دو عضو دولت ضمن تأیید معرفی جانشینان دو وزیر استیضاح شده و تغییر در مدیریت دو وزارتخانه دیگر، دلیل تعویق ارسال نامه رئیس جمهوری به مجلس را فرا رسیدن تعطیلات نمایندگان اعلام کردند. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری و حسینعلی امیری، معاون امور مجلس رئیس جمهوری، در گفت‌وگوهای جداگانه با خبرنگاران در حاشیه جلسه هیأت وزیران، افزودند که گزینه‌های پیشنهادی برای وزارتخانه‌ها پس از تعطیلات مجلس معرفی می‌شوند.

مطابق تقویم کاری مجلس شورای اسلامی، نخستین جلسه علنی مجلس پس از تعطیلات یکشنبه 29 مهرماه تشکیل می‌شود و این همان زمانی است که روحانی همکاران جدید خود را برای چهار وزارتخانه به مجلس معرفی خواهد کرد. گزارش‌ها حاکی است علاوه بر دو وزارتخانه رفاه و اقتصاد که حالا با سرپرست اداره می‌شوند، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صمت هم تغییراتی را تجربه خواهند کرد.

واعظی: تعویق معرفی وزرا به خواست مجلس بود

به گزارش «ایران»، پیشتر واعظی اعلام کرده بود که نامه معرفی وزرا اواخر همین هفته به مجلس ارسال می‌شود. دیروز خبرنگاران از او درباره دلایل تعویق این امر پرسیدند که واعظی گفت: بنا بود روز سه‌شنبه گزینه‌ها را به مجلس معرفی کنیم، اما چون مجلس هفته آینده تعطیل است حتی به هیأت رئیسه مجلس گفتیم آماده هستیم گزینه‌ها را معرفی کنیم و هیأت رئیسه نیز گام‌هایی برای لغو تعطیلی هفته آینده برداشت، از آنجا که نمایندگان از قبل در استان‌های خود برنامه ریزی‌هایی کرده بودند، دوشنبه از مجلس تماس گرفتند و گفتند با توجه به اینکه مجلس هفته آینده جلسه علنی ندارد، در فرصت دیگر معرفی کنید.

وی افزود: از سوی دیگر زمانی که گزینه‌ها معرفی می‌شوند باید ظرف یک هفته بررسی‌ها تمام شود. بنابراین اولین روزی که مجلس بعد از تعطیلات تشکیل جلسه داد، اسامی وزرا را اعلام خواهیم کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به اینکه برای دو وزارتخانه بدون وزیر گزینه‌ای معرفی می‌شود یا وزارتخانه‌های دیگری هم تغییر خواهند کرد، تصریح کرد: بنای ما این بود تا تغییرات در کابینه را هم همزمان با تصویب لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها انجام دهیم، اما هفته گذشته از مجلس گفته شد تمایلی به تصویب این لایحه ندارند. به همین دلیل، اکنون برای دو وزارتخانه‌ای که با سرپرست اداره می‌شوند جایگزین تعیین کردیم و ممکن است یکی دو وزارتخانه دیگر هم باشد. واعظی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است جابجایی‌ها در داخل کابینه صورت گیرد، گفت: ممکن است وقتی در جایی سمتی ایجاد می‌شود، این جابجایی از داخل کابینه باشد. چون شناخت بیشتری از عملکرد، فکر و توانایی‌شان داریم.

اثرات داخلی و خارجی حکم دیوان لاهه

رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره پیامدهای رأی دادگاه دیوان دادگستری نیز با بیان اینکه گام اول در این باره محکم برداشته شد، تأکید کرد: اثرات آن هم در داخل ایران و هم در عرصه بین الملل کاملاً به نفع ایران بود.

وی، عکس‌العمل مقام‌های امریکا را منفعلانه توصیف کرد و افزود: اما ما باید آنچه حق خود می‌دانیم و قانون Law به ما اجازه می‌دهد را با قوت بیشتر ادامه دهیم.

رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره درخواست اروپایی‌ها برای تأسیس دفتر در تهران هم، گفت: اروپایی‌ها که در ایران سفارت دارند و کارهای دو جانبه خود را انجام می‌دهند. وقتی اتحادیه اروپا در کشوری دفتر باز می‌کند کل موضوعاتی که مرتبط با اتحادیه اروپا است از طریق این دفتر انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: همکاری‌های ما و اتحادیه اروپا در ابعاد مختلف در حال گسترش است، بویژه درباره مسأله برجام قول و قرارهایی می‌گذاریم، به نظر می‌رسد که اگر روال عادی آن طی شود و با موافقت مراجع ذیربط، تأسیس این دفتر می‌تواند برای همکاری اقتصادی ما با اروپا مفید باشد. واعظی همچنین اعلام کرد که رئیس جمهوری امسال نیز همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها، در دانشگاه تهران حضور می‌یابد.

امیری: معرفی وزیر برای 4 وزارتخانه

حسینعلی امیری، معاون امور مجلس رئیس جمهوری نیز درباره معرفی وزیران پیشنهادی اظهارکرد: تاکنون معرفی وزیر 2 وزارتخانه‌ای که با سرپرست اداره می‌شوند قطعی شده، اما احتمال دارد رئیس جمهوری برای 2 وزارتخانه دیگر هم تصمیمات جدید اتخاذ کنند. وی درباره تعویق معرفی وزرا، باوجود اینکه پیشتر گفته شده بود اواخر هفته صورت می‌گیرد، با بیان اینکه قانون اساسی اجازه می‌دهد وزارتخانه‌ها حداکثر تا سه ماه با سرپرست اداره شود، اظهار کرد: دولت هنوز در فرجه قانونی است، ضمن اینکه هفته آینده مجلس جلسه علنی نخواهد داشت و نمایندگان در حوزه‌های انتخابی حضور خواهند داشت، آیین‌نامه داخلی مجلس هم صراحت دارد که معرفی وزرا باید در جلسه علنی اعلام وصول شود، از این رو پس از برگشت نمایندگان از حوزه‌های انتخابی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اسامی وزرای پیشنهادی را به مجلس معرفی خواهیم کرد.

امیری درباره استعفای برخی وزرا نیز با بیان اینکه استعفای موردی در کار نیست، اظهار کرد: از ابتدا اعضای دولت به رئیس جمهوری اعلام کردند که هر مقطعی و شرایطی، هر تصمیمی که به صلاح دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران است، می‌توانند برای اعضای دولت اتخاذ کنند. وی حضور نیافتن شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون‌های مجلس برای بررسی طرح استیضاح را با هماهنگی خود مجلس اعلام کرد و افزود: دلیل هم این بود که وی باید برای رسیدگی به واحدهای صنعتی آسیب دیده در سیل استان‌های شمالی، در شمال کشور حضور پیدا می‌کرد و این موضوع با هماهنگی بوده است.

بـــــرش

9 میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارات سیل در چهار استان

هیأت وزیران در جلسه روز گذشته خود که به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری برگزار شد، با اختصاص مبلغ 90 میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارات ناشی از وقوع سیل در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی موافقت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، مبلغ 30 میلیارد ریال به صورت هزینه‌ای به منظور بازسازی اماکن مسکونی، ساختمان‌ها و تأسیسات زیربنایی خسارت دیده از سیل اختصاص یافت که سهم استان‌های مازندران و گیلان هرکدام 10 میلیارد ریال و استان‌های گلستان و خراسان شمالی هرکدام پنج میلیارد ریال خواهد بود. همچنین مبلغ 60 میلیارد ریال به صورت تملک دارایی سرمایه‌ای به منظور بازسازی زیرساخت‌ها و اماکن مسکونی آسیب دیده در استان‌های یاد شده اختصاص یافت که از این میزان، مبلغ

20 میلیارد ریال به هریک از استان‌های مازندران و گیلان و مبلغ 10 میلیارد ریال به هریک از استان‌های گلستان و خراسان شمالی اختصاص می‌یابد. علاوه بر این مبالغ، هزار میلیارد ریال نیز برای بازسازی زیرساخت‌های آسیب دیده در استان‌های مذکور از محل اعتبارات سازمان برنامه و بودجه کشور اختصاص یافت.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 424324 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟