به گزارش گروه سیاسی رکنا، خبرگزاری روسی اسپوتنیک با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت وزارت امور خارجه آمریکا اذعان کرده که این کشور سامانه‌های موشکی ضدتانک «جاولین» را در اختیار اوکراین قرار داده است. بر اساس این گزارش، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با اسپوتنیک اعلام کرد: ما این موشک ها را برای آنها (اوکراین) ارسال کرده ایم.
گزارش اسپوتنیک می افزاید: در سال های اخیر، آمریکا برای حمایت از اوکراین میلیون ها دلار، به ویژه در بخش نظامی، هزینه کرده است. مری یوانوویچ، سفیر آمریکا در اوکراین، اعلام کرده است واشنگتن از سال 2014 میلادی، هشتصد و پنجاه میلیون دلار به منظور تقویت بخش امنیتی به کی‌یف پرداخت کرده است. همچنین در بودجه دفاعی سال 2018 آمریکا که دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، آن را در ماه دسامبر به امضا رساند، 350 میلیون دلار برای کمک به بهینه‌سازی بخش امنیتی اوکراین در نظر گرفته شده است.
افزون بر این، وزارت امور خارجه آمریکا اوایل مارس، قرارداد 47 میلیون دلاری فروش موشک‌های ضدتانک جاولین به اوکراین را امضا کرد.
روسیه بارها درباره انتقال تسلیحات به اوکراین هشدار داده است. مسکو معتقد است اینگونه اقدامات به افزایش تنش های نظامی در منطقه دُنباس شرقی (که از سال 2014 آغاز شده است) منجر خواهد شد. این در حالی است که برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز این اقدامات آمریکا حمایت می کنند.
اوکراین آوریل سال 2014، عملیات نظامی را در منطقه دنباس آغاز کرد. جمهوری های خودمختار این منطقه دولت اوکراین را که آنها معتقدند از طریق کودتا بر سر کار آمده است، به رسمیت نمی شناسند. طرف های درگیر در این منطقه فوریه سال 2015 پیمان نامه صلح مینسک را امضا کردند تا به درگیری نظامی در این منطقه بحران زده پایان دهند؛ اما این قرارداد نیز به تغییر اوضاع کمک چندانی نکرده است و دو طرف همواره یکدیگر را به نقض آتش بس متهم می کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 377064 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟