به گزارش گروه سیاسی رکنا، نرگس موسوی روز گذشته در توییتی که نشان‌دهنده پرسش و پاسخ بین خانم رهنورد و مأمور مراقبت از اوست، نوشت: «رهنورد: چند روز پیش مأموران اطلاعات به من اطلاع دادند شما می‌توانید به خانه فرزندان و فامیل و به مشهد بروید. من پرسیدم به دانشگاه و مراکز مشابه چطور و آیا می‌توانم فعالیت هنری، سیاسی و اجتماعی یک شهروند آزاد را داشته باشم؟ مأمور گفت: خیر. شما فقط می‌توانید تردد محدود داشته باشید و شما آزاد نشده‌اید».

به گزارش نامه نیوز چند ساعت قبل از آن، باز هم نرگس در توییتی به نقل از رهنورد نوشته بود: «زهرا رهنورد گفت حالا که رفع حصر نه به صورت شفاهی و نه کتبی به من اعلام نشده و من آزاد نشده‌ام؛ اما اگر روزی بنا بر رفع حصر هم باشد، همچنان که در آغاز حصر به هر سه ما به‌طور یکسان اعلام شد، من رفع حصر خود را بدون رفع حصر موسوی و کروبی نخواهم پذیرفت».

ماجرا ازکجا شروع شد

بنابراین مشخص شد که پیشنهاد و حکمی مبنی بر رفع حصر زهرا رهنورد مطرح نشده است. علاوه بر اینکه به گفته نرگس، هیچ تردد آزادانه‌ای هم در این دو ماه رخ نداده است. ماجرا را اما روزنامه اعتماد آغاز کرد و روزنامه سازندگی هم به آن دامن زد. الیاس حضرتی از رفت‌وآمد راحت خانم رهنورد سخن گفته بود و روزنامه سازندگی هم با انتشار عکس مجسمه مادر که ساخته زهرا رهنورد است، از کلیدخوردن رفع حصر رهنورد سخن گفته بود.

الیاس حضرتی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد و نماینده تهران در مجلس، به خبرگزاری فارس اعلام کرده بود: «به خانم رهنورد اعلام کرده‌اند شما راحت می‌توانید بروید و بیایید، اکنون هم همین‌گونه است و رفت‌وآمد دارد». بعد از آن هم خبر به‌طور رسمی در روزنامه اعتماد منتشر شد.

بعد از آن، سایت‌های خبری به نقل از قاسم میرزایی‌نیکو، عضو فراکسیون امید، خبر دادند حکم رفع حصر را دو ماه است که به زهرا رهنورد داده‌اند؛ اما او مراعات میرحسین را می‌کند. نیکو البته این خبر را تکذیب و اعلام کرد خبرنگاری از بنده سؤال کرد که آیا اخبار مربوط به رفع حصر خانم رهنورد صحت دارد که بنده توضیح دادم از پیش از عید که امکان رفت‌وآمد دختران مهندس موسوی و اعضای درجه‌یک خانواده ایشان محقق شده بود، این مسئله را اعلام کردیم که خانم رهنورد هم هر زمان که تمایل داشته باشند، می‌توانند از منزل خارج شوند؛ اما درباره صدور حکم رفع حصر زهرا رهنورد صحبتی نکردم». با انتشار این اخبار ضدونقیض، دختر مهندس موسوی نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «ما هم مانند شما دوستان عزیز، از آزادی و دیدن مصوبه رفع حصر از سوی ارگان‌ها و افراد شناخته‌شده با مسئولیت مشخص، استقبال می‌کنیم و حتی اگر همین لحظه رؤیت شد، خبر آن را در صفحه‌هایمان منتشر خواهیم کرد».

رفع برخی محدودیت‌ها

یک‌ماهی تا پایان سال 96 زمان باقی مانده بود که علی مطهری از گشایش در حصر تا آخر سال گذشته خبر داد؛ اتفاقی که محقق نشد و دادستان تهران نیز درباره آن گفته بود: «این خبر خلاف واقع بود و حتی ارزش تکذیب هم نداشت؛ چراکه با فرارسیدن پایان سال، عدم صحت آن برای همگان محرز شد».

در حقیقت آنچه در این مدت برای محصوران رخ داده، رفع برخی محدویت‌ها برای بازدید اعضای درجه‌یک خانواده آنها ازجمله فرزندانشان بوده است. خانواده کروبی در این زمینه پیشرو بودند؛ به‌طوری‌که به گفته حسین کروبی، آنها در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانستند با پدر خود ملاقات کنند و ممنوعیتی دراین‌باره نداشتند. در این فاصله، برخی از چهره‌ها ازجمله اسماعیل دوستی و مجتبی ذوالنور نیز به ملاقات مهدی کروبی رفته بودند؛ دیداری که نه به خواست مهدی کروبی، بلکه با انتخاب تیم امنیتی همراه او صورت می‌گیرد. ازقضا اسماعیل دوستی دوباره هم به دیدار مهدی کروبی رفت. او درباره این دیدار گفته بود: «حاج‌آقا سرحال بودند و دغدغه‌هایی را مطرح کردند که همیشه داشتند. به نظر من آقای کروبی همان فرد دهه ٦٠، ٧٠ و ٨٠ هستند». او درباره رفع حصر هم گفته بود: «با توجه به اینکه مشکل خانم رهنورد حل شده و از حصر بیرون آمده‌اند، رفت‌وآمد ایشان عادی شده و می‌توانند بروند و بیایند. بر‌همین‌اساس به نظر من رفع حصر رو به بهبود است». در حقیقت آنچه رو به بهبود است، به‌ویژه درباره فرزندان مهندس موسوی، نحوه دیدار آنها با پدر و مادرشان است. این اتفاق نیز پس از آن رخ داد که شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات گفته بود: «واژه حصر واژه درستی نیست و این آقایان مدنظر شما در حصر نیستند. آنها هرکس را که اراده کنند، می‌توانند ببینند؛ کمااینکه اخیرا آقای کروبی درخواست کردند آقای دوستی را ببینند و این انجام شد». بعد از آن، خواهران و برادر میرحسین اعلام کردند چند ماه است برادر خود را ندیده‌اند که بعد از این تکذیبیه، شرایط دیدار آنها با مهندس فراهم شد.

اختیار تصمیم‌گیری درباره رفع حصر به شورای عالی امنیت ملی سپرده شد

درباره رفع حصر کمیته‌ای در مجلس شکل گرفته و تا به حال دیدارهایی را با برخی از مقامات از جمله آیت‌الله صادق لاریجانی انجام داده است. دیداری که برخی از نمایندگان عضو کمیته آن را خوب توصیف کردند. با این حال اعضای این کمیته تاکنون نتوانسته‌‌اند با رئیس‌جمهوری دیدار کنند. غلامرضا حیدری از اعضای کمیته رفع حصر با بیان اینکه به‌تازگی شنیدم اختیار تصمیم‌گیری درباره رفع حصر به شورای عالی امنیت ملی سپرده شده است، ابراز امیدواری کرد با توجه به اینکه رئیس این شورا ریاست‌جمهوری است، بتواند زودتر در این باره تصمیم بگیرد و این تصمیم را به صورت علنی و عمومی اعلام کند.

فرزندان موسوی شب هم می‌توانند نزد پدرومادرشان بمانند

حیدری با بیان اینکه آنچه در عمل اتفاق افتاده، گشایشی بوده که در ملاقات فرزندان موسوی و نوه‌های مهندس صورت گرفته است، ادامه داد: هم فرزندان کروبی و هم فرزندان آقای موسوی می‌توانند هر وقت که بخواهند با پدر و مادر خود دیدار کنند. درباره فرزندان موسوی در دیداری که داشتم از آنها سؤال کردم هر وقت که بخواهید می‌توانید به ملاقات پدر و مادر بروید و پاسخ دادند بله. همچنین سؤال کردم شب هم می‌توانید در منزل نزد آنها بمانید که باز هم گفتند بله. او ادامه داد: این موضوع را در دیداری که با آیت‌الله لاریجانی داشتیم از ایشان شنیده بودم که گفته بود برای محصوران تسهیلاتی در نظر گرفته شده است، من آن سؤال‌ها را مطرح کردم تا اطمینان بیایم.

خط ثابت تلفن برای محصوران

حیدری همچنین از دیدارش با چهره‌هایی که آنها را تصمیم‌گیر خطاب می‌کرد، خبر داد و گفت ما در این جلسه پیشنهاد دادیم همان سبک رفع حصری که برای آقای منتظری صورت گرفت، یعنی امکان ملاقات در ابتدا با فرزندان و بعد با اقوام و وابستگان، در مورد محصوران هم به اجرا گذاشته شود. او ادامه داد: می‌دانم برخی از اقوام از جمله همسر خواهر محصوران هم علاوه بر فرزندان با آنها دیدار کرده‌اند. حتی خط تلفن ثابتی هم برای مهندس و خانم رهنورد در نظر گرفته شده که در اختیار مأمور است اما برای ارتباط محصوران در نظر گرفته شده است.

او در خاتمه با اشاره به اینکه رئیس‌جمهوری هنوز به درخواست ملاقات کمیته رفع حصر پاسخی نداده، گفت انتظار ما این بود که رئیس‌جمهور شفاف‌تر و جدی‌تر این موضوع را پیگیری کند و حالا که تصمیم‌گیری بر عهده شورای عالی امنیت گذاشته شده و آقای روحانی هم ریاست آن را بر عهده دارد، این مطالبه مردمی را جدی‌تر پیگیری کند. چراکه یکی از وعده‌های انتخاباتی روحانی که در میتینگ‌ها آن را مطرح می‌کرد، همین موضوع رفع حصر بود. پیشنهاد می‌کنم روحانی اگر لازم است در این زمینه از مقام معظم رهبری هم کمک بگیرد.

به هر روی آنچه تا اینجا رخ داده رفع برخی محدودیت‌ها بوده است و نه رفع حصر.

منبع: شرق

کدخبر: 378442 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟