فاطمه سعیدی/ نماینده تهران:

در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی انتظار این بود که رئیس جمهوری شفافیت بیشتری در سخنانش داشته باشد اما ایشان به دلایلی مصلحت دانست گزارش عملکرد آماری ارائه کند. متأسفانه آقای روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود گفت که در مجلس با مردم شفاف‎تر صحبت می‎کند اما این کار را نکرد و این موضوع نیز مانند برخی وعده‎های ایشان وقتی عملی نمی‎شود، موج سرخوردگی ایجاد می‎کند. به هرحال ایشان بنا به توصیه‎ها و یا مشورت‎هایی که داشتند تصمیم گرفته این گونه پاسخ دهند. رأی نمایندگان نیز نشان داد که آنها هم از صحبت‎های رئیس ‎جمهوری قانع نشده‎اند و طبق روال قانونی مجلس درخصوص چگونگی طی مراحل بعدی تصمیم خواهد گرفت.

احد آزادیخواه/ نماینده ملایر:

دیروز اتفاق مبارکی در مجلس رخ داد. خلاف پیش‎بینی‎هایی که شبکه نفاق برای ایجاد اختلاف بین مجلس و دولت داشتند، فرآیند طرح سؤال در اوج آرامش و وحدت انجام شد. هشداری که آقای رئیس جمهوری به کاخ سفید داد هم بسیار جالب توجه بود و وکلای ملت هم به عنوان عصاره فضایل ملت بخوبی اقدام کردند. ما نمایندگان 5 سؤال از رئیس جمهوری پرسیده بودیم اما توضیحات ایشان حداقل برای حقیر رضایتبخش نبود. البته برخی از توضیحاتی که ایشان راجع به رکود و قاچاق Contraband دادند فی‎الجمله قابل قبول بود اما بالجمله نه. برخی از سرفصل‎هایی که ایشان اشاره کردند را می‎پذیریم اما در حوزه اشتغال و مخصوصاً بازار Store ارز هیچ رضایتی از پاسخ ایشان حاصل نشد.

جلال میرزایی/ نماینده ایلام:

با توجه به تنگناهای ساختاری که کشور با آن مواجه شده می‎دانستم که پاسخ رئیس ‎جمهوری به این سؤالات چیست. شرایط رئیس‎ جمهوری را درک می‎کنم و توضیحات او را پذیرفتم. البته ایشان موضوعی را باز نکرد و تنها به کلی‎گویی اکتفا کرد. رئیس ‎جمهوری در این شرایط اگر بخواهد به اصل مشکلات بپردازد و آن را تصریح کند، ناامیدی در جامعه بیشتر شده و همین امر تأثیر منفی روی احساس شهروندان خواهد گذاشت و پیامدهای بدی روی برخی از بازارها از جمله سکه و ارز دارد. انتظاری که من و خیلی از دوستان و همفکران داشتیم، این بود که رئیس جمهوری صریح‎تر مشکلات را بیان کند اما همین اشارات ظریفی هم که داشت، برای من کافی بود.

محــــمدرضـــــــا بادامچی/ نماینده تهران:

سؤال از آقای روحانی کاملاً سیاسی و جانبدارانه بود. حتی کسانی که آن سؤال را مطرح کردند گوش‌شان به پاسخ‎های آقای روحانی نبود و قصد شنیدن آن را نداشتند. اما مردم انتظار داشتند دلایل رکود و به بحران رسیدن وضعیت اقتصادی را حداقل از زبان رئیس جمهوری ولو بسیار جزئی بشنوند که این اتفاق رخ نداد. هرچند پاسخ‌‌های او منطقی بود ولی چون جامعه در حالت هیجانی قرار دارد این انتظار وجود داشته که از دلایل ایجاد بحران بگوید. ما چون می‌‌دانیم سؤالات مطرح ‎شده از رئیس جمهوری سیاسی بود از پاسخ‎های ایشان قانع شدیم. اما آن افرادی که سؤال‎شان این بود که چرا کشور در این 6 ماه به چنین وضعیتی دچار شد می‌‌خواستند چرایی آن را از زبان رئیس‌جمهور بشنوند.

حسینعلی حاجی دلیگانی/ نماینده شاهین شهر:

جلسه دیروز از لحاظ شکلی بدون مشکل برگزار شد، به این معنی که برخلاف برخی که نگرانی‌‌هایی را درباره نظم یا رعایت ادب مطرح می‌کردند، جلسه دیروز خوب برگزار شد. اما از نظر ماهوی، هم نمایندگان و سؤال‌‌کنندگان نتوانستند درک درستی از مسائل مورد اشاره خود ارائه کنند و هم رئیس جمهوری به این پرسش‎ها پاسخ دقیق ندادند و باز هم به گذشته ارجاع دادند. به عبارت دیگر، هم نوع بیان سؤالات و هم پاسخ‎هایی که رئیس جمهوری به این پرسش‎ها دادند، با واقعیت‎های جامعه یا آنچه به اصطلاح «کف جامعه» خوانده می‎شود، فاصله داشت. به عنوان مثال، انتظار می‎رفت نمایندگان درباره افزایش نرخ بیکاری درباره تعطیلی روزانه واحدهای تولیدی یا شهرک‌های صنعتی بگویند، اما این کار را نکردند. رئیس‎ جمهوری نیز به گذشته ارجاع داد، درحالی که وضعیت نرخ بیکاری الان بسیار شکننده‎تر از قبل از دولت آقای روحانی است.

محمدرضا پورابراهیمی/ نماینده کرمان:

توضیحات آقای روحانی در جلسه سؤال مجلس کاملاً قابل قبول و صحیح بود. به عبارتی معتقدم ایشان به درستی عملکرد دولت خود را در زمینه‌هایی که سؤال مطرح شده بود، توضیح دادند اما چیزی که باعث رأی منفی نمایندگان شد مسأله دیگری بود. در واقع آن چیزی که آقای روحانی به آن اشاره نکرد، همان برنامه‌هایی بود که دولت ایشان اجرا نکرده بود و نمایندگان توقع داشتند در این زمینه‌ها عملکرد دولت به گونه دیگری باشد. اما مهم‌تر این است که این رأی در فضایی داده شد که هم لحن سخنان رئیس جمهوری و هم لحن سؤال‌کنندگان از ایشان نشان می‌داد که آمادگی‌هایی جدی برای همکاری‌ها و کنار گذاشتن اختلافات در آینده وجود دارد.

محمد دهقان/ نماینده طرقبه و چناران:

ما وظیفه‌ای داشتیم که دغدغه‌های معیشتی مردم را بیان کنیم و سعی شد دقیقاً در همین چارچوب صحبت شود. کار پر حجمی هم انجام شد تا کار دقیق انجام گیرد و ضمن آن از این جلسه کشور احساس آبرو کند. خوشبختانه آقای روحانی هم در عین اینکه از نظر ما پاسخ روشنی به سؤالات اقتصادی ندادند، فضای جلسه را نیز به حاشیه نبردند. ما انتظار داریم حاصل این جلسه این باشد که آقای رئیس جمهوری بعد از این بیشتر به خرد جمعی و نظر کارشناسی رجوع کنند. همچنین امید داریم پیام این رأی، از مجلسی که معدل آن اعتدالی و موافق دولت است توسط ایشان و دولت دریافت شود. چرا که معتقدیم این رأی می‌تواند چراغ راهی برای آینده دولت باشد.

کدخبر: 411584 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟