به گزارش رکنا به نقل از ایرنا تلویزیون های چین، کره جنوبی و ژاپن در گزارش های جداگانه ای ضمن تمجید از سخنرانی منطق روحانی، تاکید کردند او بارها در این سخنرانی بر قانون Law مداری ایران تاکید کرد و این را کشوری صلح طلب معرفی نمود.

رسانه های این کشورها افزودند برخلاف حملاتی که 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا به ایران کرد، روحانی گفت نقض برجام و نادیده گرفتن توافقات بین المللی نوعی هرج و مرج طلبی است.

خبرگزاری شینهوا چین، کیودو ژاپن، نشریات کوریا تایمز و هرالد از کره جنوبی هم در گزارش های جداگانه ای آوردند رییس جمهوری ایران در سخنرانی خود مواضع کشورش را تشریح کرد و گفت که ایران خواستار جنگ نیست.

این گزارش ها ادامه می دهد: در شرایطی که ترامپ Trump ایران را متهم به قتل، کشتار، سرکوب و مداخله در کشورهای دیگر می کرد، روحانی گفت که ایران خواستار جنگ، تحریم، تهدید و باج طلبی نیست و بر قانون مداری تاکید می ورزد و این موضعی بسیار شفاف است.

گزارش ها می افزاید که بخش دیگری از سخنرانی حسن روحانی متوجه یکجانبه گرایی و نادیده گرفتن تعهدات بین المللی از سوی ترامپ و دولت وی بود و برای مثال به برجام و توافق تحولات اقلیمی پاریس اشاره کرد.

تارنمای ژاپن تودی هم نوشت که سخنرانی روحانی و اشاره های وی به یکجانبه گرایی از سوی کشورهای دیگری نظیر چین و فرانسه نیز مورد حمایت قرار گرفت و مکرون رییس جمهوری فرانسه هم بعد از روحانی گفت که یکجانبه گرایی باعث تشدید تنش ها شده است.

گزارش می افزاید که بسیاری از کشورها از جمله فرانسه گفته اند که نمی توانند یکجانبه گرایی را بپذیرند و این را مغایر با ارزش های امروز دنیا می دانند.

گزارش رسانه های منطقه حاکی است که ترامپ بر اساس اظهاراتش قصد دارد دور دوم تحریم ها را برای به صفر رساندن فروش نفت ایران اجرایی کند و همزمان کوشش می کند تا با ایجاد اتحاد با کشورهای خلیج فارس و همچنین اردن و مصر با ایران مقابله کند.

گزارش های رسانه ای از کشورهای منطقه نشان می دهد که شاید برخی از حضار در مجمع عمومی اظهارات ترامپ را مورد توجه قرار دادند اما عده ای هم بودند که جز لبخند به این سخنرانی، کار دیگری نکردند و دست هایشان برای کف زدن برای ترامپ حرکت نکرد.

کدخبر: 419446 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟