تاکید سفیر ایران در ترکیه بر اهمیت نقش تهران و آنکارا در کاهش تنش‌های سوریه

به گزارش رکنا، محمد ابراهیم طاهریان فرد، سفیر ایران در ترکیه در گفت‌وگویی اختصاصی با دیلی صباح که در آستانه سومین نشست مذاکرات آستانه در سح روسای جمهور سه کشور انجام شد، پیش‌بینی کرد که درگیری‌های اخیر در ادلب یکی از موضوعات اصلی مورد بررسی در این نشست باشد.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه 7 سپتامبر به تهران سفر می کند تا در این نشست که با حضور ولادیمیر پوتین و حسن روحانی، همتایان روس و ایرانی او برگزار می شود، شرکت کند.

طاهریان فرد با اشاره به اهمیت ایران و ترکیه در منطقه گفت: این دو کشور نقشی کلیدی در حل مسائل منطقه ای ایفا می کنند و تاکید کرد که وضعیت ادلب درصدر دستور کار نشست پیش رو قرار خواهد داشت.

ادلب که در شمال سوریه و در نزدیکی مرز ترکیه واقع شده، از مارس سال 2015 تحت کنترل گروه‌های اپوزیسیون سوریه قرار دارد و در این مدت شاهد حملات هوایی شدیدی بوده است.

سفیر ایران در ترکیه دراین گفت‌وگو با ارزیابی روند آستانه که با ابتکار عمل روسیه، ترکیه و ایران برای برقراری صلح در سوریه شکل گرفت، اظهار کرد، از آنجا که وقایع صورت گرفته در منطقه بر صلح و ثبات در کشورهای منطقه و به ویژه ایران و ترکیه تاثیرگذار بوده است، نمی توان این دو کشور را از مذاکرات آستانه حذف کرد.

طاهریان فرد ادامه داد: این دو کشور پیوسته بر صلح، ثبات و حفاظت از تمامیت ارضی کشورهای منطقه تاکید کرده و در همکاری ها و اقدامات مرتبط با این مساله شرکت داشته ایم.

این دیپلمات ایرانی همچنین افزود: این همکاری میان ایران، ترکیه و روسیه نقش مهمی در کاهش درگیری های سوریه ایفا می کند و اقدامات قابل توجهی برای حل این بحران از طریق فرایند سیاسی صورت گرفته است.

طاهریان فرد با تاکید بر اینکه همچنان مشکلات و اختلاف نظرهایی میان طرف ها وجود دارد، گفت، مذاکرات سوریه به لطف همکاری این سه کشور به رغم مشکلات موجود شکل گرفته است.

کدخبر: 411361 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟