به گزارش رکنا، ترامپ Trump روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با نخست وزیر ایتالیا اظهار کرد آماده است تا بدون هیچ پیش شرطی با مقامات ایران دیدار کند اما دقایقی پس از آن، وزیر خارجه این کشور بر لزوم اجرای شروطی برای گفت و گو با ایران تاکید کرد.

از این سخنگوی این وزارت خانه افزود: من از این سوال خوشحال شدم تا مساله را روشن کنم، وقتی شبکه های مختلف تلویزیونی را می بینم آن ها می کوشند، ادعا کنند که بین وزارت خارجه و کاخ سفید اختلاف نظر جدی وجود دارد. بنابراین قصد دارم از متن بخوانم تا همه شما بتوانید دقیقا همان چیزی را که در آن سؤال بود، بشنوید.

نوئرت سوال و جواب ها را اینگونه خواند که «رئیس جمهوری گفت که وی با رئیس جمهوری ایران بدون هیچ پیش شرطی ملاقات خواهد کرد»، وزیر خارجه:«ایده خوبی است. پومئپو ما واقعی هستیم و پیش از این هم گفته ایم».

وی تاکید کرد: رئیس جمهوری می خواهد با رئیس جمهوری ایران دیدار کند تا مشکلات را حل کنند، وزیر خارجه و رئیس جمهوری چندین بار تاکید کرده اند که می خواهیم با ایران درباره آینده این کشور گفت و گو کنیم، این مساله جدیدی نیست که وزارت خارجه گفته باشد، کاخ سفید هم این را گفته بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: مهم این است که پمپئو در هفته گذشته در کتابخانه رئیس جمهوری ریگان در کالیفرنیا هم این مساله را مطرح کرده بود.

نوئرت با بیان اینکه فکر می کنم هم ترامپ و هم پمپئو از آمادگی برای دیدار با ایران خبر داده اند، گفت: هر دو گفته اند که آماده دیدار خواهیم بود، اینکه دوست داشته باشیم رفتار ایران تغییر کند، بله دقیقا اینگونه است. به همین دلیل است که از وزیر خارجه با قدرت تمام درباره تغییر رفتار ایران شنیده اید، رفتارهایی که آمریکا و بسیاری در سراسر جهان دوست دارند آن را ببینند.

وی افزود: ما امیدواریم که این رفتار تغییر کند و قطعا هم مردم ایران می خواهند که این رفتار تغییر کند تا آینده ای بهتر داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهوری زودتر این مساله را مطرح کرده است یا وزیر خارجه، اظهار کرد: هر دو گفتند، ابتدا رئیس جمهوری و پس از آن وزیر خارجه گفت.

نوئرت در حالی که همواره از اغتشاش در ایران حمایت کرده اند، مدعی شد: وزارت خارجه همواره رویکرد دیپلماسی را ترجیح داده است و این همان چیزی است که ما در اینجا انجام می دهیم. این همان کاری است که وزیر خارجه در خدمت آن قرار دارد.

وی ادامه داد: ما از رژیم ایران می خواهیم که رفتار و سیاست های خود را تغییر دهد و امیدواریم که این تغییر به زندگی بهتر مردم منجر شود، ما امیدواریم که آنها مایل به انجام کار باشند؛ نه فقط ایالات متحده خواستار آن است بلکه کشورهای زیادی در سراسر جهان این تغییر را می خواهند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا باز هم اتهام به ایران را تکرار کرد و گفت: آنها ترجیح می دهند که رفتار بدخواهانه خود را در سراسر جهان گسترش دهند، کاری که در دهه های گذشته انجام داده اند اما ما رویکرد دیپلماتیک را ترجیح می دهیم.

کدخبر: 403214 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟