روحانی: ایران برجام بدون آمریکا را ادامه خواهد داد

رؤسای جمهوری اسلامی ایران و اتریش در یک نشست خبری بر ضرورت گسترش و تحکیم روابط دو کشور تأکید کردند.

حجت‌الاسلام روحانی در این نشست خبری با تشکر از استقبال گرم اتریش از هیئت عالی‌رتبه ایرانی و با اشاره به اینکه امروز گفت‌وگوهای بسیار صمیمانه، خوب و سازنده‌ای داشتیم،گفت: اتریش برای ما به عنوان یک کشور دوست در اتحادیه اروپا و در این منطقه است. روابط دو ملت ایران و اتریش به صدها سال قبل برمی‌گردد و همواره در دهه‌های اخیر روابط دو کشور رو به گسترش بوده است.

وی افزود: پس از برجام، تبادل هیئت‌‌های بسیار فراوانی بین دو کشور انجام گرفته و امروز صدها شرکت اتریشی در ایران مشغول فعالیت هستند. اراده دو کشور در این مذاکرات این بود که ما باید روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی، منطقه‌ای و بین‌المللی خودمان را ادامه دهیم.

رئیس‌جمهور، از برجام به عنوان یک توافق بسیار مهم برای ایران، اتحادیه اروپا و جهان نام برد و اظهارداشت: کار آمریکا خلاف قانون، مصوبات شورای امنیت و تعهدات چندجانبه است و بی‌تردید به ضرر آمریکا و ضرر دیگران خواهد بود، یعنی تصمیمی که آمریکا اتخاذ کرده، به نفع هیچ‌کس نبوده و نیست و این جزو تصمیمات عجیبی است که حکومت و دولتی برخلاف منافع ملی خودش و برخلاف منافع ملی دیگران، تصمیمی را اتخاذ می‌کند.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: ایران در صورتی که بتواند از منافع برجام به خوبی استفاده کند، از آن حراست خواهد کرد، اما این دو کفه باید کاملاً متوازن باشد و اگر غیر آمریکا، بقیه امضاء‌کنندگان برجام بتوانند منافع ایران را تضمین کنند، ایران برجامِ بدون آمریکا را ادامه خواهد داد.

وی گفت: امیدواریم همانگونه که همه کشورها در اراده سیاسی، قاطع و مستحکم هستند در اراده تجاری و اقتصادی هم به همان نسبت مستحکم باشند و مشکلاتی اگر پیش‌رو است، بتوانیم با کمک یکدیگر رفع و حل کنیم.

رئیس‌جمهور اظهارداشت: در مذاکرات امروز بر این نکته تأکید کردیم که دوران یک‌جانبه‌گرایی به سر آمده و کشوری نمی‌تواند درباره جهان و ملت‌های دیگر تصمیم بگیرد. استقلال Esteghlal و حاکمیت ملی کشورها را نقض کند، زیرا این برخلاف منشور، مقررات بین‌المللی و منافع جهان و صلح جهانی است. خرسندم به دو کشوری مسافرت کرده‌ام که تأثیرگذار در توافق برجام و میزبان مذاکرات بودند تا توانستیم به موفقیت دست یابیم.

حجت‌الاسلام روحانی، مسائل مرتبط با منطقه حساس غرب آسیا را از دیگر موضوعات گفت‌وگو با مقام‌های اتریشی بیان کرد و گفت: در همین ارتباط در خصوص موضوعاتی همانند اقدامات تهران برای مبارزه با تروریسم و کمک‌ به مردم عراق و سوریه، لزوم کمک‌رسانی به مردم یمن و نقش مخرب بعضی از کشورها از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی، گفت‌و‌گو کردیم.

وی تصریح کرد: بازگرداندن کامل صلح و امنیت به این کشورها به‌نفع منطقه و جهان خواهد بود. ما همچنین راجع‌به مسائل دیگر بین‌المللی با هم گفت‌وگوهایی داشتیم. نظرات ایران و اتریش در مسئله برجام و ضرورت توسعه روابط مشترک و درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نظرات ما نزدیک و شبیه به هم است.

رئیس‌جمهور در پایان ابراز امیدواری کرد که این سفر باعث استحکام روابط ایران و اتریش به‌عنوان دو کشور دوست، شود.

** تحریم‌های ثانویه ناقض حقوق انسان‌هاست

همچنین در این نشست خبری، "الکساندر فندر بلن" رئیس‌جمهور اتریش نیز در این نشست خبری، به روابط دیرینه دو کشور اشاره کرد و گفت: اتریش و ایران، یکصد و شصتمین سال برقراری روابط سیاسی خود را جشن می‌گیرند، اما روابط دو کشور حداقل به 500 سال پیش بازمی‌گردد. ما امسال شصتمین سال تأسیس انجمن فرهنگی اتریش در تهران و بیست و پنجمین سال گفت‌وگوی بین ادیان را جشن می‌گیریم و می‌خواهم تأکید کنم که روابط دیرینه ما فرای همکاری‌های اقتصادی و سیاسی است.

وی گفت: در این ارتباط می‌خواهم تأکید کنم که در اتریش ایرانیان زیادی زندگی می‌کنند، بعضاً با تابعیت کامل ایرانی بعضاً اتریشی شدند و فکر می‌کنم برای شما خیلی آشناست که حدود 2 هزار پزشک Doctor در نظام سلامت اتریش با پیشینه ایرانی در حال فعالیت هستند.

رئیس‌جمهور اتریش افزود: هم‌اکنون در ایران صدها شرکت اتریشی فعال هستند و اتریش و اتحادیه اروپا تمام تلاش‌شان را می‌کنند که حتی در این ایام دشوار چارچوب لازم را نه‌تنها برای برقراری و استمرار این همکاری‌ها بلکه برای تعمیق آن، ایجاد کنند.

"الکساندر فندر بلن " با اشاره به اینکه برجام هیچ وقت براین اساس نبوده که تمامی مشکلات را حل کند و به‌اعتقاد وین، تنها پنجره‌ای را برای رسیدگی به دیگر مشکلات گشوده است، گفت: ما در گفت‌و‌گو با رئیس‌جمهور ایران درباره طیف گسترده‌ای از مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر کردیم.

رئیس‌جمهور اتریش تصریح کرد: اتریش متأسف است از اینکه ایالات متحده از قرارداد برجام خارج شده و اینکه بخواهند مجدداً تحریم‌هایی را وضع کنند نه‌تنها شامل تحریم‌های ابتدایی بلکه شامل تحریم‌های ثانویه هم می‌شود که شامل اتریش نیز خواهد شد، این تحریم‌های ثانویه که به‌اعتقاد ما و کمیسیون اتحادیه اروپا، فرامرزی است، ناقض حقوق انسان‌هاست.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

خانم مدل زیبای روس شخصیت کارتونی راپونزل واقعی است!+ عکس

آزمایش خون برای شناسایی قاتل وحید مرادی / آخرین خبر از پرونده

ببینید قاتلان وحید مرادی در زندان چگونه خط و نشان می کشند؟ / فیلم عربده های وحشتناک قاتلان

جنازه وحید مرادی در جمع خانواده و هواخواهانش تشییع شد + فیلم

شرط جیش العدل برای آزادی سرباز ایرانی ربوده شده در مرز میرجاوه اعلام شد + عکس

زیبایی این پسر مادرش را به دردسر انداخت+عکس

ارتباط بین اختلاس گران و محبوبیت وحید مرادی !

مردی به خاطر خوابیدن زنش کنار پسرش او را در اطاق خواب کشت +عکس

فوری/ سلطان سکه ایران دستگیر شد

اولین عکس از جسد وحید مرادی قبل از خاکسپاری + عکس

گفت عقاب ایرانم و گنده لاتی کرد ما هم او را زدیم! / آخرین خبر از پرونده + عکس

وقتی وارد خانه باغ شدم دوست صمیمی ام با زنم خلوت کرده بود + عکس

وحید مرادی در برابر دوربین مداربسته زندان کرج کشته شد + جزئیات

فاطمه 17 ساله را از مادرش خرید و همان شب اول حامله اش کرد!

دستگیری 3 شرور به خاطر قتل وحید مرادی در زندان کرج / جزئیات اولین بازجویی + عکس

کدخبر: 395250 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟