کمال دهقانی فیروزآبادی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست جدید اتحادیه اروپا برای بازگشایی دفتر در تهران، گفت: اتحادیه اروپا در گذشته نیز چنین درخواستی را مطرح کرده بود و در کمیسیون امنیت ملی هم مورد بررسی قرار گرفت، اما با توجه به روابط سیاسی که در آن مقطع زمانی با اروپا داشتیم، با این درخواست موافقت نشد.

وی افزود: کمیسیون امنیت ملی جلسه‌ای را با حضور سفرای کشور‌های اروپایی برگزار کرد و سفیر اتریش به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا درخواست بازگشایی این دفتر را مطرح کرد، کمیسیون این موضوع رو بررسی خواهد کرد و با همکاری سایر دستگاه‌های کشور به جمع بندی خواهد رسید.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بیشتر کشور‌های اروپایی در تهران سفارتخانه دارند، بازگشایی این دفتر چه لزومی دارد، اظهار کرد: باتوجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران با اکثر کشور‌های اروپایی روابط سیاسی و تجاری دارد و سفارتخانه‌های آنها در کشورمان فعال است، دلیلی برای بازگشایی این دفتر وجود ندارد، مگر اتحادیه اروپا با فعال کردن این دفتر بتواند چشم انداز جدیدی در روابط با ایران به وجود آورد و سرمایه گذاری بلند مدتی در حوزه‌ی اقتصاد انجام دهد.

دهقانی در پایان خاطر نشان کرد: معتقدم تا زمانی که اروپا در روابط اقتصادی با ایران اقدام عملی انجام ندهد و استقلال Esteghlal مد نظر ما در روابط تجاری را تامین نکند، بازگشایی این دفتر ضروری نیست، باید موضع گیری‌های اتحادیه اروپا در مقابل آمریکا را تحت نظر بگیریم. اگر اتحادیه اروپا در جهت استقلال خود از آمریکا و افزایش تعاملات با جمهوری اسلامی ایران قدم بردارد، می‌تواند روابط عمیق تری با ما داشته باشد.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

کدخبر: 424877 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟