جنگ روانی ریشه در واقعیت دارد

به گزارش رکنا،حجت الاسلام سید حسن خمینی در دیدار جمعی از فعالان فضای مجازی که در جماران برگزار شد، امام راحل را نماد حرکت ملت ایران در انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: اگر برای امام جایگاهی با عظمت می سازیم و یاد ایشان را گرامی می داریم برای بر زمین نیفتادن یک پرچم و نماد است، زیرا امام نقطه تلاقی آرمان های ملت ایران یعنی استقلال، آزادی Freedom و دین داری است.

‎وی، یاد بزرگان را نیاز مهم هر ملت ذکر کرد و افزود: ‎در طول تاریخ، کسانی حرکت های استقلال Esteghlal خواهانه کردند اما آزادی را سرکوب کردند، گروهی دیگر آزادیخواه بودند اما به سوی استعمار حرکت کردند و گروهی هم به سمت دین به عنوان نیاز معنوی بشر رفتند اما نفهمیدند که دین نباید سرکوبگر باشد؛ مانند دوره انگیزیسیون در اروپا که حتی بدترین دوران اسلام با آن دوره تاریخی فاصله زیادی دارد.

‎سید حسن خمینی با بیان اینکه امام نماد تحقق توامان هر سه آرمان یاد شده بود، تأکید کرد: باید مراقب باشیم به اسم عدالت، آزادی را به قربانگاه نبریم و یا به نام آزادی عدالت را تضعیف نکنیم؛ از سوی دیگر، به اسم دین داری استقلال و آزادی نباید بشکند و به اسم آزادی دین داری نیز دچار خدشه نشود.

‎وی با تأکید بر باقی ماندن هویت دینی جامعه، رویکرد برخی افراد در تضعیف دین برای تحقق دیگر آرمان ها را غلط دانست.

یادگار امام سپس به تلاش برخی جریانات برای تخریب چهره امام اشاره کرد و گفت: گروهی که امام را هدف می گیرند می داند که کدام نقطه را هدف گرفته اند.

وی در همین زمینه به تجربه فاجعه بار عراق پس از سقوط Fall صدام اشاره کرد و با یادآوری دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران با رهبری امام راحل، گفت: در شرایطی که همه می خواستند انقلاب را هدف قرار دهند انقلاب با خشونت حداقلی به جلو رفت؛ البته برخی اتفاقات نیز اقتضاء یا نتیجه هیجان انقلابی آن روزها بود.

سید حسن خمینی سپس به وجود جنگ روانی گسترده در شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: برخی فکر می کنند همه این جنگ روانی حباب است؛ در حالی که اینگونه نیست و اگر این فضای روانی بهره ای از واقعیت نداشت، ممکن نبود ایجاد شود؛ جنگ روانی ریشه در واقعیت دارد، اما طی این جنگ بدی ها و مشکلات موجود در واقعیت، در قیاس با نکات مثبت برجسته می شود.

‎وی با بیان اینکه در دنیای مجازی، فضای منفی بر فضای مثبت غالب است، با اشاره به نسبی بودن واقعیت، افزود: امروز وظیفه داریم واقعیت را بگوییم، آن را به طور کامل بگوییم و جز واقعیت نگوییم، اما این مسیر نیازمند صبوری است؛ البته گاهی اوقات صبر حوصله انسان را سر می برد اما چاره ای از این مسیر نیست.

یادگار امام، به امید و صبوری نتیجه بخش آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) در عمر سیاسی اش اشاره کرد و گفت: امروز اگر از ضرورت وجود «امید» سخن گفته می شود، باید توجه کرد که «امید بخشی» به معنای سفید دیدن همه امور نیست، بلکه اتفاقا چنین نگاهی گم کردن مسیر است. رویکرد صحیح آن است که لغزش ها و بدی ها را جبران کرده و خوبی هایی که داریم نیز تقویت شود.

وی، با اشاره به ادبیات جاری نقد در جامعه و فضای مجازی افزود: ممکن است کسی که معایب را می گوید با زبان خوبی نگوید، اما ما به عنوان مخاطب نباید گرفتار حبّ و بغض شویم بلکه اصل حرف آن را دریابیم. اگر مخالف، خطا گفت به دل نگیریم اما اگر سخن درست گفت، نظر او را بپذیریم؛ زیرا دلیلی ندارد خود را از معایب مبرّا بدانیم و در صورت وجود مشکل، باید آن را حل کنیم.

‎یادگار امام با توصیه به اینکه اجازه ندهیم فضای جنگ روانی اولویت های فکری ما را تعریف کند، تصریح کرد: سخن ها را بشنویم، اگر جایی تقصیر داریم، قبول کنیم و اگر هم مشکلی تقصیر ما نیست آن را نپذیریم.

‎وی با تأکید بر افتخار به تاریخ گذشته، گفت: این تفاخر به معنای درست بودن همه امور واقع شده در گذشته نیست؛ اما آن ایرادات دلیل نمی شود که به نیّت و خوبی ها و دستاوردهای گذشتگانمان افتخار نکنیم.

سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه به واقعیت های فضای موجود حتما نقد داریم، ادامه داد: به وضع موجود باید منتقد باشیم وگرنه فرو می افتیم؛ اگر به نقطه ای رسیدید که فکر کردید همه چیز خوب است، این شروع افول است. اما به امید نیز نیازمندیم، زیرا بدون امید می شکنیم.

‎وی تصریح کرد: بدانیم امید را خودمان باید ایجاد کنیم و نمی توان انتظار داشت دیگران آن را فراهم کنند.

‎وی در پایان سخنان خود گفت: اوج یأس یک ملت نگاه به بیرون است؛ اگر چنین نگاهی وجود داشت حتما افراد طمّاعی در جهان پیدا خواهند شد که از این فرصت استفاده کنند.

کدخبر: 402115 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟