به گزارش رکنا، رأی الیوم با اشاره به سفر دو روزه ولیعهد عربستان به کویت و همزمانی آن با تلاش های آمریکا برای تشکیل ناتوی عربی علیه ایران نوشت: اگر بن سلمان در این سفر به دنبال حل و فصل اختلافات خود با کویت یا قطر باشد، تنها هدفش هموار کردن مسیر برای برآوردن خواسته های واشنگتن از جمله افزایش سقف تولید نفت و متعاقبا کاهش بهای آن است اما همه تحرکات این‌چنینی کشورهای عربی خلیج فارس به خواست آمریکا و برای خدمت به منافع آن و مشخصا با شیوه های باج خواهانه از این کشورها صورت می‌گیرد و هر گونه آشتی بین کشورهای عربی خلیج فارس را نمی توان جدای از این واقعیت تصور کرد، چه این آشتی درباره بحران قطر باشد یا حل اختلافات نفتی کویت و عربستان.

پایگاه اینترنتی روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: ولیعهد عربستان دیروز شنبه سفر دو روزه خود به کویت را آغاز کرد. این نخستین سفر وی به کویت در دوران ولایتعهدی اوست که در کنار مسائل اصلی مورد بحث وی با مقامات کویتی مورد توجه بسیاری از کارشناسان امور کشورهای خلیج فارس قرار گرفته است.

زمان این سفر نیز در خور توجه است زیرا همزمان با اعمال فشار دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به عربستان و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس برای افزایش تولیدات نفتی صورت گرفته است، این اقدام که منجر به کاهش بهای نفت و مانع از آسیب به اقتصاد آمریکا خواهد شد. همچنین این سفر با تلاش های آمریکا برای تشکیل پیمان ناتوی عربی با حضور شش کشور عربی خلیج فارس، مصر و اردن تلاقی زمانی دارد.

احتمالا در این سفر دو مسئله، مذاکرات ولیعهد عربستان را تحت الشعاع قرار خواهد داد:

نخست: مسئله بحران قطر و دستیابی به راه حلی برای آن تا بتواند با فراغ بال روند تلاش های آمریکا را برای تشکیل ائتلاف امنیتی، سیاسی، نظامی و اقتصادی یاد شده هموار کند و موضعی واحد بین کشورهای عربی خلیج فارس علیه ایران به وجود بیاورد.

دوم: بررسی اختلافات نفتی کویت و عربستان درباره منطقه مشترک نفتی و استخراج مجدد از دو حلقه چاه "الوفره" و "الخفجی" که از سال 2015 و در پی ناکامی مذاکرات برای ایجاد راه حل مورد قبول دو طرف، متوقف شده بود. در آن دور از مذاکرات کویت خواستار حکمیت بین المللی شد اما عربستان با این امر مخالفت کرد.

عبدالصمد العوضی، کارشناس امور نفتی کویت و کارشناس بین‌المللی معروف در گفتگو با رأی الیوم اظهار داشت احتمالا مسئله دوم، یعنی تلاش برای حل و فصل اختلافات نفتی کویت و عربستان، محور اصلی این گفتگوها خواهد بود چرا که عربستان تنها در صورتی می تواند خواسته رئیس جمهور آمریکا را در خصوص تولید روزانه تقریبا دو میلیون دلار برای کاهش بهای نفت برآورده سازد که اختلافات خود را با کویت حل و فصل کند و استخراج مشترک از چاه های الخفجی و الوفره یعنی حدود 500 هزار بشکه در روز (300 هزار بشکه از چاه الخفجی و 200 هزار بشکه از چاه الوفره) از سر گرفته شود.

مسئله دیگر این است که عربستان برای جبران کسر بودجه خود و تامین هزینه جنگ یمن که طبق گزارش پژوهشکده بروکینگز آمریکا ماهانه تا 5 میلیارد دلار برآورد می شود، به پول‌های بیشتری نیاز دارد. اینکه احتمالا علت این سفر بحث و گفتگو درباره نفت بوده باشد از اهمیت آشتی بین عربستان و هم‌پیمانان سه‌گانه‌اش (امارات، بحرین و مصر) نمی کاهد زیرا این امر هنوز هم علت اصلی اختلافات در شورای همکاری خلیج فارس و مانعی بر سر راه تلاش های آمریکا جهت تشکیل ناتوی عربی برای مقابله با ایران است.

خالد جارالله، معاون وزیر امور خارجه کویت روز جمعه گفته بود: یکی از موضوعات اصلی مورد بحث ولیعهد عربستان و صباح الاحمد الجابر، امیر کویت مسئله بحران خلیج فارس خواهد بود، اما سوال اینجاست آیا بن سلمان از برخی مسائل، شروط و موضوعات تحمیل شده به قطر چشم پوشی می کند تا کویت بار دیگر میانجیگری های خود را از سرگیرد؟

کدخبر: 420637 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟