به گزارش رکنا، دولت چین می‌گوید از تلاشهای دولت ترکیه برای ایجاد ثبات و امنیت اقتصادی پشتیبانی می‌کند.

بنا بر گزارش «رویترز» وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «وانگ یی»، وزیر خارجه این کشور، در گفتگوی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود ضمن حمایت پکن از تلاشهای آنکارا برای برقراری ثبات اقتصادی گفته است ترکیه بر این «مشکلات موقتی» پیروز خواهد شد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در این گفتگوی تلفنی شرایط کنونی ترکیه را تشریح و بر تمایل آنکارا بر تقویت همکاری راهبردی با چین تأکید کرده است.

وزارت خارجه چین روز جمعه نیز با انتشار بیانیه‌ای حمایت معنوی پکن از دولت ترکیه را برای مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا اعلام کرده بود.

اخیرا تنش بین واشنگتن و آنکارا بر سر کشیش آمریکایی بازداشت‌شده در ترکیه بالا گرفته است. در پی توافق وزرای خارجه دو کشور هیأتی از دولت ترکیه برای حل‌‌وفصل اختلافها هفته گذشته راهی واشنگتن شد که بدون هیچ توافقی به آنکارا برگشتند. درپی این اختلافات و تحریم‌های آمریکا بود که ارزش لیره، واحد پول ترکیه در برابر دلار آمریکا در سراشیبی سقوط Fall قرار گرفت.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، یکشنبه گذشته بار دیگر تأکید کرد نواسان ارزش لیر یک توطئه سیاسی علیه آنکاراست، اما مردم ترکیه تسلیم نخواهند شد. وی همچنین افزود: ما با کسانی که روابط و اتحاد راهبردی 50 ساله خود با یک کشور 81 میلیونی را قربانی روابط خود با سازمانهای تروریستی می‌کنند، قطع همکاری می‌کنیم. اشاره اردوغان به حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد سوریه است که دولت ترکیه آنها را سازمانی تروریستی و شاخه‌ای از سازمان «پ ک ک» در ترکیه می‌داند.

آمریکا چهارشنبه گذشته وزیران کشور و دادگستری ترکیه را به دلیل حبس اندرو برانسون، در فهرست تحریم قرار داد. مجلس سنای آمریکا نیز روز پنج‌شنبه لایحه تاخیر به مدت 90 روز در تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه را تصویب کرد. این اقدام واشنگتن با واکنش تند مقامات ترکیه و احزاب این کشور روبرو شد.

اندرو برانسون، کشیش آمریکایی از حدود بیست سال پیش در ترکیه زندگی می‌کند و از دو سال قبل به اتهام همکاری با کودتاگران و جاسوسی سیاسی و نظامی در حبس خانگی بسر می‌برد.

کدخبر: 408640 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟