به گزارش رکنا به نقل از پایگاه دیده‌بان حقوق بشر، این سازمان اعلام کرد که حمله هوایی ائتلاف تحت رهبری افغانستان به این اتوبوس دانش‌آموزان یمنی که دست‌کم باعث کشته شدن ۲۶ کودک و زخمی شدن ۱۹ تن دیگر شد یک جنایت Crime جنگی آشکار است.

این سازمان تاکید کرد که باید کشورها فورا فروش تسلیحات به عربستان را متوقف کرده و از یک تحقیقات مستقل سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در جنگ یمن حمایت کنند.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر از زمانی که جنگ در یمن در مارس ۲۰۱۵ شروع شد حملات هوایی متعددی از جانب ائتلاف متجاوز Rapist تحت رهبری عربستان در این کشور که ناقض قوانین جنگ بودند رخ داده بدون آنکه تحقیقاتی مناسب بعد از این حملات صورت بگیرد و بدین ترتیب تامین کنندکان تسلیحات عربستان اکنون در خطر همدستی در جنایات جنگی با عربستان هستند.

در همین حال دیده‌بان حقوق بشر گفته که مهمات تولید آمریکا را در مکان وقوع دست‌کم ۲۴ حمله غیرقانونی ائتلاف عربستانی در یمن شناسایی کرده است.

این در حالی است که آمریکا براساس گزارش‌ها برای عملی کردن یک توافق فروش ۷ میلیارد دلاری مهمات هدایت شونده دقیق به عربستان و امارات متحده عربی تلاش می‌کند.

بیل وان اسولد، یک محقق ارشد حقوق کودکان در دیده‌بان حقوق بشر گفت: ائتلاف تحت رهبری عربستان با حمله به یک اتوبوس پر از دانش‌آموزان برگ دیگری به سوابق وحشتناک خود در کشتن Killing غیرنظامیان در یمن در مکان‌هایی نظیر عروسی‌ها، مراسم‌های ترحیم، بیمارستان‌ها و مدارس اضافه کرد.

او خاطر نشان کرد: کشورهایی که یا علم به این سابقه فروش بمب‌های بیشتر به عربستان را ادامه می‌دهند در حملات مرگبار آینده علیه غیرنظامیان همدست خواهند بود.

در نوامبر ۲۰۱۵ وزارت خارجه آمریکا با فروش ۴۰۲۰ بمب قدرتمند GBU-۱۲ در چارچوب یک توافق فروش تسلیحات ۱.۳ میلیارد دلاری موافقت کرد.

با این حال در دسامبر ۲۰۱۶ دولت وقت آمریکا جلوی بخش‌هایی از این توافق فروش را که شامل مهمات هدایت شونده دقیق می‌شدند، گرفت، اما بعدا در مارس ۲۰۱۷ دولت دونالد ترامپ Trump این تصمیم را لغو کرد. در ژوئن ۲۰۱۷ همچنین دولت ترامپ با یک توافق جدید فروش تسلیحات به عربستان به بهانه تعهد عربستان به کاهش تلفات غیرنظامیان موافقت کرد.

انگلیس و فرانسه نیز جز فروشندگان مهم سلاح به عربستان محسوب می‌شوند. آلمان فروش تسلیحات خود به طرف‌های جنگ یمن را به حالت تعلیق درآورده و هلند و سوئد محدودیت‌های بیشتری برای فروش تسلیحات خود به آنها وضع کرده‌اند. یک دادگاه در بلژیک نیز چهار مجوز فروش تسلیحات به عربستان را از بابت نگرانی درباره نقض قوانین در یمن به حال تعلیق درآورد و نروژ نیز همین تعلیق را برای فروش تسلیحات به عربستان و امارات اعمال کرد.

وان اسولد گفت: هر مقام آمریکایی که تصور می‌کند فروش بمب‌های بیشتر به عربستان راه جلوگیری از کشتار کودکان یمنی از سوی عربستان است باید ویدئوهای مربوط به حمله به اتوبوس در ضحیان را ببیند.

وی تصریح کرد: آمریکا و کشورهای دیگر باید فورا فروش سلاح به عربستان را متوقف کرده و اقدام به حمایت از تحقیقات مستقل سازمان ملل درمورد نقض قوانین در یمن کنند. در غیر این صورت خطر همدستی در جنایت‌های آینده را خریده‌اند.

کدخبر: 412945 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟