تحلیلگر عراقی: ایران عمق استراتژیک عراق است

به گزارش رکنا، نزار العبادی روز چهارشنبه در خبرگزاری 'بغداد الیوم' در نقدی از سخنان عصر سه شنبه نخست وزیر عراق مبنی بر این که ما با تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران مخالفیم اما چاره ای جز پایبندی به آن نداریم، آورده است العبادی میان تحریم های (یکجانبه) از طرف یک کشور با تحریم های بین المللی از جمله از سوی شورای امنیت قائل نشده است، آیا استقلال Esteghlal و حاکمیت ملی عراق از بین رفته است و تصمیمات آن زیر نظر دولت آمریکا گرفته می شود؟

تحلیلگر عراقی افزود: اگر این تحریم ها همانگونه که العبادی گفته است ظالمانه و نادرست است پس چرا وی عراق را شریک ظلم به یک ملت و در جبهه طاغوت قرار می دهد؟

این تحلیلگر و روزنامه نگار عراقی پرسید مگر غیر این است که در عرف سیاست خارجی، کشورهای همسایه دارای اولویت هستند پس چرا العبادی این اولویت ها را بجای کشور همسایه به آمریکا بعنوان اشغالگر سابق عراق داده است.

وی افزود: العبادی در مورد خطری که عراقی ها را تهدید می کند سخن گفته است اما آیا دست کشیدن آمریکا از کمک رسانی به عراق در زمان اشغال این کشور توسط داعش ISIS را فراموش کرده است؟ آیا ایستادگی ایران را در برابر بحران و خطر داعش را به یاد نمی آورد؟ آیا فراموش کرده که داعش ساخته آمریکا و اسرائیل است؟ پس با این حال از نظر العبادی منشا خطر چه کسی می تواند باشد؟

کارشناس عراقی در ادامه نقد خود به سخنان نخست وزیر این کشور آورده است که، آیا پایبندی العبادی به این تحریم ها، به منزله تصمیم رسمی عراق برای پیوستن به اردوگاه شرارت نیست؟ همان اردگاهی که سوریه، یمن، لبنان و پیش از آن عراق را وارد جنگ و ویران کرده اند.

وی تصمیمات و موضع گیری های العبادی را به هدف جلب نظر آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای حمایت او در رسیدن مجدد به پست نخست وزیری دانست.

این تحلیلگر عراقی گفت بدون تردید اگر این (پایبندی عراق به تحریم های ضد ایرانی) اتفاق بیافتد عراق شاهد قیامی خواهد بود که در تاریخ بی سابقه است.

گفتنی است که حیدر العبادی عصر سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود و در بیان موضع رسمی کشورش در قبال تحریم های آمریکا علیه ایران، بر این نکته تاکید کرد که کشورش با تحریم های ضد ایرانی آمریکا همراهی نخواهد کرد.

نخست وزیر عراق درعین حال گفت ما بعنوان دولت عراق وظیفه حمایت از کشور و ملت خود را داریم.

العبادی گفت دولت عراق مخالف تحریم های بین المللی است و خود نیز تجربه آن را داشته که به تضعیف کشور و مردم عراق منجر شده است.

وی تاکید کرد بغداد با تحریم های ضد ایرانی آمریکا مخالف است و آن را ظالمانه می داند در عین حال پایبند اداره کشور و امور مردم خود خواهد بود.

کدخبر: 405712 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟