیار قاطع از انتظاراتمان اعزام کنیم اما چیزی که الان در اختیار داریم، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکاست که می‌رود عکس می‌گیرید و می‌خندد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در روزهای گذشته مایک پامپئو را عازم عربستان کرد تا با رهبری آل سعود گفت‌وگو داشته باشد. او همچنین شخصا با ولیعهد و پادشاه عربستان گفت‌وگو کرده است. ترامپ Trump و پامپئو هر دو انکار اطلاع رهبری سعودی از قتل ادعایی خاشقجی را تقویت می‌کنند.

دولت ترامپ هنوز سفرای ۲۰ کشور از جمله ترکیه و عربستان را مشخص نکرده است. پامپئو و قانونگذاران مکررا بابت اینکه مقصر خالی ماندن این پست‌های دیپلماتیک کیست، مشاجره می‌کنند. پامپئو، سنا را مقصر می‌داند که هنوز بیش از ۵۰ مورد از نامزدهای مورد نظر ترامپ را تایید نکرده است. قانونگذاران هم تاکید دارند که ترامپ هنوز سفیران مرتبط به پست‌های کلیدی در خاورمیانه و خصوصا آمریکای لاتین را معرفی نکرده است.

رونالد نومان، رئیس آکادمی دیپلماسی آمریکایی به آسوشیتدپرس می‌گوید، عدم انتصاب سفیران در کشورهای خاص به معنای آن است که آمریکا درباره روابط دیپلماتیک با آنها اهمیتی قائل نیست. او افزود: عدم وجود سفیر می‌تواند موجبات نارضایتی کشور میزبان را به همراه داشته باشد که این امر در روابط دوجانبه اثر می‌گذارد. بدون حضور سفیر، احتمال سوء برداشت افزایش می‌یابد و دیگر این فرصت وجود ندارد که طرف مقابل را به انجام کاری که تمایل داریم، متقاعد کنیم.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 426988 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟