سومالی مانند اتیوپی قدم در مسیر صلح با اریتره گذاشت

به گزارش رکنا به نقل از رویترز، محمد عبدالله فرماجو، رئیس جمهوری سومالی که شنبه به همراه وزرای خارجه و ارتباطات کشورش وارد اسمره، پایتخت اریتره شد، امروز دیدار خود با مقامات این کشور را آغاز می‌کند.

رئیس جمهوری سومالی به درخواست اسیاس افورقی، رئیس جمهوری اریتره به این کشور سفر کرده است.

استقبال رسمی و مردمی گسترده‌ای از فرماجو شده و او قرار است سه روز در اریتره بماند. صدها تن از مردم اریتره به خیابان‌ها آمده و تصاویر دو رئیس‌جمهوری و پرچم‌های دو کشور را در دست داشتند.

رسانه‌های اریتره اعلام کردند که رئیس جمهوری سومالی در دیدار با مقامات اریتره درباره مسائل منطقه و مشترک میان دو کشور گفت‌وگو خواهد کرد.

دفتر ریاست جمهوری سومالی نیز در بیانیه‌ای ابراز کرد که این سفر بسیار مهم بوده و سومالی به دنبال احیای روابط تاریخی و عمیق میان دو کشور است.

در این بیانیه آمده: هیئت سومالی متشکل از وزیران و نمایندگان پارلمانی است و این اولین رئیس جمهور سومالی است که پس از جدایی اریتره از اتیوپی در سال ۱۹۹۳ به اریتره سفر می‌کند.

از سوی دیگر، عبد النور محمد، سخنگوی ریاست جمهوری سومالی در صفحه توئیتر خود نوشت که کشورش آماده باز کردن صفحه جدیدی در روابط با اریتره بوده و همکاری بین‌المللی تنها کلید پیشرفت در شاخ آفریقا است.

در همین راستا، خبرنگار شبکه الجزیره در موگادیشو (پایتخت سومالی) نیز اعلام کرد که مردم این کشور در انتظار بهبود روابط دو کشور پس از ۱۵ سال تنش هستند.

از سوی دیگر، محمد طه توکل، رئیس دفتر شبکه الجزیره در آدیس‌آبابا (پایتخت اتیوپی) نیز اظهار داشت که سفر رئیس جمهوری سومالی به اریتره به دنبال بهبود روابط آدیس‌آبابا و اسمره صورت گرفته، چراکه بهبود روابط این دو کشور پیامدهای مثبتی را برای سومالی به همراه دارد.

دولت‌های سابق سومالی، اریتره را متهم به مجهز کردن گروه‌های افراطی به سلاح برای جنگ با این کشور کرده بودند و در مقابل اریتره نیز اعلام کرد که این اتهامات ساخته اتیوپی است. به دنبال این اتهامات روابط دو کشور قطع شد و سازمان ملل نیز تحریم‌هایی را در سال ۲۰۰۹ علیه اریتره اعمال کرد.

کدخبر: 402248 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟