برنامه دیدار سران دو کره در پیونگ یانگ

به گزارش رکنا روز پنجشنبه، ١٥ شهریور، دفتر رئیس جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که مون جائه-این، رئیس جمهوری این کشور در روزهای ١٨ تا ٢٠ سپتامبر برای ملاقات با کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی، به پیونگ‌یانگ، پایتخت آن کشور سفر خواهد کرد.

این اطلاعیه ساعاتی پس از آن منتشر شد که رهبر کره شمالی بار دیگر بر تعهد خود برای غیراتمی کردن شبه‌جزیره کره تاکید نهاد.

این سومین دیدار رئیس جمهوری کره جنوبی و رهبر کره شمالی در سال جاری است.

اولین ملاقات در ماه آوریل امسال در بخش متعلق به کره جنوبی در منطقه مشترک امنیتی بین دو کره صورت گرفت و این دو در ماه مه نیز در بخش متعلق به کره شمالی همین منطقه با هم دیدار کردند.

در ماه ژوئن نیز دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی جلسه‌ای در سنگاپور تشکیل دادند که اولین نشست بین رهبران دو کشور از زمان پایان جنگ دو کره بود.

چونگ اویی-یونگ، مشاور امنیت ملی کره جنوبی گفته است که دستور کار دیدار ماه سپتامبر "بررسی اقدامات عملی برای غیر اتمی کردن شبه جزیره کره" است.

آقای چونگ روز چهارشنبه به پیونگ‌یانگ سفر کرد و نامه آقای مون را به کیم جونگ-اون تحویل داد.

کره جنوبی می‌کوشد از نفوذ دیپلماتیک خود بر آمریکا و ارتباط با کره شمالی برای تحرک بخشیدن به تلاش مشترک این دو کشور برای تحرک بخشیدن به دستاوردهای نشست سنگاپور استفاده کند.

پس از نشست سنگاپور، دو طرف بیانیه‌ای حاوی تاکید بر به غیراتمی شدن شبه جزیره کره، تمایل به بهبود روابط دوجانبه و کمک ایالات متحده به پیشرفت اقتصادی کره شمالی بود اما به جزئیاتی در مورد نحوه دستیابی به این اهداف نمی‌پرداخت.

با وجود ابراز خوشبینی در مورد دستیابی به این اهداف، گاه مقامات دو طرف یکدیگر را به کوتاهی در پیگیری این بیانیه یا طرف ثالث را به سنگ‌اندازی در این مسیر متهم کرده‌اند و در عین حال، رهبران آمریکا و کره شمالی به طور مشخص از روابط نزدیک و اعتماد متقابل شخصی بین خود سخن گفته‌اند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی در گزارش ملاقات هیئت اعزامی کره جنوبی با کیم جونگ-اون گفته است که رهبر کره شمالی از عزم خود برای غیراتمی کردن شبه جزیره کره سخن گفت و "با تاکید بر موضع استوار خود برای حذف خطر درگیری مسلحانه و فجایع جنگ از شبه جزیره کره و تبدیل این منطقه به گهواره صلح عاری از تسلیحات اتمی و رها از خطر چنین تسلیحاتی، گفت که کره شمالی و جنوبی باید تلاش های خود برای تحقق غیراتمی شدن شبه جزیره کره را دو چندان کنند."

براساس این گزارش، وی گفت که به خاطر تعهد هر دو طرف به صلح، سال جاری شاهد تحولاتی در زمینه تنش‌زدایی بوده که پیش از این تصور آن هم ناممکن به نظر می‌رسید.

در مورد مذاکرات بین آمریکا و کره شمالی، کیم جونگ-اون "از رئیس جمهوری کره جنوبی برای تلاش فراوان و صمیمانه در امکانپذیر کردن اجلاس سران آمریکا و کره شمالی که اولین نشست از نوع خود در تاریخ بود" قدردانی کرده است.

خبرگزاری کره شمالی افزوده است که در این ملاقات، مسایل متعددی در زمینه روابط دو کشور و موقعیت و شرایط شبه جزیره کره و همچنین دستور کار نشست رهبران دو کشور در اواخر ماه جاری مورد مذاکره و تبادل نظر قرار گرفت.

کدخبر: 414256 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟