به گزارش رکنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، شبکه ۱۰ اسرائیل به نقل از یک منبع امنیتی اعلام کرد، ارزیابی‌های اطلاعاتی حاکی از آن است که حماس تصمیم دارد به مذکرات آتش‌بس ادامه دهد.

این مقام امنیتی افزود، اگر اوضاع وخیم شود و بار دیگر درگیری صورت گیرد گذرگاه کرم ابوسالم بسته خواهد شد اما اگر آتش‌بس موقت تا هفته آتی ادامه یابد، رژیم صهیونیستی سوخت و گاز به نوار غزه ارسال می‌کند.

وی ادامه داد، مذاکرات به صورت شفاهی و با میانجی‌گری مصر و سازمان ملل در حال انجام است که در میان دو طرف درگیر پیام‌هایی را رد و بدل می‌کنند اما با این وجود مشکل اساسی پیش روی مذاکرات اختلافات داخلی بر سر این توافق‌نامه است.

مذاکرات غیرمستقیم میان جنبش حماس و اسرائیل با نظارت مصر، قطر و سازمان ملل با هدف دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه در حال انجام است.

طبق اعلام رسانه‌های اسرائیل، بندهای توافق‌نامه آتش‌بس شامل توقف درگیری میان دو طرف در ازای لغو تدریجی محاصره غزه است.

نخستین مرحله این توافق‌نامه شامل توقف تظاهرات و فرستادن بالون‌های آتش‌زا به مرزهای غزه در ازای بازگشایی گذرگاه‌های این منطقه از جمله گذرگاه مرزی رفح است. مرحله دوم شامل برگزاری مذاکرات پیرامون اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی به ویژه در نوار غزه و آغاز مذاکرات پیرامون دو سرباز اسرائیلی تحت بازداشت در نزد حماس به منظور دستیابی به مبادله میان دو طرف است.

طبق اعلام رسانه‌های اسرائیل،‌ انعقاد توافق‌نامه مذکور میان دو طرف با میانجی‌گری بین‌المللی بسیار نزدیک است و احتمال می‌رود، در صورت تصویب این توافق‌نامه در شورای امنیت داخلی اسرائیل، حماس طی روزهای آتی آن را با مشارکت گروه‌های فلسطینی امضا کند.

کدخبر: 408595 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟