تهدیدات بی‌توجهی به کودکان متکدی برای جامعه از زبان یک نماینده

به گزارش گروه سیاسی رکنا، علی کرد در خصوص موضوع کودکان متکدی و لزوم طرحی مبنی بر ساماندهی این افراد در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: یکی از تخصص‌های کمیسیون اجتماعی، طرح موضوع همین معضلات اجتماعی است. به نظر می‌رسد این موارد از معضلاتی است که امروز جامعه ما با آن سر کار دارد، باید به این موضوعات توجه شود.

وی افزود: مسئول این موارد وزارت کشور، سازمان بهزیستی و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است که باید در این موضوع ورود کند. وزیر کشور باید مرتبا در این خصوص در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها جلساتی برگزار کند. این جلسات باید با تمرکز به موضوع کودکان متکدی برگزار شود و خروجی جلسه باید در ابتدای کار ساماندهی این افراد باشد. در مرحله بعدی باید برای این افراد و محل اسکان آنها فکری شود و خوابگاه‌های بهزیستی به آنها اختصاص داده شود.

نماینده مردم خاش ادامه داد: مسائل بهداشتی باید توسط وزارت بهداشت پیگیری شود، همچنین مسائل آموزشی هم باید توسط آموزش و پرورش برای آنها فراهم شود. در برنامه بلندمدت هم باید توجهاتی داشته باشیم. این افراد باید مستمری‌ بگیر باشند و برای تحصیل‌شان زمینه مناسب فراهم شود. در واقع باید تا پایان سن قانونی تحت پوشش سازمان بهزیستی باشند و این موضوع باید تحت نظارت وزارت کشور انجام شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه متکدیان در شهرها، شهرستان‌ها، دهستان‌ها و بخش‌ها باید ساماندهی شوند، گفت: نیروی انتظامی، دهیاری، شوراهای شهر و روستا باید تلاش کنند که این افراد شناسایی شوند و در اردوگاه‌های مخصوص بهزیستی ساماندهی شوند و در آنجا افراد ایرانی از اتباع دیگر جدا شود و برای آنها برنامه‌ریزی‌های مناسبی شکل بگیرد.

کرد با تاکید بر لزوم ایجاد زمینه‌ای برای ارائه تسهیلاتی مانند غذا، اسکان و پوشاک برای متکدیان در برنامه کوتاه مدت ساماندهی این افراد، ادامه داد: برای برنامه بلندمدت باید توجه کرد که بر فرهنگ زیستی و هویت شخصیت آنها و همچنین آموزش تاکید شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص اینکه عدم ساماندهی این متکدیان می‌تواند خطراتی را متوجه جامعه کند یا خیر، گفت: بله، خطراتی در این باره وجود دارد از جمله خطرات بهداشتی. ممکن است این افراد دچار امراضی شوند و آنها را منتقل کنند. همچنین بی‌سواد بمانند و از تحصیل باز مانده شوند و تبدیل به معضلی برای اجتماع شوند. سن‌شان که بالا برود نیازهایشان افزایش پیدا می‌کند و شاید مجبور شوند به حمل و فروش موادمخدر روی بیاورند.

کرد در پایان با تاکید بر لزوم ساماندهی کودکان و نوزادان متکدی، بیان کرد: در صورت ساماندهی این افراد در خصوص امنیت پایدار، بحث بهداشت و سلامت، افزایش نرخ باسوادی، آرامش اجتماعی و در بحث جلوگیری از استعمال و فروش موادمخدر کار کردیم. اگر این افراد ساماندهی نشوند در بسیاری از شهرها حاشیه‌نشینی به وجود می‌آید. وقتی این افراد هویت و تعهدی به جامعه و حاکمیت ندارند، وقتی در حاشیه شهرری به مشکلی بر بخورند به تهران می‌آیند و یا به کرج می‌روند و این روند باعث مشکلاتی می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 376166 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟