تصویب FATF گره تحریم بانکی را کورتر می‌کند

گروه ویژه اقدام« FATF » از سال 1989 میلادی با پیشنهاد کشورهای «جی 7 »تشکیل شد. مأموریت این گروه این بود که به سازمان های آزادی Freedom بخش که درگیر مبارزه با آمریکا و رژیم صهیونیستی و غرب هستند، پول و به تبع آن سلاح نرسد و آنها از بیرون کمکی را دریافت نکنند. در بهت بسیاری از کارشناسان سه لایحه آن که با هدف خودتحریمی ایرانیان طراحی شده است، به مجلس شورای اسلامی ارائه شد؛ « الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم؛ اصلاح قوانین مبارزه با تأمین مالی تروریسم؛ لایحه اصلاح قانون Law مبارزه با پولشویی» این سه لایحه درخواست FATF از ایران است. دولت با اصرار و درخواست از مجلس می‌خواهد این لوایح را تصویب کند و علت اصرار نیز این است که دولت ادعا دارد مشکل تحریم بانکی ایران نشئت گرفته از عدم همکاری با FATF است در این رابطه با محمد رضا اسماعیلی استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت و گو کردیم؛

* پناه بردن به FATF یک بازی روانی تا یک ماجرای واقعی

وی با در پاسخ به این پرسش که آیا ادعای حل مشکل بانکی با پذیریش FATF صحیح است یا خیر گفت:‌ طرح مسأله FATF بیش از اینکه واقعی باشد برای جنگ روانی است و در واقع میتوان گفت پناه بردن دولتمردان به ماجرای FATF بیشتر یک بازی روانی است تا بازی واقعی به جهت اینکه آنچه تا امروز کشور از ناحیه سوئیفت یا به عبارت بهتر عدم امکان انتقالات صحیح ارزی آسیب دیده است ناشی از ماجرای سوئیفت نبود که امروز بخواهیم با حل معضل FATF آن را تسهیل کنیم.

این کارشناس اقتصادی با تصریح به اینکه حتی اگر بپذیریم که بخشی از عدم امکان انتقال صحیح ارزی مرتبط با سوئیفت بوده است گفت: جریان سوئیفت ربطی به FATF ندارد که رئیس جمهور مسأله گشایش در انتقال صحیح ارزی را منوط به تصویب آن در مجلس شورای اسلامی کرده اند.

* ارتباط دادن مسأله عدم انتقالات ارزی به عدم پاس کردن استانداردهای FATF فرا فکنی است

محمد رضا اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که بنابراین چه موردی است که برای انتقالات ارزی کشور اختلال ایجاد کرده است گفت:‌ مسأله عدم گشایش در انتقالات ارزی بحث FATF نبوده است و هر آنکه بخواهد مسأله عدم انتقالات ارزی را به جهت عدم پاس کردن استانداردهای FATF بداند فرا فکنی کرده است.

وی افزود: مسأله اساسی که در انتقالات ارزی کشور مشکل ایجاد کرد نگرانی‌هایی بود که اداره اطلاعات مالی و تروریسم خزانه داری آمریکا ایجاد کرده است همانگونه که مقام معظم رهبری از وزارت خزانه داری آمریکا به عنوان اتاق جنگ آمریکا علیه ملت ایران از آن یاد کردند. بنابراین آنچه در این زمینه به ملت ایران لطمه می‌زند نشئت گرفته از این اداره است.

این استاد دانشگاه با هشدار به اینکه وزارت خزانه داری آمریکا بر اساس استانداردهای FATF کار نمی‌کند که اگر ما بر فرض زیر بار همه محدودیتهای FATF نیز رفتیم مشکل بانکی و انتقال ارزی کشور حل شود چراکه حتی اگر FATF ایران را به عنوان کشور مورد قبول خود نیز بپذیرد بانکهای بزرگ دنیا به جهت تهدیدات وزارت خزانه داری آمریکا حاضر به همکاری با بانکهای ایران نخواهند بود.

وی گفت: وزارت خزانه داری آمریکا بیش از اینکه به دنبال پیگیری استانداردهای FATF باشد به دنبال ایجاد هراس نسبت با مبادله با ایران برای شرکتهای بزرگ است و این شرکتها نیز بیشتر متأثر از این تهدیدات هستند تا اینکه ببینند FATF نسبت به کشوری چه نظری دارد بنابراین عدم امکان انتقالات صحیح ارزی چیزی نیست که با امضای FATF حل شود.

* ایجاد ترس بیشتر تنها سود FATF برای ایرانیان

محمد رضا اسماعیلی با تذکر به این که اگر با همه ملاحظاتی که وجود دارد FATF امضا بشود به جهت اینکه اطمینان برای بخش خصوصی و شرکتهای خصوصی دنیا با سایه ترس و تهدید به وجود نمی آید بنابراین FATF بی معناست گفت: اصولا در چنین شرایطی اگر ایران FATF را بپذیرد فقط ابزاری برای دشمن برای ترساندن بیشتر ملت ایران است و فقط ممکن است برای ایران ترس را بیشتر کند اما اینکه تصور کنیم با امضا و ابلاغ سیاستهای FATF بخش خصوصی بدون واهمه و توجه به تی اف آی به سمت ایران می‌آیند این خطاست.

وی در مورد دلایل این ادعای خود گفت:‌ بهترین شاهد مثال برای این ادعای بنده سوئیفت است. دولت زمانی که می خواست مسأله مبادلات را حل کند مشکل را ناشی از بسته بودن سوئیفت می‌دانست چرا که هم بانکها راغب نبودند با ایران کار کنند چون ریسک انتقال مالی به ایران زیاد بود و هم سوئیفت بسته بود.

این کارشناس اقتصادی افزود: دولت عدم رغبت بانکها با مبادله با ایران را مسأله سوئیفت می‌دانست و به همین سبب انواع امتیازات را داد تا سوئیفت را باز کند اما باز هم این عدم رغبت در بانکها برای مبادله با ایران وجود داشت چون علت عدم همکاری فقط مسأله بسته بودن سوئیف نبود و فقط سوئیفت یک مانع ظاهری بود که بر طرف شد اما بانک که در بسیاری از موارد بخش خصوصی محسوب می‌شود به جهت اینکه ریسک اعتباری اش برایش اهمیت دارد و خواست آن آسیب نبیند ترجیح داد که با ایران کار نکند.

وی با یادآوری اینکه زمانی سوئیف باز شد اما هیچ آورده ای برای ایران نداشت گفت: این رویداد دقیقا در مورد FATF نیز مطرح است یعنی بعد از دادن همه امتیازات هیچ تضمینی برای همکاری شرکتها و بانکهای دنیا وجود ندارد بنابراین باید از دولتمردان پرسید آورده سوئیف برای اقتصاد ایران چه بود که اکنون به دنبال FATF رفته اید.

* FATF ابزار وزارت خزانه داری آمریکا برای فشار بیشتر بر ملت ایران

وی با هشدار به اینکه FATF ابزار فشاری برای وزارت خزانه داری آمریکا علیه ملت ایران و در واقع قوز بالا قوز و مکمل تحریم های بانکی است گفت: راهکاری که بارها به آن اشاره شده است و با بی توجهی مواجه شده است تکیه بر ظرفیتهای اقتصادی داخلی است که با افزایش آنها شرکتهای خصوصی ترغیب به پذیرش ریسک و همکاری با ایران شوند و یا بستن قردادهای منطقه ای و بیرون از بازی که کشورهای غربی طراحی کرده اند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

حمید با 3 مرد سراغ زن 20 ساله همسایه رفت! / در عید قربان رخ داد

پشت پرده اخبار نیت شیطانی مردان عراقی برای زنان ایرانی!

تجاوز عجیب خانم مسافر به راننده مرد! + عکس

لحظه صحنه شلیک مرگ به خزائی / قاتل خونسردانه گریخت + فیلم و عکس

جسد زن مطلقه زیر چادر سفید عقد چه رازی داشت! + عکس قاتل

علت خنده متهمان پرونده‌های اقتصادی در دادگاه چیست؟+ تصاویر

بی حیایی مردان عراقی از زنان ایرانی چه پشت پرده ای دارد؟!!

تجاوز فجیع پدر و 2 پسر به دختر 12 ساله خود+ عکس

دستگیری دیپلمات ایرانی در آلمان + عکس

درخواست بی رحمانه یک مرد برای طلاق دادن زن زیبایش

اجاره دادن جای خواب و آغوش یک زن ! / اتفاقی باورنکردنی و جنجالی

از 16 سالگی با پسر عمویم ارتباط داشتم تا اینکه شب خواستگار آن اتفاق افتاد

کدخبر: 411501 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟