به گزارش رکنا، خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، در پی درخواست کانادا برای آزادی Freedom فعالان مدنی بازداشت ‌شده در عربستان، ریاض سفیر خود را از اتاوا فراخواند و سفیر کانادا را نیز 'عنصر نامطلوب' معرفی کرد. ریاض به سفیر کانادا 24 ساعت فرصت داده تا خاک عربستان را ترک کند.

ریاض اعلام کرد که تبادل دانشجو میان عربستان و کانادا متوقف و کلیه دانشجویان بورسیه در این کشور و همراهان آنها به عربستان بازمی گردند.

'مبارک العصیمی' وزیر آموزش و پرورش سعودی در توییتر خود نوشت که عربستان کلیه برنامه های آموزشی و بورسیه و تبادل دانشجو را با کانادا متوقف می کند.

وی افزود که ریاض 7 هزار دانشجوی بورسیه خود در کانادا را به کشورهای دیگر همانند انگلیس، آمریکا، استرالیا، نیوزلند خواهد فرستاد.

خطوط هوایی عربستان نیز اعلام کرد که پروازهای خود از مبدا و به مقصد کانادا را از دوشنبه هفته آینده متوقف خواهد کرد.

عربستان همچنین اعلام کرد کلیه تبادلات مالی و تجاری خود با کانادا را نیز متوقف می‌کند. این در حالی است که عربستان هم‌اکنون یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی کانادا در جهان به شمار می‌رود.

وزارت خارجه کانادا به تازگی با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از بازداشت فعالان مدنی در عربستان، خواستار آزادی فوری چند فعال حقوق زنان شد که در زندان‌های عربستان به سر می‌برند.

«کریستیا فریلند» وزیر خارجه این کشور نیز در توییتر خود از بازداشت «سمر بدوی» و «نسیمه الساده» ابراز ناخرسندی کرد.

وی دوشنبه شب در واکنش به اقدام عربستان سعودی در اخراج سفیر این کشور از ریاض، گفت: اتاوا به دفاع از حقوق بشر ادامه خواهد داد.

سازمان عفو بین الملل هم با صدور بیانیه ای از مواضع دولت کانادا حمایت کرد و خواستار آزادی فوری فعالان مدنی زندانی Prisoner در عربستان شد.

کدخبر: 405297 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟