در حالیکه هواپیماهای جنگنده دولت سوریه و روسیه از چهارم سپتامبر آخرین پناهگاه‌ تروریست‌ها در سوریه یعنی استان ادلب را هدف حملات خود قرار داده‌اند، ترکیه استقرار تسلیحات نظامی خود در شمال سوریه را از اوایل روز یکشنبه افزایش داده است. 
کاروان نظامی ترکیه شامل 50 دستگاه تانک و توپخانه‌های سنگین می‌شود که به شهر جیسرالشغور وارد شدند. جیسرالشغور در جنوب غربی ادلب قرار دارد. 
اهمیت استراتژیک جسرالشغور از دو بعد قابل طرح است. ابتدا اینکه یازدهمین ایستگاه نظارتی ترکیه در روستای اشتبرق در منطقه جسرالشغور قرار دارد. دیگر این که جسرالشغور در منطقه‌ای قرار دارد که نیروهای دولتی سوریه در آنجا مستقر هستند و احتمالا عملیات آزادسازی ادلب از این شهر شروع خواهد شد. 
براساس توافق آستانه نیروهای ترکیه در 12 نقطه از شمال تا جنوب ادلب حضور دارند. از سوی دیگر و بنا به گزارش‌ها، یگان‌های فرتینا با چندین توپخانه هوویترز به شهر مرزی کیلیس منتقل شده است. اخیرا ترکیه حضور نظامی خود در مرزهای مشترک با سوریه را تقویت کرده است. همچنین ارتش ترکیه اوایل سپتامبر به 50 هزار نیروهای مسلح موسوم به ارتش آزاد سوریه در عفرین، اعزاز، جرابلس، الباب و الرای دستور آماده باش برای مقابله با نیروهای دولتی سوری را داد. 
شمار نیروهای نظامی ترکیه مستقر در مرزهای شمالی سوریه به بیش از 30 هزار نفر رسیده است. پیشتر نیز نیروهای نظامی ترکیه تجهیزات جدیدی از جمله شش تانک، ده نفربر و یک خودروی ویژه را به منطقه اشتبرق در جسرالشغورمنتقل کرد. سوریه از اوایل سال 2011 درگیر جنگ داخلی بوده است.

 

کدخبر: 417520 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟