کره جنوبی به دستور آمریکا خرید نفت از ایران را متوقف کرد

کره جنوبی نخستین مشتری نفت ایران بوده است که تقاضای آمریکا برای به صفر رساندن واردات نفت ایران را به طور کامل انجام داده است.
درحالی‌که کره در ماه جولای روزانه 194 هزار بشکه نفت از ایران خریده در ماه آگوست (ماه گذشته میلادی) هیچ نفتی از ایران وارده نکرده است. این درحالی است که مشتریان بزرگ‌تر ایران چین و هند خرید نفت از ایران را کاهش داده‌اند اما کره جنوبی یک گام جلوتر رفته و خرید نفت از ایران را پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها در 4 نوامبر متوقف کرده است. 
دولت ترامپ Trump در ماه می از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد. به گفته موسسه اقتصاد انرژی کره جنوبی، سئول که چندین دهه در شبه جزیره کره با جنگ درگیر است، برای فشار بر کره شمالی به منظور رها کردن برنامه هسته‌ای اش به آمریکا متکی است. روابط سیاسی با آمریکا به این معناست که این کشور نمی‌تواند دستور ترامپ برای اتخاذ موضع سخت در قبال ایران را نادیده بگیرد. 
اهمیت رابطه کره با آمریکا از نفت بیشتر است
کیم جائه کیونگ، محقق این موسسه گفت: «ادامه روابط با آمریکا بیشترین اهمیت را برای کره جنوبی دارد... امنیت ملی کره جنوبی به پیمان نظامی با آمریکا وابسته است که سبب می شود تا وارداتش از ایران را پیش از پایان مذاکرات دولت‌ها کاهش دهد.» 
موضع رسمی دولت کره جنوبی در قبال تحریم ایران
موضع رسمی دولت کره جنوبی در قبال تحریم ایران این است که به مذاکره با آمریکا برای دریافت معافیت ادامه دهد. درحالی‌که دولت ترامپ موضع خود را تاحدی کاهش داده و از به صفر رساندن خرید نفت از ایران به در نظر گرفتن معافیت برای برخی از کشورها خبر داده است اما هنوز این موضع تضمین شده نیست و خریداران هنوز با ریسک محروم شدن از سیستم مالی آمریکا پس از نوامبر مواجه هستند. 
میشائیل پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در دهلی‌نو گفت: «ما هر جایی که مناسب باشد، معافیت در نظر می‌گیریم... اما این انتظار ماست که خرید نفت خام ایران از هر کشور به صفر برسد یا تحریم‌ها اعمال خواهد شد.» 
در عین حال، پامپئو هفته گذشته در دهلی نو گفت که خوشحال می شود اگر ببیند که تولیدات آمریکا می‌تواند شکاف ناشی از کمبود عرضه ایران را پر کنند. اما احتمالا این تغییر برای پالایشگاه‌ها آسان نخواهد بود زیرا کیفیت تولید نفت آمریکا شبیه کیفیت نفت ایران نیست. 
ونگاین چین، تحلیلگر ارشد نفتی در سنگاپور گفت: «کره جنوبی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران به دلایل بسیاری تبعیت می‌کند: امنیت ملی و تجارت چند مورد آن است... شرکت‌ها نمی‌خواهند در مورد نقض تحریم‌ها و واکنش آمریکا ریسک کنند. پالایشگاه‌های کره جنوبی مجبورند نفت ایران را جایگزین کنند.»
 

کدخبر: 415417 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟