توضیحات لاریجانی درباره انتخاب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس

به گزارش رکنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، سوم‌مرداد) قوه مقننه و در جریان انتخاب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس،گفت: در این‌باره دو جلسه در هیئت رئیسه برگزار و گزینه ریاست این کمیسیون مشخص شد.

وی با بیان اینکه در آئین‌نامه مجلس عنوان شده که رئیس کمیسیون با پیشنهاد هیئت رئیسه مجلس از بین اعضای ثابت کمیسیون که 8 نفر هستند و با رأی مجلس برای مدت یک سال انتخاب می‌شود، ادامه داد: همچنین در بخش آراء مربوط به این موضوع در ماده 121 در بخش بند (هـ) عنوان شده اکثریت مطلق نمایندگان حاضر هستند که به انتخاب رئیس مجلس، رئیس دادستان، رأی اعتماد به وزیران می‌دهند؛ در بند 16 نیز عنوان شده سایر مواردی که در این آیین‌نامه و سایر قوانین برای آنها کلمات تصویب و یا موافقت آورده شده و در این آیین‌نامه مصداق آن مشخص نشده باشد باید به صورت اکثریت مطلق رأی بیاورد که همانند وزرا رأی اعتماد می‌آورد.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: بر این اساس در مجلس گذشته رئیس کمیسیون را معرفی می‌کردند و با این استدلال یک نفر به مجلس معرفی می‌شد که اگر رأی اعتماد می‌آورد، موضوع تمام می‌شد و در غیر این صورت باید فرد دیگری معرفی می‌شد.

رئیس قوه مقننه افزود: در این راستا در ابتدای مجلس همین اقدام انجام شد اما آقایان در هیئت رئیسه عنوان کردند دو نفر معرفی شود که کمی ضیق در آیین‌نامه است؛ چون وقتی دو نفر معرفی شود، اگر رأی نصف به علاوه یک نیاورد مشخص نیست چه باید کرد؛ لذا مشکل به وجود می آید. در عین حال هیئت رئیسه در دور قبل رأی داد دو نفر معرفی شود.

لاریجانی عنوان کرد: مجدداً که در این خصوص در هیئت رئیسه بحث شد با این استدلال بر همان رویه سابق مجلس تائید شد که یک نفر معرفی شود که اگر رأی اعتماد آورد موضوع تمام می شود و گرنه فرد دیگری باید معرفی شود.

وی گفت: در این بین برخی از نمایندگان نامه‌ای ارائه کردند که تجدیدنظر صورت بگیرد و این اتفاق رخ داد؛ در این رابطه سه نظر وجود داشت که به رأی گذاشته شد و با استدلال‌هایی که صورت گرفت نظری که مبتنی بر معرفی یک نفر بود رأی آورد تا مجلس رأی اعتماد بدهد ولی سناریویی که دو نفر معرفی شود رأی کافی نیاورد.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: از نظر هیئت رئیسه استناد آیین‌نامه‌ای نکته مذکور است و نظر دیگری نیست. با استناد به آیین‌نامه راهی پیدا نشد و به هر حال معرفی دو نفر رأی کافی نیاورد.

رئیس مجلس شورای‌اسلامی افزود: بنابراین روش این است که یک نفر معرفی شود تا آقایان اگر نصف به علاوه یک رأی دادند که باید اکثریت مطلق رأی بیاورند، فرد رئیس کمیسیون اصل 90 می شود وگرنه باید دوباره فرد جدیدی معرفی شود.

کدخبر: 400860 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟