به گزارش رکنا، رسول منتجب نیا با اشاره به اینکه سن مدیریت در کشور بالاست و در نتیجه سیستم اداری کشور ما به یک سیستم تنبل و تا حدی بی انگیزه یا کم انگیزه تبدیل شده است، اظهارکرد: مردم با مراجعه به ادارات ناراضی شده و نسبت به نظام و مسئولان بدبین می‌شوند، بنابراین باید خون جدیدی در نظام اداری ما تزریق شود و نیروهای جوان وارد این سیستم شده تا با انگیزه‌ای که دارند در این نظام اداری حرکت و پویایی ایجاد کنند.

وی با تاکید بر اینکه اقدام مجلس شورای اسلامی در تصویب قانون Law منع بکارگیری بازنشستگان جای تقدیر و تشکر دارد، خاطرنشان کرد: گرچه این اقدام دیر و کم است اما به نوبه خود سازنده و انقلابی است به شرط آنکه به سرعت این قانون اجرا شود. یکی از مسئولان کشور به من گفت که در دولت یا بخش‌هایی از نهادهای مشمول این قانون، گویی خبری از اجرای این قانون نیست که این مسئله جای تاسف دارد. وقتی قانون منع بکارگیری بازنشستگان با این حساسیت تصویب شده است، چرا هنوز اجرا نمی‌شود؟

این فعال سیاسی ادامه داد: اگر در این قانون استثنای دیگری به وجود نیاید و مانعی برای اجرای آن ایجاد نشود، مفید است. تلاش شده است که حدود و ثغور این قانون به درستی مشخص شود، اما ممکن است عده‌ای از هر کلمه‌ای در این قانون برای رسیدن به اهداف خود، تفسیر نامطلوبی داشته باشد، بنابراین باید به این مسائل توجه جدی شود.

منتجب‌نیا با اشاره به اینکه قانون قانون منع بکارگیری بازنشستگان در همه دستگاه‌ها باید به سرعت اجرا شود، تصریح کرد: جوان‌گرایی و کنار گذاشتن نیروهای فرسوده یک امر منطقی است، اما برای رسیدن به اهداف قانون منع بکارگیری بازنشستگان یک مجموعه الزامات مقدماتی نیاز دارد که اگر رعایت نشود، قانونگذار به اهداف خود نخواهد رسید، البته چه خوب بود که این مقدمات حتی پیش از تصویب قانون اجرا می‌شد.

وی درباره مقدمات الزامات اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان خاطرنشان کرد: در کشور ما هر گاه یک جوان تحصیل کرده می‌خواهد وارد صحنه کار شود، از او سابقه کار می‌خواهند در حالی که جوان تحصیل کرده از کجا باید رزومه کاری بیاورد؟ برای حل این مشکل باید جوانان با سواد، مجرب، متدین، دلسوز و پرانرژی شناسایی شوند. از دوره اول مجلس شورای اسلامی من تاکید داشتم که کشور به یک بانک اطلاعات نیرو و پرسنل نیاز دارد تا شناسایی نیروهای مورد نیاز امکان‌پذیر باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین ادامه داد: بعد از شناسایی نیروهای مجرب، نیازمندیم که به این نیروها آموزش بدهیم. کارآموزی گسترده یک نیاز الزامی است. شاید آنچه من عرض می‌کنم به صورت صوری وجود داشته باشد، اما این آموزش‌ها سیستماتیک نیست. از سویی رئیس جمهور هم بیان کردند که مسئولان موظف‌اند در کنار خود چند نیروی جوان داشته باشند، این توصیه به نظر من کافی نیست و باید به یک دستورالعمل یا قانون تبدیل شود تا هر مسئولی مکلف باشد تجربیات خود را در اختیار نیروهای جوان قرار دهد. همین مدیرانی که قرار است بازنشسته شوند اگر چند نیروی جوان را آموزش داده بودند، الان مشکلی برای جایگزینی آن‌ها نداشتیم. باید هر وزیر، استاندار و مدیرکل را مقید کرد که چند نیروی جوان را در کنار خود مجرب کند.

وی با بیان این پرسش که آیا باید نیروهای بازنشسته که دارای تجارب زیادی هستند را باید پس از بازنشسته شدن رها کنیم؟ تصریح کرد: رها کردن این نیروها، خسارت‌بار است. پیشنهاد من این است که از این نیروهای بازنشسته پس از گزینش‌های لازم برای آموزش نیروهای جوان‌تر استفاده شود.

منتجب‌نیا تاکید کرد: دو عنصر بسیار مهم تجربه و تحرک و نشاط در کنار همدیگر می‌تواند سیستم تنبل اداری ما را به کار وادارد،‌ صرف اینکه قانون منع بکارگیری بازنشستگان اجرا شود، هدف پویایی سیستم اداری محقق نمی‌شود. الزامات و مقدمات این مسئله باید در کنار اجرای قانون مدنظر قرار گیرد تا سیستم اداری کشور پویا شود.

کدخبر: 415884 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟