به گزارش رکنا، حساب کاربری 'العهد الجدید' در توئیتر درباره علت اصلی بحران نوشت: وزارت خارجه عربستان از وزارت خارجه کانادا دو موضوع را خواسته بود، یکی اینکه معارضان سعودی مقیم این کشور را به عربستان تحویل دهد و دیگر از اعطای پناهندگی سیاسی به شهروندان این کشور خودداری کند .

این گزارش افزود: از جمله کسانی که ریاض خواستار استرداد آنها از کانادا شده بود، 'سعد الجبری' از مقامات امنیتی سعودی مقیم کانادا و 'عمر بن عبدالعزیز الزهرانی ' معارض سرشناس بود، اما وزارت خارجه کانادا با این درخواست مخالفت کرد و سپس در توئیتی خواستار آزادی Freedom زندانیان سیاسی این کشور در عربستان شد.

به نوشته العهد الجدید، تصمیم قطع روابط با کانادا شخصا از سوی 'محمد بن سلمان ' ولیعهد گرفته شد و ظاهرا ملک سلمان شاه سعودی از آن بی اطلاع بود .

این شبکه مخالف رژیم سعودی نوشت: زمانی که تصمیم بن سلمان به 'عادل الجبیر' وزیر خارجه ابلاغ می شود، او با این تصمیم مخالفت می کند، اما ولیعهد نه تنها حاضر نمی شود دیدگاهها و دلایل او را بشنود، بلکه سریعا او را توبیخ می کند و جبیر هم ناچار به این تصمیم تن می دهد.

العهد الجدید در ادامه ویدیویی از جبیر در حال قرائت بیانیه محکومت کانادا منتشر کرده و نوشت: دلیل لرزان بودن صدای وزیر خارجه عربستان در این ویدیو ، تصمیمات پشت پرده این موضوع بود.

روز دوشنبه (15 مرداد ) و بعد از درخواست وزارت خارجه کانادا برای آزادی زندانیان سیاسی در عربستان ، ریاض در واکنش به این درخواست سفیر خود را از اوتاوا فراخواند و سفیر کانادا را نیز 'عنصر نامطلوب' معرفی کرد . ریاض به سفیر کانادا 24 ساعت فرصت داد تا خاک عربستان را ترک کند.

عربستان همچنین اعلام کرد : تمامی تبادلات مالی و تجاری خود با کانادا را نیز متوقف می‌کند. این در حالی است که ریاض ‌اکنون یکی از بزرگ ترین بازارهای صادراتی کانادا در جهان به شمار می‌رود.

علاوه بر لغو پروازهای شرکت هواپیمایی سعودی به مقصد و از مبدا کانادا ، دولت ریاض تصمیم گرفته تا بیماران بستری خود در این کشور را خارج کند و دانشجویان در حال تحصیل را هم به کشور دیگری بفرستد.

البته وزیر انرژی عربستان گفت که این تنش حوزه همکاریهای مشترک دو کشور در زمینه انرژی را در بر نخواهد گرفت.

دولت کانادا در مقابل این تصمیمات عربستان اعلام کرده که با سران برخی کشورها برای میانجگیری بین دو کشور رایزنی کرده است.

کدخبر: 406480 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟