سفیر ایران در سوییس بعد از ۴ سال تعیین شد

به گزارش گروه سیاسی رکنا، محمدرضا حاجی کریم جباری مدیرکل پیشین وزارتی وزیر امور خارجه بعد از طی شدن مراحل اداری و دیپلماتیک لازم به عنوان سفیر جدید ایران در سوییس تعیین شد.

بر اساس این گزارش، آخرین سفیر ایران در این کشور غلامعلی خوشرو بوده که در حال حاضر مسئولیت نمایندگی ایران در نیویورک را برعهده دارد. پس از این که غلامعلی خوشرو از برن به نیویورک رفت، از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۵ مهدی عابدی به عنوان کاردار ایران مسئولیت اداره این سفارتخانه را بر عهده داشت و از بهمن ماه سال ۱۳۹۵ تاکنون علیرضا سبزعلی در سمت کاردار موقت این مسئولیت را بر عهده گرفته بود .

این تحولات در حالی صورت می گیرد که قرار است ، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری نیمه اول تیرماه و به دعوت رئیس جمهور سوئیس برای سفری دو روزه به برن سفر کند.

دیدار و مذاکره با رئیس جمهور سوئیس، دیدار با ایرانیان مقیم و نیز امضای اسناد همکاری در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از مهمترین برنامه های روحانی در سفر به سوئیس است.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سوئیس اینفو، دولت سوئیس نیز در روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای در این ارتباط اعلام کرد: حسن روحانی رییس‌جمهور ایران قرار است روزهای دوم و سوم ژوئیه به سوئیس سفر کند و در شهر زوریخ مورد استقبال رییس‌جمهور این کشور قرار خواهد گرفت.

در این بیانیه آمده است: اولین دیدار در برن برگزار خواهد شد و در آن وزیران امور خارجه سوئیس و ایران یعنی ایگنازیو کاسیس و محمدجواد ظریف نیز حضور خواهند داشت. همچنین گفت‌وگوهای رسمی روز سوم ژوئیه انجام خواهد شد که در آن رییس‌جمهور، وزیر اقتصاد، وزیر دادگستری و وزیر دارایی سوئیس شرکت خواهند کرد.

دولت سوئیس در ادامه اعلام کرد که یکسری توافقات و اعلامیه‌ها قرار است در جریان این دیدارها امضا شود و به علاوه توافق هسته‌ای با ایران و وضعیت کنونی خاورمیانه نیز مورد بحث و رایزنی قرار خواهد گرفت.

بنابر اعلام دولت سوئیس، موضوع دیگری که در دستور کار قرار دارد، رایزنی درباره چگونگی تعمیق روابط دوجانبه میان تهران و برن پس از تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران و بازگرداندن تحریم‌ها علیه این کشور است.

وزارت امور خارجه سوئیس اعلام کرد: ایران برای این کشور به لحاظ سیاسی و اقتصادی یک شریک مهم محسوب می‌شود.

دو کشور اواخر ماه فوریه ۲۰۱۶ زمانی که رییس‌جمهور سوئیس به تهران سفر کرده بود، یک نقشه راه برای تقویت روابط دوجانبه امضا کردند که بنا بر اعلام وزارت امور خارجه سوئیس، انگیزه‌ای برای آغاز یا ازسرگیری گفت‌وگوهای منظم در زمینه اقتصادی و مالی، حقوق بشر و عدالت،‌ ایمنی هسته‌ای و مهاجرت به شمار می‌آید.

وزارت امور خارجه سوئیس همچنین تاکید کرد که سفر رییس‌جمهور ایران فرصتی برای گفت‌وگو درباره گام‌های بعدی به منظور اجرای این نقشه راه فراهم می‌کند.

همچنین در روز دوشنبه هفته جاری، با توجه به علاقمندی جمهوری اسلامی ایران و کنفدراسیون سوئیس به گسترش بیش از پیش مناسبات دوجانبه، دور جدید گفت‌وگوهای جامع سیاسی ایران و سوییس به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پاسکال بریسویل، معاون وزارت امور خارجه فدراسیون سوئیس امروز در تهران برگزار شد.

کدخبر: 390937 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟