رشد هنگفت کسری بودجه آمریکا در دوره ترامپ

به گزارش رکنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کاخ سفید اعلام کرده است که کسری بودجه سالانه برای اولین بار از سال ۲۰۱۳ به بیش از یک تریلیون دلار افزایش خواهد یافت؛ این در حالی است که بانک مرکزی آمریکا تنها در ماه ژوئیه میزان کسری را ۷۶.۹ میلیارد دلار اعلام کرده بود و آن را نتیجه افزایش هزینه‌های نظامی و دولتی و نیز کاهش شدید مالیات شرکت‌ها و ثروتمندان دانسته بود.

براساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، وزارت خزانه‌داری آمریکا به ریاست استیون منوچن اعلام کرد، تنها در ۱۰ ماه نخست سال مالی ۲۰۱۸ کسری بودجه آمریکا به ۶۸۴ میلیارد دلار رسیده که افزایش ۲۰.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد و عمدتا حاصل اصلاحات مالیاتی ترامپ Trump در دسامبر ۲۰۱۷ است.

براساس گزارش "فدرال ریزرو سیستم" (بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا)، درآمد دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸ تا به امروز تنها یک درصد رشد داشته است که علت آن کاهش شدید پرداخت‌های مالیاتی شرکت‌ها به دستور دولت دونالد ترامپ است که در پی آن، عواید این نهاد به صورت چشمگیری کاهش نشان می‌دهد.

وب‌سایت مارکت‌واچ نیز گزارش داد، مجموعه هزینه‌های دولت، خصوصا در بخش ارتش آمریکا ۴.۴ درصد افزایش داشته است. این امر به دنبال تصمیم کنگره برای تقویت "برنامه‌های دوستدار شرکت‌ها" رخ داد و اکنون با افزایش سریع هزینه‌های مالی یک بدهی هنگفت به وجود آمده است.

براساس این گزارش، همزمان با افزایش پرداخت سود به بدهی ملی آمریکا، تا ۴۱ درصد در ماه ژوئیه، بسیاری این سوال را مطرح می‌کنند که آیا این سیستم می‌تواند خودش را حفظ کند. تحلیلگران بودجه کنگره آمریکا برآورد کردنده‌اند کسری بودجه سال ۲۰۱۸ حدود ۱۹ درصد بالاتر از سال ۲۰۱۷ خواهد بود.

آن دسته قوانین مالیاتی که جمهوری‌خواهان تدوین کردند و در کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان آمریکا به تصویب رسیده است، به عنوان عامل افزایش سریع بدهی ملی شناخته می‌شود و اکنون دفتر بودجه کنگره (CBO) پیش‌بینی کرده است که نهایتا کسری چندین تریلیون دلاری آمریکا تا ۲۰۲۰ باز خواهد گشت.

کسری بودجه هنگامی رخ می‌دهد که دولت (و یا هر نهاد دیگری) بیش از درآمد خود پول خرج کند. به کسری بودجه انباشته شده طی چند سال بدهی دولت گفته می‌شود. تأمین کسری بودجه معمولاً از طریق استقراض داخلی یا خارجی انجام می‌شود.

کدخبر: 406785 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟