به گزارش رکنا، محمد السعدون، نماینده پیشین ائتلاف دولت قانون Law عراق که ریاست آن را نوری مالکی بر عهده دارد در گفت‌وگو با خبرگزاری المعلومه گفت: پایبندی عراق به تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران سیاست اشتباهی است و حیدر العبادی، نخست‌وزیر کنونی عراق این مساله را به طور صحیح بررسی نکرده است.

وی افزود: عراق باید در کنار ایران بایستد و تحریم‌ها را به طور قطعی رد کند بدون اینکه هیاتی از عراق برای طلب عفو از این تحریم‌ها که هدف آن گرسنه کردن ملت‌ها است به واشنگتن برود.

السعدون در ادامه گفت: اگر عراق به تحریم‌های ضدایرانی آمریکا پایبند باشد بیشترین ضرر اقتصادی را خواهد دید و تعداد زائرین ایرانی کاهش خواهد یافت و گردشگری مذهبی به خطر می افتد.

وی گفت که اعلام پایبندی العبادی به تحریم های ضد ایرانی به منظور دست‌یابی به یک مرحله دیگر نخست وزیری است اما ایستادگی عراق در کنار آمریکا بدون ایران این کشور را با مشکلات اقتصادی زیاد و انتشار بیکاری روبه رو خواهد کرد.

براساس این گزارش، باسم جمیل انطوان، کارشناس اقتصادی عراقی نیز پیش از این تاکید کرد که تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران موجب بیکار شدن بسیاری از کارگران هتل‌ها و رستوران‌ها در کربلا، نجف و بغداد شده است و گردشگری مذهبی با مشکلاتی روبه رو شده است.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق اظهار کرده بود که بغداد به دنبال درخواست معافیت از برخی تحریم‌های آمریکا علیه ایران است چراکه اقتصاد این کشور به شدت به تعامل با ایران وابسته است.

العبادی در کنفرانسی خبری گفت: ما خواسته هایی از طرف آمریکایی داریم و این خواسته ها را به آنان ارائه کرده‌ایم و هیاتی از نمایندگان‌مان به آمریکا خواهند رفت تا در این چارچوب به مذاکره بپردازند. ما تصویر روشنی از آنچه عراق واقعا به آن نیاز دارد ارائه کرده‌ایم و این شامل گاز طبیعی ایران – که بسیار برای ما مهم است- و تجارت های دیگر و همچنین بخش برق می‌شود.

دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که در ماه مه از توافق هسته ای ایران خارج شد، به متحدان اروپایی خود که توافق هسته‌ای را امضا کرده اند و همچنین سایر کشورها هشدار داده است که عدم رعایت تحریم‌های جدید واشنگتن علیه ایران پیامدهایی را برای آنان به دنبال خواهد داشت و همین امر بغداد را که ایران و آمریکا بزرگ ترین متحدان آن هستند، در شرایط دشواری قرار داده است.

حیدرالعبادی افزود: تعهدات اولیه خوبی داشتیم اما همان طور که می‌دانید وضعیت آمریکا پیچیده است. ما با یک نفر طرف نیستیم و نهادها و موسسه‌های زیادی وجود دارند.

العبادی تحریم های آمریکا علیه ایران را "یک جانبه" و "ظالمانه" دانست و افزود: عراق به دلیل تجربه دردناکی که از تحریم‌های بین المللی طی حکومت صدام حسین داشته، "بخشی از این محاصره" نخواهد بود.

دولت عراق و مقامات بانک مرکزی این کشور گفته‌اند که این هیات به واشنگتن سفر خواهد کرد تا خواستار معافیت از اعمال این تحریم ها شود. این مقامات اما اطلاعاتی از زمان و مکان این دیدار ارائه نکردند.

نخست‌وزیر عراق پیش از این اعلام کرده بود که پایبندی عراق در رابطه با مساله جمهوری اسلامی ایران تنها مربوط به عدم معامله با دلار است و این کشور به تمام تحریم‌های آمریکا پایبند نخواهد بود. دولت عراق اجازه نخواهد داد که از خاک این کشور برای تجاوز Rape علیه کشورهای همسایه استفاده شود. ایران همسایه ما خواهد ماند و برای تحقق منافع ملت‌مان و زندگی در صلح با همسایه‌های‌مان، سیاست ما با همسایگان سیاست باز خواهد بود. ما نگفتیم که به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران پایبند هستیم، اما برخی آن را نادرست نقل کردند، ما گفتیم که به مساله دلار پایبند هستیم و خود ایران نیز به این مساله پایبند است. برخی‌ها به دنبال تخریب روابط میان عراق و جمهوری اسلامی ایران هستند و بسیاری از سخنانی که با تحریف نقل شدند، موجب خدشه‌دار شدن روابط شد. ما روابط خوبی با همسایگان داریم، اما از منافع ملت‌مان دست بر نمی‌داریم و هیچ‌گاه جزیی از حمله ظالمانه علیه یکی از کشورهای همسایه نخواهیم بود. ما در مساله تحریم‌های ضد ایرانی، ایران را همراهی می‌کنیم اما مصلحت ملت‌مان اولویت است. ما تصمیمی در رابطه با تحریم‌های ضد ایرانی اتخاذ نکردیم و تنها وضعیت را غیرعادلانه و ظالمانه توصیف کردیم، این تنها یک دیدگاه بود نه یک تصمیم، زیرا ما سختی‌های تحریم‌های اقتصادی را چشیده‌ایم و مخالف تحریم ملت‌ها هستیم.

العبادی در اولین واکنش به از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که ما مخالف وضع تحریم علیه ایران هستیم اما بغداد به منظور حمایت از ملت عراق به این تحریم‌ها پایبند خواهد بود.

کدخبر: 411793 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟