به گزارش رکنا، حجت‌الاسلام مصطفی درایتی در این باره اظهار کرد: طی ماه‌های اخیر طرح‌هایی درباره اصلاحات در جبهه اصلاحات مطرح شده است که از دو جنس مختلف هستند؛ بعضی از این طرح‌ها به ظاهر تشکیلات و حالت‌های ظاهری اصلاحات و بعضی دیگر به محتوا و رویکرد اصلی جریان مربوط می‌شود.

وی تصریح کرد: ساختار را می‌توان با مقداری تغییر در برهه‌های زمانی متفاوت درست کرد اما تمام مشکل این نیست و مشکل اصلی به رویکرد و جوهره اصلاحات مربوط می‌شود که بنظر می‌رسد در دوره جدید نیازمند بازخوانی و تصمیم‌گیری است و اهمیت این مسئله نسبت به ایرادات ظاهری بیشتر است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: پس از سال 92 که اصلاحات به صورت حاشیه و متن، البته به معانی مختلف ورود پیدا کرد، انتظاراتی مطرح شد که با وضعیت فعلی جامعه هم‌خوانی ندارد و دلیل اصلی‌اش هم عکس‌العمل جامعه است.

درایتی افزود: عکس‌العمل‌ها نشان‌دهنده‌ی این مطلب است که بخشی از کار ممکن است ایراد داشته باشد و باید اصلاح شود تا اصلاحات که قدرتش را از عامه مردم می‌گیرد، جبهه اصلی قدرتش تضعیف نشود.

وی با بیان این که جبهه اصلاحات باید بتواند خود را با فضای کشور هماهنگ کند، خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی کشور اقتضائات خودش را دارد و اصلاحات باید با گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری، رسالت خودش را دنبال کند.

درایتی عنوان کرد: هر جریان سیاسی در فراز و نشیب‌هایی که پیش می‌آید ممکن است انعطاف‌ها و همرنگی‌هایی را پیدا کند که گاهی اوقات این احتمال وجود دارد انعطاف‌ها جریانات سیاسی را از رسالت اصلی‌شان دور کنند و شاید این دغدغه در صحبت‌های آقای حجاریان و سایر افراد وجود دارد و تصورشان بر این است که جریانات جدید و جوان جبهه اصلاحات بعضی زمان‌ها از رسالت‌شان فاصله می‌گیرند و معیارهایی لازم است که بتواند سنجش یا هدایت بهتری را در نسل‌های بعدی حفظ کند تا فقط اسم اصلاحات مطرح نباشد و محتوا هم وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: پیشنهادهایی مطرح است تا افرادی که سختی‌های زیادی را متحمل شدند و پایمردی‌ها و هزینه‌های سنگینی را قبول کردند در هسته سخت قرار بگیرند تا در تحولات مختلف کشور، هویت اصلی جریان اصلاحات را حفظ کنند و این جریان سیاسی دچار انحراف نشود و با همان جوهره کار خویش را ادامه دهد.

درایتی درباره شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و شورای مشورتی بیان کرد: شورای عالی و مشورتی به دلیل اقتضائات خاص بوجود آمدند و چند تجربه موفق را هم داشته‌اند اما در مقطع کنونی ممکن است افرادی ایراداتی نسبت به این ساختارها داشته باشند؛ به صورت کلی این اصل وجود دارد تا زمانی‌که به یک جایگزین مطلوب‌تر نرسیده‌ایم قاعدتا باید از این ساختارها دفاع کنیم و نظراتی هم که وجود دارد شنیده تا کاستی‌ها برطرف شود.

وی ادامه داد: با کلیت ارکانی که وجود دارد موافق هستم و می‌توان تغییراتی هم در این ساختارها لحاظ کرد تا اشکالاتی هم که مطرح می‌شود برطرف گردد اما منطقی نیست که تشکیلات تجربه شده را بدون جایگزین مناسب رها کنیم.

 

کدخبر: 401781 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟