به گزارش فارن پالیسی، بر اساس اعلام سه منبع آگاه، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در یک قدمی وضع تحریم‌هایی علیه شرکت‌های آلمان و دیگر کشورهای اروپایی قرار دارد که در بخش انرژی فعالیت می کنند. گفته می‌شود آمریکا با این اقدام قصد دارد از احداث یک خط لوله مهم روسی در منطقه بالتیک جلوگیری کند.

گفته‌ها حاکی است مقامات آمریکایی همچنان در حال بررسی راه‌های دیگری برای توقف پروژه خط لوله «نورد استریم 2» هستند. این پروژه با هدف انتقال گاز از روسیه به اروپا طراحی شده است. در این میان، چهره‌های برجسته در دولت آمریکا اکنون انتخاب گزینه وضع تحریم را بیش از دیگر گزینه‌ها محتمل می‌دانند.

همچنین به نظر می‌رسد این اقدام، تنش‌ها در روابط آمریکا و آلمان که هم اکنون به دلیل تصمیم واشنگتن مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای ایران و اقدامات حمایت‌گرایانه ترامپ Trump در بخش تجارت به سردی گراییده است را تشدید کند.

یکی از منابع آگاه با اشاره به اعضای کاخ سفید گفت: "آن‌ها برای متوقف کردن پروژه نورد استریم از هیچ اقدامی کوتاهی نخواهند کرد."

از هنگام اعلام این پروژه در سال 2015، آمریکا به دلیل نگرانی درباره احتمال از دست رفتن موضع پول‌ساز اوکراین به عنوان حد واسط روسیه و اروپا، با آن مخالفت کرده است. کنگره آمریکا در تابستان سال گذشته لایحه‌ای را به تصویب رساند که وضع این تحریم‌ها را ممکن می‌کند.

بسیاری از کشورهای واقع در اروپای شرقی و مرکزی نیز با اجرای این پروژه مخالفت می‌کنند. این کشورها نگرانند با دو برابر شدن انتقال مستقیم گاز طبیعی از روسیه به سوی آلمان، نفوذ مسکو بر بازار Store انرژی اروپا عمیق‌تر شود.

وزارت خارجه آمریکا درباره این مسأله به طور مستقیم واکنشی نشان نداده است. با این حال، این وزارتخانه اعلام کرده است کشورهای شرکت‌کننده در این پروژه، متوجه خطرات احتمالی آن باشند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: "ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که شرکت‌هایی که با بخش خطوط لوله روسیه همکاری می‌کنند، وارد کسب و کاری شده اند که در خطر تحریم قرار دارد."

ترامپ پیش از این از آلمان به دلیل پرداخت میلیاردها دلار هزینه برای احداث این خط لوله به جای افزایش هزینه‌های دفاعی‌اش انتقاد کرده بود. این در حالی است که هزینه‌ها برای احداث این پروژه از جانب شرکت‌های خصوصی پرداخت می شود و دولت آلمان مسئولیت تامین مالی برای آن را برعهده ندارد. ترامپ همچنین از اقدامات تجاری آلمان انتقاد کرده است.

تنش‌ها در روابط برلین و واشنگتن طی سفر هفته گذشته هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، به آمریکا مشخص بود. در طی این سفر، بحث‌هایی درباره مسائل مختلف، از توافق هسته‌ای ایران تا پروژه نورد استریم میان مقامات دو کشور مطرح شد.

یکی از منابع آگاه اعلام کرد جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و دیگر مقامات ارشد آمریکایی پروژه نورد استریم 2 را تهدیدی علیه امنیت آمریکا و اروپا می‌دانند و برای متوقف کردن آن مصمم هستند.

این منبع گفت: "همه گزینه‌ها روی میز است. دولت آمریکا برای متوقف کردن پروژه نورد استریم از تمام کابینه خود استفاده می‌کند."

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این باره گفت دولت واشنگتن خواستار کاهش برتری اقتصادی روسیه بر اروپاست.

این سخنگو مدعی شد: "در میان تمامی اعضای دولت آمریکا این اتفاق نظر وجود دارد که پروژه نورد استریم 2 این وابستگی (اروپا به روسیه) را در زمانی که فعالیت‌های مسکو به طور فزاینده‌ای خطرناک و غیر قابل پیش‌بینی شده است، افزایش می‌دهد."

وس میچل یکی از مقامات آمریکایی است که حامی تحریم‌ها علیه پروژه نورد استریم است. بر اساس گفته‌های دیپلمات‌های آمریکایی، وی در سفر خود به اروپا در هفته‌های اخیر مسئله وضع تحریم‌ها علیه شرکت‌های فعال در اجرای این پروژه روسی را بارها بیان کرده است.

مخالفت با پروژه نورد استریم تنها یکی از مواضع ضدروسی منسجم دولت دونالد ترامپ از زمان تشکیل آن است. با این حال، مخالفت با این پروژه در وزارت خارجه آمریکا نسبت به کاخ سفید به مراتب بیشتر بوده است.

کدخبر: 385887 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟