به گزارش رکنا، جیم ماتیس، وزیر دفاع آمریکا یکشنبه به خبرنگارانی که او را در سفر به برزیل همراهی می‌کردند، گفت مشارکت روسیه و چین در آمریکای جنوبی "تاثیر صفر" بر روابط نظامی با شرکای آمریکای لاتین داشته است. ماتیس گفت ایالات متحده از "تصمیمات مستقل کشورهای مستقل" حمایت می‌کند و همزمان نسبت به آسیب‌های بالقوه ناشی از "درگیری‌های سایر ملل" هشدار داد.

ماتیس در سخنانی که احتمالا به وام‌های چین به کشورهایی نظیر ونزوئلا و فیلیپین اشاره داشت، گفت: بیش از یک راه در این جهان برای از دست دادن حق حاکمیت وجود دارد. فقط سرنیزه که نیست! این کار همچنین می‌تواند از سوی کشورهایی انجام شود که هدایای تحمیلی و وام‌های بلندمدت دارند ... انباشته کردن بدهی سنگین بر کشورهایی که می‌دانند آنها قادر به باز پرداخت نخواهند بود.

مدیر مرکز آمریکای لاتین "آدرین ارشت" در شورای آتلانتیک به صدای آمریکا گفت، نفوذ چین در آمریکای لاتین از "چشم‌انداز تجاری بزرگتر" به "چینی‌ها را به خانه برگردانید" رسیده است، چون پکن از همکاری امنیتی گسترده‌تری سود می‌برد. با این حال نقش روسیه عمدتا برای تضعیف منافع امنیتی آمریکاست. مسکو برای کشورهایی همانند نیکاراگوئه و ونزوئلا سلاح تامین می‌کند؛ کشورهایی که پلیس Police در آنها غالبا شهروندان معترض به دولت را بازداشت می‌کند.

شریک انتخابی

سفر وزیر دفاع آمریکا به این منطقه به دنبال سفر آدمیرال جان ریچاردسون، فرمانده عملیات‌های دریایی به کلمبیا، شیلی، آرژانتین و برزیل انجام می‌شود. ریچاردسون در مصاحبه‌ای اختصاصی با صدای آمریکا گفت ارتش آمریکا و خصوصا نیروی دریایی آن قصد دارند اطمینان حاصل کنند که "شریک امنیتی انتخابی" برای آمریکای لاتین باشند. او افزود: می‌خواهیم چنین تیم با ثبات، راسخ و متعهدی باشیم که زمانیکه تحرکی صورت گرفت برای یکدیگر کار کنیم.

نیروی دریایی آمریکا با متحدانش در آمریکای لاتین برای مقابله با قاچاق Contraband غیر قانونی، خصوصا در بحث مواد مخدر Drugs همکاری می‌کند. این متحدان همچنین نگران انواع فراملیتی تهدیدهای تروریستی هستند؛ خصوصا اینکه شرکای حوزه دریای کارائیب نگران فعالیت‌های دزدان دریایی هستند که از نظر ریچاردسون این جرم Crime "تروریسم در دریا" است.

مقام‌ها می‌گوید سایر حوزه‌های امنیتی حاصل سایر همکاری‌های نظامی درون آمریکایی از عملیات‌های بشردوستانه تا امنیت سایبری است. ریچاردسون معتقد است که ارزش‌های مشترک میان ارتش‌های قاره آمریکا می‌تواند به تعمیق شفافیت در سراسر دولت‌های آنان کمک کند. این نظامی ارشد آمریکا تاکید کرد: ثباتی که این نوع روابط امنیتی ایجاد می‌کند، برای سایر عوامل قدرت ملی، چه اقتصادی و چه دیپلماتیک، انعطاف‌پذیری ایجاد می‌کند.

یک ماه پیش از سفر ریچاردسون، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا هم یک هفته در آمریکای جنوبی بود. مایک پنس در پیامی توئیتری گفت بر "فرصت‌هایی برای ایجاد اقتصاد و روابط امنیتی قوی‌تر" تاکید کرده و همزمان بر بحران بشردوستانه در ونزوئلا مجددا اشاره داشته است. مهاجرانی که از خشونت در ونزوئلا گریزان می‌شوند به سمت مرزهای برزیل و کلمبیا می‌روند؛ این کشورها ایستگاه‌های توقف وزیر دفاع آمریکا در تور آمریکای لاتین است. ماتین همچنین قصد دارد به آرژانتین و شیلی هم سفر کند.

کدخبر: 407230 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟