به گزارش گروه سیاسی رکنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بلومبرگ در گزارشی نوشت واشنگتن در حال بررسی دقیق درباره این موضوع است که آیا واردات اورانیوم به امنیت ملی آمریکا زیان می‌رساند یا خیر. بررسی‌هایی که ممکن است در نهایت منجر به وضع تعرفه بر محموله‌های وارداتی این عنصر شود.

بنابر گزارش بلومبرگ، شرکت‌های سوخت انرژی اورانیوم آمریکا در ماه ژانویه درخواستی را به وزارت بازرگانی این کشور ارسال کردند تا این موضوع تحت ماده 232 از قانون Law گسترش تجارت 1962 بررسی شود. بلومبرگ نوشت: این همان ماده قانونی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با استناد به آن بر واردات آلومینیوم و فولاد تعرفه وضع کرد. بنا بر گزارش‌ها با این اقدام صنعت آمریکا از خود در رقابت با شرکت‌های دولتی در کشورهایی از جمله روسیه، کانادا و قزاقستان حفاظت خواهد کرد.

اگرچه زمان انجام این بررسی‌ها همچنان نامشخص است، اما بلومبرگ گزارش داد انجام تحقیقات بر واردات اورانیوم و تاثیر آن بر امنیت ملی آمریکا بر تنش‌های تجاری جهان خواهد افزود به طوری که هشدارهای صندوق بین‌المللی پول در این باره حاکی از یک خطر عظیم برای اقتصاد جهانی است. بنابر گزارش بلومبرگ پاول گورانسون، مدیر اجرایی شرکت سوخت‌های انرژی اورانیوم در این خصوص اعلام کرد بازار Store اروانیوم دنیا طوری نیست که تمامی طرفین براساس قوانین یکسان عمل کنند. این مقام آمریکایی تاکید کرد این مسئله کشور را در معرض خطر واقعی قرار می‌دهد زیرا ما به طور فزاینده‌ای به این شرکت‌های دولتی که مشخصا اهداف استراتژیک جهانی متفاوتی نسبت به ما دارند، وابسته می‌شویم.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی در ماه فوریه اعلام کرد این کشور 2.44 میلیون پوند اورانیوم در سال 2017 تولید کرده است که کمترین میزان در بیش از 10 سال گذشته است. در این گزارش آمده است: میزان تولید کل اورانیوم آمریکا در سال 2017 به 2.44 میلیون پوند رسید که نسبت به میزان تولید آن در سال 2016، 16 درصد کاهش نشان داد و به کمترین میزان تولید ارونیوم تاکنون که 2.28 میلیون پوند در سال 2004 است، رسید.

میزان زیادی از اورانیوم آمریکا نه تنها از کارخانه تولید اورانیوم در یوتا تامین می‌شود بلکه منابع جایگزین دیگری از جمله سایت‌های تبدیل و پاکسازی نیز در تامین آن نقش دارند. بنابر گزارش‌ها، کانادا و قزاقستان به عنوان تامین‌کننده‌های اصلی اروانیوم آمریکا هستند که هر کدام در حدود یک چهارم از مقدار کل اروانیوم این کشور را تامین می‌کنند. بعد از آنها استرالیا، روسیه و ازبکستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کدخبر: 398745 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟