به گزارش گروه سیاسی رکنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یک گروه حقوق بشری مستقر در انگلیس به نام «کمپین علیه تجارت سلاح» اعلام کرد با وجود اینکه دولت انگلیس تأکید می کند صادرات سلاح را تحت کنترل خود دارد، اما انگلیس همچنان به فروش موشک‌های «استورم شادو» (Strom Shadow)، «بریمستون» (Brimstone) و بمب‌های لیزری «پیووی 4» (Paveway IV) به عربستان سعودی ادامه می دهد.

این سازمان غیردولتی مخالف صادرات سلاح همچنین گفت دولت انگلیس این سلاح ها را از طریق یک سیستم مبهم شامل مجوزهای صادرات سلاح به عربستان سعودی می فروشد.

به گزارش روزنامه گاردین، صادرات سلاح های مرگبار طی پنج سال گذشته بر اساس «مجوزهای آزاد صادرات مبتنی بر فرد حقیقی» (او آی ای ال) (Open Individual Export Licences) صورت گرفته است؛ این مجوزها فروشنده را ملزم نمی کند ارزش کلی مجوز را پس از تاریخ انقضا منتشر کند.

انتشار این خبر سوء ظن فعالان حقوق بشر را برانگیخته است. نهادهای حقوق بشری می گویند مقامات دولت انگلیس سعی دارند از این طریق، حجم واقعی صادرات سلاح به عربستان سعودی را پنهان نگه دارند.

بر اساس گزارش گاردین، لوید راسل-مویل، از نمایندگان حزب کارگر و عضو کمیته کنترل صادرات سلاح مجلس عوام انگلیس، اعلام کرد قبل از آغاز جنگ یمن، بمب هایی به ارزش صدها میلیون پوند بر اساس مجوزهای آزاد صادرشده به عربستان سعودی ارسال شدند. اندرو اسمیت، عضو کمپین مبارزه با تجارت سلاح، نیز در این باره گفت: «مجوزهای آزاد فروشنده را مکلف نمی کند که برای انجام هر مورد از صادرات، از قبل تأییدیه دریافت کند». به گفته وی، سیستم مبهم مجوزهای آزاد صادرات مبتنی بر فرد حقیقی برای تحویل سلاح های بسیار حساس به رژیم سعودی مورد استفاده قرار می گیرد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید

سهیلا مطلقه بود که پرستار پدرش او را آزار داد

این پسر ترکیه ای را به خانواده تهرانی فروخته اند + جزییات

وقتی «ژیلا» به باغ فرشید رفت در اتاق خلوت شوهرش را دید!

بلای تلخی که قبل از شب جشن بر سر عروس خانم آمد + جزییات

حرکات زشت ماموران پلیس با دختر 20 ساله + فیلم و عکس

لیلا وقتی به دفتر کار شوهرش رفت صدای زنانه را شنید/ او را کُشتم!+فیلم گفتگو

مصطفی 40 سال با گلوله‌ای در مغزش زندگی کرد + عکس باورنکردنی

شلیک 5 گلوله به زن متاهل بخاطر آبروی طایفه / در آبادان رخ داد

غش کردن قاتل بی حیا در صحنه قتل دوستش! + عکس

دوست پنهان یک زن پدر 2 کودکش بود! / قتل عام لو داد + عکس

گربه خوردن مردم سیستان خبرنگار صدا و سیما را به دادسرا کشاند!

این دانش آموزان معلمان خود را گاز می‌گیرند! + تصویر

خودکشی پسر جوان پس از باخت آرژانتین +عکس

کدخبر: 392099 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟