به گزارش رکنا، شینزو آبه،‌ نخست وزیر ژاپن در یک کنفرانس خبری به مناسبت هفتاد و سومین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی توسط آمریکا اظهار کرد: من باید شخصا با کیم جونگ اون، رئیس حزب کارگران کره دیدار کرده و با او گفت‌وگو داشته باشم و مشکلات مربوط به سلاح‌های موشکی و هسته‌ای، مساله افراد ربوده شده را حل کنم و روابطی جدید میان ژاپن و کره شمالی ایجاد کنم.

این در حالی است که وضعیت شبه جزیره کره طی ماه‌های اخیر روند رو به بهبودی را تجربه کرده که در همین راستا رهبر کره شمالی چندین دور مذاکرات با مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌ جنوبی و اجلاسی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سنگاپور داشت.

ترامپ و کیم در این نشست خود در تاریخ ۱۲ ژوئن در سنگاپور به توافقی دست یافتند که پیونگ یانگ را ملزم به خلع سلاح هسته‌ای در ازای یکسری امتیازات از جانب آمریکا می‌کرد.

در یک دوره زمانی از سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۷ ماموران کره شمالی چندین شهروند ژاپنی را ربودند و موضوع این شهروندان ژاپنی ربوده شده هنوز لاینحل باقی مانده و یک مانع مهم بر سر راه روابط میان توکیو و پیونگ یانگ است.

نخست وزیر ژاپن گفت: ژاپن دست از تصمیمش برای عدم شرکت در معاهده ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای برنداشته است.

او خاطر نشان کرد: در موضع ما مبنی بر عدم شرکت در معاهده ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای TPNW تغییری ایجاد نشده است با وجود آنکه اهداف مشترکی با معاهده منع تسلیحات هسته‌ای داریم شرکت قدرت‌های هسته‌ای برای ایجاد یک جهان بدون سلاح‌های هسته‌ای ضروری است اما متاسفانه قدرت‌های هسته‌ای در این معاهده حضور ندارند.

این معاهده در ۷ ژوئیه ۲۰۱۷ در طی یک کنفرانس سازمان ملل تصویب شد و یکسری ممنوعیت‌ها بر سر سلاح‌های هسته‌ای را در نظر گرفته که الزام به عدم توسعه، آزمایش، تولید، اکتساب، مالکیت، ذخیره، استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را شامل می‌شود.

تاکنون این معاهده تنها توسط ۶۰ کشور امضا و تنها توسط ۱۴ کشور از میان آنها تصویب شده است.

کدخبر: 404810 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟