پیشنهاد مذاکره آمریکا همراه با تحریم معنایی ندارد

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران امشب (دوشنبه) در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم، اظهار داشت: پیشاپیش روز خبرنگار را به همه خبرنگاران سراسر کشور، صدا و سیما و همه رسانه ها تبریک عرض می کنم.
وی در خصوص موضوع مذاکره با آمریکا، افزود: مردم ما در طول سال های گذشته تجربه بسیار خوبی هم از مقامات آمریکایی و هم از دولت مردان ایرانی دارند. کسانی که امروز دولت را در اختیار دارند کسانی هستند که از ابتدا شعارشان تعامل، گفتگو و مذاکره بوده و بر همین مبنا پیش رفتند و با آمریکایی ها و بقیه مذاکره 
آمریکا از نتیجه مذاکره و پشت مذاکره خارج شدند.
رئیس جمهور ادامه داد: در طول دو سال به صورت مداوم مذاکرات انجام شد و به نتیجه ای رسید که آمریکایی ها کم و بیش اجرا می کردند، بقیه متعهد بودند و ایران هم کاملا متعهد بود. کسی که ادعا می کند تمایل به مذاکره دارد، باید بداند که مذاکره مبانی دارد و اولین آن صداقت دو طرف و به نتیجه رسیدن مذاکره است. کسی که ادعای مذاکره می کند بدون مذاکره از تعهدات بین المللی از پاریس تا تعهدات تجاری خارج شده و مخاطب این حرف ها دولت ایران نیست که دولت جواب دهد، آنها از نتیجه مذاکره و پشت میز مذاکره خارج شدند.
همزمانی تحریم و مذاکره چه معنایی دارد؟ 
رئیس جمهور با بیان اینکه کسی که ادعا ی مذاکره می کند باید نشان دهد که می خواهد مشکل را حل کند، تصریح کرد: همزمانی تحریم و مذاکره چه معنایی دارد؟ اگر کسی در برابر رقیب خود از چاقو استفاده می کند و آن را در بازو فرد فور می‌کند و می گوید میخواهم مذاکره کنم معنایی ندارد و اول باید چاقو را خارج کند.
حرف های ترامپ Trump یا برای مصرف داخلی و یا برای جنگ روانی علیه مردم ایران است
وی گفت: آنها می خواهند در این جنگ روانی مردم ایران را دچار تردید کنند و از آن برای انتخابات کنگره در ماه های آینده استفاده کنند، حرف های ترامپ یا برای مصرف داخلی و یا برای جنگ روانی علیه مردم ایران است.ما حتی در دولت جدید هم با دولت آمریکا مذاکره کردیم و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل وزرای خارجه ۱+۵ با وزیر امور خارجه ما مذاکره کردند و آقای تیلرسون نیز در این مذاکرات حضور داشت.
ترامپ و دولت او کسانی هستند که به مذاکره پشت کرده اند
روحانی با بیان اینکه ترامپ و دولت او کسانی هستند که به مذاکره پشت کرده اند، خاطرنشان کرد: کاری که او انجام می دهد، کاری بر علیه ملت ایران و منافع ملی ایران است و اگر صداقت باشد ایران از مذاکره استقبال می کند.
تحریم همراه با مذاکره معنا 
وی تاکید کرد: تحریم همراه با مذاکره معنا ندارد. تحریم علیه بیماران، کودکان و بزرگسالان ایرانی متناقض است و یادآور مثل معروف ایرانی "قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را" است.
رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه تحریم و مذاکره سازگار نیست، ادامه داد: کسی که مردم ایران را تحت تحریم قرار می دهد و دیگران را تهدید می کند برای کار نکردن با ایران، فشارش تنها علیه ایران نیست بلکه علیه همه شرکت های خارجی است که در حال کار با ایران هستند.
آمریکا برای نحوه پرداخت غرامت هایی که از سال ۱۳۳۲ تاکنون به ایران دارد، باید مذاکره کند
روحانی با بیان اینکه من پیش شرطی برای مذاکره با آمریکا ندارم، تصریح کرد: اگر دولت آمریکا آماده است درباره نحوه پرداخت غرامت هایی که از سال ۱۳۳۲ تا کنون به ایران دارد مذاکره کند، آماده ایم تا ببینیم چطور می خواهد و در چند قسط و چگونه این بدهی را پرداخت کند. آمریکا بدهکار ملت ایران است و به دلیل دخالت هایش در امور ایران هم بدهکار عذرخواهی است و هم بدهکار غرامت است.
اروپایی ها در مقابل اولین قدم ترامپ Trump برای تحریم ایستادند
رئیس جمهور با بیان اینکه هدف آمریکا این بود که ایران بلافاصله از برجام خارج شود تا پرونده را به شورای امنیت ببرد، تصریح کرد: ما دستاوردی در برجام داریم که قطعنامه ۲۲۳۱ است و کشورهای جهان را دعوت می کند از برجام حمایت کنند و یک سند و پیمان بین المللی در شورای امنیت است. ترامپ می خواست همه این دستاورها را از ما بگیرد و می خواست همه دنیا را وادار به تحریم کند که در این کار ناموفق بودند و در دوشنبه که آمریکا می خواهد اولین قدم تحریم را بردارد، اروپایی ها در برابر او ایستادگی کردند و قانون Law انسداد تحریم را اعلام کردند و گفتند هر شرکتی که با ایران کار می کند، اگر بخواهد حرف آمریکا را قبول کند اروپا او را تحریم می کند.
اروپا در مقام عمل باید برنامه ریزی کنند که چگونه تحریم را جبران کنند
روحانی با بیان اینکه امروز در سراسر جهان تنها نیستیم و بجز چند کشور محدود سایر کشورهای جهان ایران را بعنوان یک کشور متعهد قابل اعتماد می شناسند، خاطرنشان کرد: مهلتی که دادیم بر این مبنا بود که دیگران یعنی ۵ کشور بتوانند این تحریم را جبران کنند و برجام حفظ شود. پنج کشور از نظر سیاسی سنگ تمام گذاشتند و موضع گیری و مقررات وضع کردند و کار آمریکا را غیرقابل قبول دانستند؛ اما در مقام عمل باید برنامه ریزی کنند که چگونه می خواهند جبران کنند.
قول اروپا، چین و روسیه ایستادگی برای فروش نفت و حفظ روابط بانکی با دنیا است
وی افزود: با اروپایی ها و چین و روسیه از نزدیک مذاکره کردیم و قولشان این است که به تحریم اعتنا نخواهیم کرد. مشکل آنها شرکت هایی است که ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرند و ما هنوز منتظر اقدامات عملی اروپا هستیم. جلسه ای در اواخر همین ماه اوت قرار است بین ایران و ۵ کشور دیگر در اروپا برگزار شود و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل هم در سطح وزرا گفتگو می شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه اساس تحریم به سه ماه آینده بر می گردد که می خواهد در نفت و بانک وارد شود، گفت: قولی که اروپا و چین و روسیه به ما دادند ایستادگی برای فروش نفت و حفظ روابط بانکی با دنیا است.

کدخبر: 405024 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟