افشای مدارک جدید درباره اقدامات عربستان برای نفوذ به کانادا

به گزارش رکنا، روزنامه الاخبار چاپ لبنان ضمن انتشار مدارک جدیدی در خصوص اقدامات عربستان برای نفوذ به کانادا که پایگاه خبری «ویکلیلیکس» آن را فاش کرده است نوشت ریاض که مدعی دخالت کانادا در امور داخلی عربستان است، خود برای مقابله با اقدامات اوتاوا علیه ریاض، فعالیتهایی از جمله تشکیل کمیته‌ای برای برقراری ارتباط با شرکت‌های نفتی کانادا و حمایت مالی از انجمن‌های اسلامی این کشور صورت داده است تا تصمیم گیرندگان و افکار عمومی کانادا را خارج از چهار چوب‌های قانونی تحت تأثیر قرار دهد.

الاخبار در مطلبی نوشت: ریاض انتقاد اخیر کانادا را مداخله در امور داخلی، سیاسی کردن مسئله حقوق بشر و زیر پا گذاشتن حاکمیت ارضی خود دانست؛ اما در مقابل سالهاست، دست از مداخله در امور داخلی کانادا بر نمی‌دارد و طبق مدارک جدید پایگاه «ویکیلیکس» تلاش می‌کند تصمیم گیرندگان و افکار عمومی این کشور را خارج از چهار چوب‌های قانونی تحت تأثیر قرار دهد.

ریاض در تلاش برای رویارویی با درخواست کانادا مبنی بر نخریدن نفت از عربستان تصمیم گرفت، کمیته‌ای متشکل از وزراتخانه‌های خارجه، نفت و معادن، فرهنگ و رسانه، دارایی و سرویس اطلاعات عمومی عربستان تشکیل دهد. وزارت خارجه عربستان این درخواست را در پیامی تحت عنوان «فوری و محرمانه» به ملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان ابلاغ کرد. فعالیت این کمیته این بود که به طور غیر رسمی با برخی از نهاد‌های دولت کانادا و در راس آن‌ها وزیر خارجه این کشور ارتباط برقرار و با صدور بیانیه‌ علیه عربستان مقابله کند.

در همین راستا، بر اساس پیام مکتوب دیگری تحت عنوان «بسیار محرمانه و بسیار فوری» که خاندان پادشاهی، روز ۲۴ مارس سال ۲۰۱۲ آن را صادر کرد، عربستان به شرکت «آرامکو» و برخی از شرکت‌های این کشور اعلام کرد به منظور «اصلاح نگرش‌های روشمند و غلط در خصوص عربستان در کانادا» با شرکت‌های نفتی این کشور‌ها ارتباط برقرار کنند و در این زمینه با سفیر عربستان در اوتاوا هماهنگ باشند. این پیام مکتوب خطاب به وزراتخانه‌های خارجه، کشور، دفاع، نفت و معادن، دارایی، فرهنگ و ریاست سرویس اطلاعات عمومی عربستان صادر شد.

به نوشته الاخبار، یکی از پیام‌های مکتوب که در روز هشتم ژانویه سال ۲۰۱۳ صادر شده است به ارائه کمک‌های مالی به چندین نهاد دینی در خارج اشاره دارد که «انجمن اسلامی کانادا» یکی از آنهاست. این انجمن جزو بزرگترین انجمن‌های اسلامی در کاناداست و نزدیک به ۳۳ شعبه در سراسر این کشور دارد که عربستان پانصد هزار ریال سعودی کمک مالی به این موسسه کرده است.

از دیگر نهاد‌های اسلامی می‌توان به «انجمن اسلامی اهل تسنن» در کانادا اشاره کرد که عربستان طبق یک پیام مکتوب دیگر صادره از وزارت دارایی این کشور خطاب به وزیر خارجه عربستان و وزیر امور اسلامی و اوقاف، سه میلیون و پانصد هزار ریال به این موسسه کمک مالی کرده است.

کدخبر: 408625 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟