به گزارش رکنا به نقل از قوه قضاییه وحید میرحسینی در این باره افزود: این بازرسی‌های اداری توسط ۷۵۶ بازرس ‌آشنا به کار و توانمند با ابلاغ رسمی و در قالب ۲۵۲ هیئت بازرسی به صورت رسمی و میدانی در سراسر کشور انجام گرفت.

مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه گفت: در مسیر انجام بازرسی‌های اداری اقداماتی هم توسط هیئت‌های بازرسی انجام پذیرفت که از جمله آن تذکراتی بود که در محیط دفتر به عوامل دفتری جهت اصلاح کارها داده شده است. حدود ۳ هزار تذکر برای مواردی که حین بازرسی اداری قابل اصلاح بود.

میرحسینی با اشاره به اینکه گروه هدف بر حسب وظایفی که در دفتر داشتند مورد بازرسی اداری قرار گرفتند، بیان داشت: در حال حاضر برای هر کارمندی که در شعب قضایی است فایل اختصاصی در نظر گرفته شده است و کاملاً به اطلاعاتشان دسترسی داریم و بعلاوه اینکه نتایج این بازرسی‌های اداری را در جابجایی‌ها، تغییر سمت و ارتقای این کارکنان اعمال می‌کنیم.

وی افزود: علاوه بر آن سه هزار تذکر بر حسب گزارشات تهیه شده است، حدود ۳ هزار نفر از کارکنان در برنامه آموزش قرار گرفتند، برای حدود ۲ هزار و پانصد نفر از کارکنان به جهت انجام وظایف خوب پیشنهاد تشویق شده است، حدود ۴۰۰ نفر دعوت به مصاحبه و تذکر شدند، پیشنهاد جابجایی حدود ۳۰۰ نفر از کارکنان داده شده است و تعدادی از این کارکنان به هیئت تخلفات معرفی شدند و در نهایت حدود ۶۰۰ نفر در برنامه بازرسی مجدد قرار گرفتند.

مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه اذعان داشت: هدف از این بازرسی‌های اداری در واقع تنظیم فرایند‌های دفاتر شعب، بهبود کیفیت خدمات، صفر شدن کارهای معوقه و پاسخگویی صحیح توام با احترام به مراجعان بوده است.

وی در ادامه افزود: دو کار عمده بعد از عملیات بازرسی‌های اداری انجام شده است. ابتدا اینکه کلیه معایب کارکنان بصورت مشروح به دادگستری‌های کشور ابلاغ شده است که این معایب را به شرح بسته‌هایی که تهیه شده است دنبال و رفع کنند. در شناسایی معایب موارد مهمی مورد توجه قرار گرفت که اعم بودند از: برگ شماری و ثبت و حفظ اسناد مراجعان به دادگاه‌های قضایی در پرونده‌ها در وضعیت خوبی قرار داشت. هزینه‌های دادرسی و دریافت صحیح آن ابلاغ شده است که کنترل و نظارت‌های بیشتری صورت بگیرد. درخصوص معوق نبودن و بلا اقدام ننمودن پرونده‌ها تذکراتی داده شده است و همچنین بکارگیری کارکنان متخصص در پست‌های سازمانی به استان‌ها ابلاغ شده و مدیران باید نظارت کنند. در تنظیم صورت جلسات و صحت اقدامات اجرای احکام دادورزها مواردی اعلام گردید تا رعایت کنند. اینکه کارکنان مجرب و توانمند در قسمت اجرا بکارگیری شوند در حال پیگیری می‌باشد تا بواسطه اینکه موضوع اجرا موضوع مهمی می‌باشد، احتمال خطا در آنجا را کاهش دهیم. در زمینه تعیین اوقات تهیه صورت جلسات دادگاه، متن احضاریه و اخطاریه ‌ها، نوشتن صحیح تصمیم‌گیری‌های دادگاه، قرارها و آراء توسط منشی‌ها پیگیری مستمر و دقیقی داریم تا بصورت صحیح انجام شود. در شعب نیز تذکراتی به بایگان‌ها داده شد تا پرونده‌ها و اوراق بدقت با نظم و ترتیب نگهداری شود.

وحید میرحسینی با اشاره به اینکه علت بعضی ‌از کوتاهی‌ها و ضعف‌ها را باید در سه نکته دید، عنوان کرد: بی‌دقتی‌ و سهل‌انگاری در انجام وظایف، ضعف در مهارت و آموزش و البته حجم زیاد کار را به عنوان سومین علت برای بروز چنین مشکلاتی شناسایی نمودیم. در بازرسی‌های اداری که انجام شد، به این جمع‌بندی رسیدیم که افزایش سطح تحصیلات و آموزش نقش مهمی در درستی انجام صحیح وظایف داشته است. نکته بعدی میزان رضایت شغلی بود که تاثیر مهم و مستقیمی بر انجام صحیح وظایف داشته است.

وی افزود: در بازرسی‌های اداری که از مدیران دفاتر در سال‌های گذشته انجام دادیم با توجه به شاخص‌ها در شرایط بهتری قرار داریم. در بازرسی‌های اداری سال ۹۶ امتیاز خیلی خوب‌ کاهش پیدا کرده است که علت آن دقت بیشتر بازرسی‌ها بوده است و اینکه در بازرسی‌های اداری کمتر مسامحه شده است. گفتنی است اشتغال مدیران در پست‌های سازمانی در دفاتر۱۲% افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه بیان داشت: از نتایج بازرسی‌های اداری استنباط می ‌شود همکاران خانم در انجام وظایف دفتری امتیاز خوبی کسب کردند و کارها را با دقت بیشتری انجام دادند و نکته مهم این است که شاخص‌ها نشان می‌دهد همکاران در شعب در کارشان خوب عمل کردند و این راستی آزمایی شده است.

وی افزود: در نظر سنجی‌هایی که از کارکنان صورت گرفته است، حدود ۷ هزار نفر اعلام کردند بازرسی‌های اداری در رفتار و عملکرد آنان تاثیر داشته است، حدود ۶۵۰۰ نفر بازرسی‌های اداری را در کاهش زمان دادرسی موثر دانستند، حدود ۵ هزار و ۵۰۰ نفر انجام بازرسی‌های اداری را در کیفیت تصمیم گیری و بهبود خدمات و انجام وظایف موثر دانستند، حدود ۵ هزار نفر از گروه‌های هدف اعلام کردند بازرسی‌های اداری موجب افزایش روحیه خدمت به مردم می‌شود چون کار آنها دیده می شود و مورد توجه قرار می گیرند و حدود ۵ هزار نفر اعلام کردند درنحوه برخورد با مراجعان تاثیر داشته است.

میرحسینی گفت: در سال ۹۷ با جدیت بدنبال اصلاح معایب بازرسی اداری سال ۹۶ از کلیه استان ها و واحدهای قضایی هستیم و کارشناسان ما در نظارت و ارزشیابی بصورت منطقه‌ای و استانی موضوعات را بررسی می کنند و باید مجاب شوند ایرادات برطرف شده است. در پاییز سال ۹۷ هم کل ستاد دادگستری‌های کشور مورد بازرسی قرار می گیرند، چون واحدهای ستادی هم پشتیبان صف قرار دارند و برنامه درحال آماده‌سازی برای ابلاغ به کشور و واحدهای ستادی مرکز است.

مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه با اشاره به دو موضوع به جمع بندی پرداخت و گفت: هدف از بازرسی‌های اداری سالم‌سازی و کنترل فرایندهای دفاتر و وظایف در محیط دفاتر است و بدنبال انتقال تجربیات هستیم تا بخشی از ایرادات مرتفع شود. نگاه، نگاه اصلاحی است و بدنبال مچ‌گیری نیستیم و از آن فاصله گرفتیم و به سمت اصلاح امور در پیش هستیم بواسطه اینکه رویکرد مهم معاونت منابع انسانی می‌باشد و این رویکرد باعث شده است موفق شویم نتایج و گزارشات را بصورت میدانی بررسی کنیم.

میرحسینی خبر داد: بازرسی‌های اداری برنامه‌ریزی شده و ادامه دارد و امیدواریم نتیجه آن ارائه خدمات خوب به مردم باشد. گزارش بازرسی‌های اداری هم منتشر شده و برای مسئولان محترم قضایی ارسال شده است تا در ساختار سازمانی با همبستگی و پیوستگی کمک کنیم اجرای خدمات خوب صورت بگیرد.

کدخبر: 418423 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟