به گزارش رکنا، نشریه فایننشال تایمز در گزارشی به بررسی عواقب جنگ تجاری رئیس جمهور آمریکا علیه کشور‌های دیگر پرداخت.

این نشریه نوشت: صندوق بین المللی پول و بانک مرکزی اروپا از مدتی قبل درباره عواقب میان مدت جنگ تجاری ترامپ Trump علیه کشور‌های دیگر هشدار داده بودند، اما اکنون ظهور نتایج زودهنگام این جنگ نگرانی‌ها را تشدید کرده است. همزمان با تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین، صندوق بین المللی پول و بانک‌های مرکزی هشدار می‌دهند تداوم تقابل تجاری در جهان می‌تواند به بهبود وضع اقتصاد جهان آسیب بزند.

صندوق بین المللی پول همچنان بر پیش بینی سابق خود مبنی بر رشد اقتصاد جهان تا حدود سه ممیز نه درصد طی امسال تاکید می‌کند. اما این نهاد مالی بین المللی هشدار می‌دهد تشدید تنش‌های تجاری می‌تواند رشد اقتصاد جهانی را در میان مدت متوقف کند.

بانک مرکزی اروپا هم اعلام کرد اقدامات تلافی جویانه آمریکا و چین، رشد اقتصادی در حوزه اروپا را تحت تاثیر قرار خواهد داد و باعث شده است که تعرفه‌های گمرکی آمریکا به بالاترین میزان در نیم قرن اخیر برسد. واشنگتن و پکن تاکنون بر میلیارد‌ها دلار واردات از یکدیگر تعرفه‌های اضافی اعمال کرده اند. همچنین اقدام آمریکا به افزایش تعرفه گمرکی فولاد و آلومینیوم وارداتی به این کشور به اقدامات تلافی جویانه از سوی کانادا، مکزیک، و اتحادیه اروپا منجر شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: هر چند تنش میان آمریکا و اروپا در پی دیدار ترامپ و ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا در کاخ سفید تا حدی کاهش یافته است، اما ترامپ همچنان تهدید می‌کند تعرفه گمرکی خودرو‌های وارداتی از اروپا را افزایش خواهد داد که این موضوع هم اروپایی‌ها را نگران می‌کند.

سئوالی که مطرح می‌شود این است که افزایش تعرفه‌های گمرکی تاکنون چه میزان از اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داده است؟

گابریل استرن، رئیس مرکز مطالعات کلان در موسسه اقتصادی آکسفورد در پاسخ می‌گوید افزایش تعرفه‌ها تاکنون تنها شامل چهار درصد از واردات جهانی بوده است.

در مقابل کسانی مانند مارک کارنی، رئیس بانک انگلیس می‌گویند افزایش تعرفه‌های گمرکی جریان تجارت جهانی را تحت تاثیر قرار داده است. وی گفت: افزایش تعرفه‌ها به کند شدن روند تجارت و کاهش تقاضا برای برخی کالا‌ها منجر شده است.

در ماه ژوئیه شاخص تولید شرکت آی سی ام آمریکا به پایین‌ترین سطح در دوازده ماه گذشته رسید.

 

کدخبر: 408624 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟