دیدار وزیر دفاع قطر با ژنرال آمریکایی در پی تناقض‌گویی‌ها پیرامون توسعه پایگاه "العدید"

به گزارش رکنا به نقل از النشره، پس از اخبار متناقض پیرامون توسعه پایگاه هوایی العدید،‌ خالد بن محمد العطیه، وزیر دفاع قطر با جوزف ووتل،‌ رئیس فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا دیدار کرد.

پس از این دیدار وزارت دفاع قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد: در این دیدار روابط استراتژیک میان دو کشور در زمینه همکاری نظامی و دفاعی، تقویت آنها و برخی موضوعات مهم مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این وزارتخانه اعلام کرد: ووتل از نقش قطر و تلاش‌های آن در مبارزه با تروریسم از طریق پایگاه هوایی العدید قدردانی کرد.

دو روز پیش از این دیدار العطیه در گفت‌وگو با روزنامه "واشنگتن پست" آمریکا گفت، کشورش برای توسعه پایگاه العدید برنامه‌ریزی کرده و برای این مساله ۱.۸ میلیارد دلار بودجه اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: قطر به دنبال دائمی کردن این پایگاه در خاک خود است.

یک روز پس از این گفت‌وگو وزارت دفاع قطر اعلام کرد: وزیر دفاع با حضور معاون نخست وزیر سنگ بنای آغاز پروژه توسعه العدید را با مشارکت فرمانده نیروی هوایی آمریکا در این پایگاه را برگزار کرد. این پروژه شامل ساخت پادگان‌های مسکونی، ساختمان‌های خدماتی برای حمایت از تلاش‌های امنیتی مشترک و بهبود سطح زندگی نیروهای موجود در آن است.

این در حالی است که پس از این امر وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) آغاز به روزرسانی این پایگاه را رد کرده و اعلام کرد: هنوز هیچ تصمیم مشخصی در این باره گرفته نشده است.

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: در حال حاضر بررسی جوانب پروژه احتمالی توسعه پایگاه العدید در قطر زود است.

طبق اعلام پنتاگون مقامات نظامی آمریکا با وزارت دفاع قطر درباره جزئیات پیشنهادها همکاری دارند تا برنامه‌ریزی مناسب داشته و استفاده موثر از همه تاسیسات جدید العدید را تضمین کنند.

پایگاه نظامی – هوایی العدید بزرگترین پایگاه‌های آمریکا در خاورمیانه است که سال ۲۰۰۵ در ۳۰ کیلومتری جنوب غرب دوحه تاسیس شد و ۱۱ هزار نظامی آمریکایی در این پایگاه حضور دارند.

پایگاه العدید یکی از پایگاه‌های مهم برای انجام عملیات آمریکا در خاورمیانه محسوب می‌شود و این امر نشان می‌دهد که روابط میان دو کشور استراتژیک و راهبردی است و دولت قطر به دنبال اختلافات خود با عربستان، امارات، بحرین و مصر در پی استفاده از این پایگاه است.

کدخبر: 401835 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟