شورای امنیت: سرنوشتی مشابه حلب در انتظار ادلب است/گوترش: جهان برای سوریه متحد شود

به گزارش رکنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، اولوف اسکوگ، رئیس دوره‌ای شورای امنیت در نشست مطبوعاتی پیش از شروع نشست این شورا درباره وضعیت سوریه، نسبت به اوضاع استان ادلب سوریه ابراز نگرانی کرده و هشدار داد، سرنوشتی مانند سرنوشت شهر حلب در انتظار این استان است.

حلب پایان ۲۰۱۶ شاهد مهاجرت اجباری بود و پس از یک سال محاصره و بمباران‌های مکرر که منجر به کشته وزخمی شدن هزاران تن از مردم این شهر شد، ۴۵ هزار غیرنظامی و نظامی حلب را ترک کردند.

اسکوگ که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، افزود: دور روز پیش در این شورا اوضاع انسانی ادلب را با استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه بررسی و شرایط انسانی بسیار دشوار این استان را اعلام کردیم.

وی ادامه داد: از کشورهای تضمین کننده آتش‌بس یعنی ایران، ترکیه و روسیه خواستیم به مسؤولیت خود در این باره عمل کنند.

از سوی دیگر، نماینده دائم هلند در سازمان ملل در این نشست مطبوعاتی نسبت به پیامدهای فاجعه‌آمیز اوضاع ادلب هشدار داد و گفت، دی‌میستورا اعلام کرده، بیش از ۷۰ هزار آواره غیرنظامی در ادلب وجود دارند که به کمک‌های انسانی نیاز مبرم دارند.

وی با اشاره به روسیه مدعی شد، تنها یک کشور در شورای امنیت وجود دارد که مانع صدور بیانیه از سوی اعضای این شورا مبنی بر درخواست توقف هرگونه حملات به ادلب و اجتناب از فاجعه‌ای که در انتظار ا ین استان قرار دارد، می‌شود.

این ادعاها درحالی مطرح می‌شود که روسیه در کنار ارتش سوریه به آزادسازی مناطق مختلف این کشور از کنترل گروه‌های تروریستی می‌پردازد.

پیشتر عبدالرحمن مصطفی، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه نسبت به مهاجرت میلیونی اهالی ادلب هشدار داده بود.

همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارش ماهانه خود درباره بحران سوریه از جامعه بین‌الملل خواست برای پایان دادن به اقدامات متجاوزانه مستمر در سوریه متحد شود.

وی نسبت به اقدامات متجاوزانه که ممکن است منجر به افزایش بی‌ثباتی در منطقه و تشدید بحران انسانی ملت سوریه شود، هشدار داد.

گوترش تاکید کرد، درگیری سوریه با تحقق مکاسب نظامی به پایان نمی‌رسد بلکه با راه‌حل سیاسی است که پایان می‌یابد.

وی افزود، وصول کمک‌های انسانی به نیازمندان در سراسر کشور بدون مانع برای اجتناب از افزایش وخامت بحران انسانی در سوریه حائز اهمیت است.

گوترش ادامه داد، طرف‌های ذی‌ربط باید برقراری امنیت لازم برای ادامه تحویل کمک‌ها به نیازمندان در جنوب سوریه را برعهده بگیرند.

وی افزود، نقض‌های مستمر قوانین بین‌المللی انسانی و تجاوز Rape از قوانین حقوق بشری که همچنان طرف‌های درگیر در سوریه مرتکب شدند، موجب شده مسؤولان این نقض‌ها و تجاوزها مجازات نشوند.

دبیرکل سازمان ملل خواستار مؤاخذه مسؤولان این نقض‌های قوانین انسانی بین‌المللی شد و آن را اقدامی مهم برای تحقق صلح پایدار در سوریه خواند.

وی همچنین خواهان ارجاع پرونده سوریه به دادگاه کیفری بین‌المللی شد.

کدخبر: 401807 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟